Stap 11:
De VlamPijpWisselaar.
De test met de bypass is naar voldoening verlopen. Onmiddellijk daarna weer afgebroken, want het zag er écht niet uit.
Gelukkig heeft niemand het gezien
Bon. We zijn aanbeland bij de afwerking aan de andere kant van de muur. De finale. En het vernieuwende aan deze all-in oplossing.
Ik ga proberen zoveel mogelijk van de restwarmte te recupereren in de CV-ketel.
Die heeft een boiler van 100l (au-bain-marie: een watermantel omheen de vlampijpen en boiler van 87l).
Voor de volledigheid: de watermantel van de CV-ketel is doorgekoppeld met de zonneboiler van 250l.
Dat water kan ik rondpompen indien gewenst.
Ik heb dus twee mogelijkheden: ofwel
187l water (voor de SWW-boiler van 100l), ofwel
437l water (verwarming) opwarmen.
Voor alle duidelijkheid: die CV-ketel is een "driewegsysteem".
Gaat als volgt:
---
één: vlammen gaan vanuit de sproeikop van de oliebrander de vlamholte van de CV-ketel binnen tot achterin (50cm diep),
---
twee: keren terug naar voren, want achterin loopt het dood,
---
drie: opzij en terug naar achter, doorheen de 10 vlampijpen die de vlamholte omringen.
De foto's brengen hier ongetwijfeld duidelijkheid.
Er is dus een vrij groot warmtewisselend oppervlak. (even berekend: ongeveer 1m²)
In de vlampijpen kan je turbulatoren inbrengen, die het vermogen opkrikken.
Maar ze verhogen tegelijkertijd de weerstand, dus ze verlagen de trek.
Zoals gezegd, ik reken niet op die turbulatoren, omdat we hier ons aangeblazen systeem naar een atmosferisch aan het omvormen zijn.
De fotoreportage hieronder toont volgende stappen:
- oliebrander verwijderen en VPW schoonmaken (zie daarvoor ook foto op pagina 2)
- De mond van de brander (doorgang naar de CV-ketel) had maar een diameter van 8cm. Dus daar kon ik niks mee. Nieuwe voorplaat nodig.
- nieuwe dikstalen plaat op maat slijpen om holte CV-ketel af te dekken
- gat van 15,2cm maken in die stalen plaat van 4mm dik (Uurtje aan gezaagd. Was me dàt een sterke plaat zeg!)
- dikwandige buis diameter 15cm erdoor
- luchtdicht vastlassen
- voorplaat isoleren
- in zeven haasten nog een klep in mekaar lassen, want die was ik vergeten.
Naast die klep zie je trouwens een temperatuursonde zitten, ik wil meten hoeveel °C in en uit de CV-ketel gaan.
- plaatsen (zonder bypass), en aansluiten aan de uitgang van het RocketSpeksteenFornuis.
Ta-dàààààà !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.