de cv zuinig stoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

Re: de cv zuinig stoken

Bericht door ritsaert snijder »

Jan,
je bedoelt dat ik het wel warm moet kunnen krijgen?
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik bedoel eigenlijk de uitleg van Limojo. Hij schrijft 'rekening gehouden te hebben met de zachte winter' in het vergelijk van het verbruikte gas. Maar simpel op het gevoel een buitentemperatuur van +7 vergelijken met -3, is al heel lastig, laat staan dat je die invloed 'gevoelsmatig' vergelijkt met 2 maanden langer stoken, al is het dan maar licht stoken.
Anders gezegd: Ik vind die conclusie wat te makkelijk getrokken. In m'n eigen situatie heb ik ook een vergelijk: Ik had afgelopen winter ook een paar kuub hout over. Maar ik heb die niet over omdat ik m'n vergasser ben gaan moduleren.
ritsaert snijder

Ik heb me suf gezocht naar een thermostaat! Ik heb net een thermostaat geretourneerd. Ik zoek een simpele thermostaat die de cv aan/uit kan schakelen en die niet op batterijen werkt!
Wie heeft er een tip!
groet!

Ritsaert
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Zo'n kwikschakelaar ding bedoel je?

Als je : "kwik thermostaat" in marktplaats typt krijg ik er 4.

veelal ookwel by kringloop winkels in grabbelbakken rond de electra afdeling, in Uithoorn bij gemeentewerf en Mijdrecht, die ken je vast wel.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

even bij de plaatselijke installateur vragen, heeft waarschijnlijk nog wel een kist vol met die dingen op het schoorke staan.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ik hoop nog een aantal nieuwe honeywell met kwikschakelaar. 35 euro ex verzendkosten. Ik heb er een tijdje terug 50 voor betaald, maar je kunt niet alles bewaren.
ritsaert snijder

Nee, sorry, ik zoek er een met een externe sensor om op de retour te plaatsen. Voor de rest mag het zo simpel mogelijk zijn (en zou een oude ronde honeywell prima zijn en ik zou natuurlijk heel voorzichtig zijn met het kwik). Nieuw zijn ze verboden.
groet!

Ritsaert
dormos

Bericht door dormos »

Ritsaert,

Is een aanlegthermostaat wellicht een oplossing?

Groet,

Hans
ritsaert snijder

Hans,
daar heb ik wel naar zitten kijken, maar daar schakelen ze 220 volt mee, volgens mij heb je voor een aan/ uit schakeling van een cv een bepaalde schakeling nodig (potentiaal vrij contact (NO/NC), maximaal 8A/250V).

Maar ik snap eigenlijk waarom je ook niet met een normale 220 volt schakeling kan schakelen. Dat maakt de zoektocht een stuk eenvoudiger.
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Diegenen die ik ken hebben alleen een potentiaalvrije schakelaar. Het ding wordt ook niet gevoed door stroom. Daar kun je dus alles mee schakelen, zolang je maar binnen de specificaties blijft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder

ja, dus dat is een schakeling waar geen andere stroom op staat. Ik heb nog even naar de aanlegthermostaten gekeken maar die werken vaak met een bi metaal en dus met met een speling van 2 a 3 graden.
groet!

Ritsaert
ready to burn

Bericht door ready to burn »

Hoi ritsaert,

Waarom niet gewoon volgens de installatie instructie van de fabrikant aansluiten?

Dus op de aanvoer een Max. thermostaat., (Om te hoge temp in je installatie te voorkomen) tussen de aan/uit kamerthermostaat. (blz 16)

En er zit al een Weersafhankelijke regeling in het toestel. Dus alleen een buitenvoeler plaatsen en je hoeft je nooit meer zorgen om de aanvoer temp. te maken. (blz 43)

http://www.intergas-verwarming.nl/flip- ... akt-HReco/

RTB
ritsaert snijder

RTB,bedankt,
je bedoelt het deel vloerverwarming zonder pomp? Ik heb vloer en muurverwarming (traag) en de pomp van de cv kan dat niet aan (vooral de muurverwarming niet). Dus heb ik een aparte pomp en er vervolgens een evenwichtsfles tussen zitten en wil ik gaan regelen op de retourtemperatuur. Daarvoor zoek ik een simpele thermostaat waarmee ik de boel continu op een retourtemperatuur van ongeveer 19 a 25 graden wil houden. Ik ben niet zo een fan van weersafhankelijke regeling.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Als iemand nog een tip heeft voor een thermostaat aan/ uit schakelaar, potentiaal vrij, met een externe sensor? Anders ga ik maar iets verbouwen....
groet!

Ritsaert
GTV6

Bericht door GTV6 »

Dan neem je een instelbare maximaalthermostaat voor vloerverwarming, zijn er in allerlei soorten en maten. Hebben een redelijke schakeldifferentie, maar het systeem is ook traag dus geen punt.
Plaats reactie