@ Ritsaert & Dutch John : excuseer de erg late reactie. Maar hartelijk dank voor jullie uitleg. Het maken en begrijpen van deze kachel beginnen zo een steeds vollediger beeld te vormen.
De afgelopen tijd ben ik tussendoor in de weer geweest met het onderste vat. De randen heb ik in een hoek van ca. 45 graden naar binnen gebogen. Hierdoor klemt het vat netjes tegen de vuurkamer. Het buigen van de rand ging prima met een standaard combinatietang (van de spantang brak direct het handvat af.....)
De aansluiting voor de rookgasafvoer is dikwandig (2mm.). Deze heb ik aan het vat verbonden met popnagels.
Vat01.jpg
Vóór de plaatsing van dit vat heb ik de holle ruimte onder de bodem van het vat opgevuld met leem. Ik heb het vat voorts met hoekijzers aan de basis bevestigd (met metalen pluggen in de basis). Deze hoekijzers heb ik handvast aangedraaid en ik heb er vuurvilt tussen geplaatst, zodat het geheel qua uitzetting enigszins kan werken.
Plaatsing01.jpg
De P-channel is aan een hoekijzer gelast. Ook deze is handvast bevestigd met vuurvilt er tussen voor de uitzetting. Op het hoekprofiel bevind zich een schuif om de luchttoevoer van de P-channel te kunnen regelen.
Pchannel01.jpg
Binnen in de vuurkamer sluit de P-channel perfect aan op de poort.
Pchannel02.jpg
De naden tussen vuurkamer en vat heb ik afgedicht met vuurtouw, vuurvilt en een hittebestendige lijm die bij het vuurtouw werd geleverd. Vervolgens de boel afgeplakt met aluminiumtape.
AfdichtingVat01.jpg
Met als voorlopig resultaat:
SoFar01.jpg
De komende tijd de riser verder opbouwen en met leem bekleden. Daarna de andere twee vaten plaatsen, de rookgasafvoer aansluiten en de kachel voor de eerste keer rustig stoken om het resterende vocht uit de constructie te verwijderen. Daarna de leem en steenmassa rondom het onderste vat aanbrengen (hierbij de kachel stevig stoken).
Alle op-en aanmerkingen zijn uiteraard weer van harte welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Utopisten zijn de vormgevers van de toekomst.