Hallo allen , Op dit forum hoop ik meer informatie te vinden over houtvergassers en mijn kennis hierover zo nuttig mogelijk met jullie te delen .
Allereerst heb ik een vraag .
Wie heeft er ervaring met het bijvullen van een houtvergasser wanneer deze nog behoorlijk heet is er er ook nog een gedeelte vergassende brandstof in zit .
Bij het openen van de vuldeur gaat de bypass klep open die direct met de schoorsteen is verbonden .
De gassen worden dan uit de vulbunker getrokken en er komt door de vuldeur lucht in .
Nu doe ik de vuldeur eerst op een kier zodat er geen gassen in de stookruimte komen , echter de inkomende lucht en de restgassen mengen dan met elkaar en vooral bij een hete vergassser kan dit best wel een gevaarlijke knal geven .
Wie heeft hier ervaring mee ? is dit op te lossen , of beter maar min of meer batchgewijs gaan stoken (dus leeg laten branden tot aan het koolbed en pas dan weer vullen )
plofkachel
Moderator: Moderators
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Re: plofkachel
Het fenomeen is bij mij ook bekend. Ook heb weleens een flinke steekvlam gehad.
Maar de ervaring leert dat wanneer je een in bedrijf zijnde vergasser wilt bijvullen en de vuldeur eerst op een kier even vasthoudt er weinig gebeurt.
Het is ook een kwestie van ervaring met welke brandstof dit gebeurt.
Licht houdt produceert veel gas in korte tijd.
Eiken en hardhoud branden rustiger.
Ook de afmeting van het hout is belangrijk, de vergasser vullen met kleine klosje vuren of met dikke stukken eiken.
Batchgewijs stoken is een veilige oplossing maar niet altijd even praktisch is mijn ervaring.
je moet een redelijk goede inschatting kunnen maken dat je ketel niet stilvalt.
Jan
Maar de ervaring leert dat wanneer je een in bedrijf zijnde vergasser wilt bijvullen en de vuldeur eerst op een kier even vasthoudt er weinig gebeurt.
Het is ook een kwestie van ervaring met welke brandstof dit gebeurt.
Licht houdt produceert veel gas in korte tijd.
Eiken en hardhoud branden rustiger.
Ook de afmeting van het hout is belangrijk, de vergasser vullen met kleine klosje vuren of met dikke stukken eiken.
Batchgewijs stoken is een veilige oplossing maar niet altijd even praktisch is mijn ervaring.
je moet een redelijk goede inschatting kunnen maken dat je ketel niet stilvalt.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
pietje plofkachel
De deur eerst wat voorzichtig openen is sowieso het beste anders trek je er een boel rook uit .
Maar naarmate er meer "alleen gloeimassa " in zit wordt de bunker knetterheet van binnen door de straling van het koolbed .
Als er dan ook nog wat onverbrand hout in zit dan kunnen de gassen daarvan hoogst explosief worden .
Het is dus niet altijd een probleem . Wanneer er alleen koolbed over is , aan het einde van de batch of wanneer er nog veel onverbrand hout in zit en de koolbedstraling daardoor wordt afgeschemd gaat
het meestal wel goed .
Overigens maak je de buren niet blij met die bypassklep !
Piet
Maar naarmate er meer "alleen gloeimassa " in zit wordt de bunker knetterheet van binnen door de straling van het koolbed .
Als er dan ook nog wat onverbrand hout in zit dan kunnen de gassen daarvan hoogst explosief worden .
Het is dus niet altijd een probleem . Wanneer er alleen koolbed over is , aan het einde van de batch of wanneer er nog veel onverbrand hout in zit en de koolbedstraling daardoor wordt afgeschemd gaat
het meestal wel goed .
Overigens maak je de buren niet blij met die bypassklep !
Piet
-
JantjeV8
Begrijp ik nou goed dat je eerst iets vraagt en dan zelf het antwoord geeft??
Wat heeft die bypassklep met je buren van doen? Tijdens bijvullen staat dat ding nog geen 2 minuten dicht.
Wat heeft die bypassklep met je buren van doen? Tijdens bijvullen staat dat ding nog geen 2 minuten dicht.
-
pietje plofkachel
Even goed lezen dan , Mijn vraag was niet wat er gebeurt maar ik wil graag weten of anderen ook deze ervaring hebben . (Explosie van de gassen bij hetebunker)
Overigens staat de bypassklep open tijdens het bijvullen en niet dicht zoals je schrijft .
Omdat de onverbrande gassen uit de vulbunker rechtsteeks de pijp uit gaan kan dit overlast geven aan de buren , uiteraard is dat maar kort , maar toch ...
Overigens staat de bypassklep open tijdens het bijvullen en niet dicht zoals je schrijft .
Omdat de onverbrande gassen uit de vulbunker rechtsteeks de pijp uit gaan kan dit overlast geven aan de buren , uiteraard is dat maar kort , maar toch ...