de cv zuinig stoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

de cv zuinig stoken

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben mijn nieuwe cv installatie aan het afronden, voor de opzet zie viewtopic.php?f=3&t=3539 Het gaat om muur en vloerverwarming. Ik heb een nieuwe intergas hre eco 24 geplaatst.

Mijn veronderstelling is dat een cv zuinig werkt met een lage retourtemperatuur. De tweede veronderstelling is dat de cv zo rustig mogelijk moet branden (moduleren), dan heeft hij het hoogste rendement.

De eerste veronderstelling is zeker waar (ga ik met muur en vloerverwarming ook halen) maar aan de tweede veronderstelling begin ik te twijfelen. Zeker nu ik op zoek ben naar een modulerende thermostaat met een sensor op de retour. Die kan ik niet vinden en de leverancier geeft ook aan dat moduleren geen zin heeft bij muur- en vloerverwarming.

Idee is om het huis op een constante temperatuur te stoken waarbij de cv heel geregeld heel rustig gaat branden. Met een modulerende thermostaat moet dit kunnen. Je houdt de temperatuur dan stabiel en laag. Veronderstelling is dat dit beter is dan een cv die aan/uit wordt geschakeld.
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Re: de cv zuinig stoken

Bericht door JantjeV8 »

Doordat je een constante binnentemperatuur hebt, zullen de systeemtemperaturen ook heel constant zijn. Je hoeft dan niet te moduleren. Wordt het buiten kouder, zal er enkel vaker in/uitgeschakeld moeten worden.
Tim

Bericht door Tim »

Ritsaert,

Hier hetzelfde. Het enige wat ik bij vorst doe is de voorloop 10grC verhogen. De ketel komt nooit boven modulatie stand 1.

Nog lager moduleren als de retour warm zou worden gaat domweg niet, dan zou er een kleine ketel moeten komen. Dat doe ik niet, de ketel gaat toch met pensioen.

Tim
ritsaert snijder

Oke bedankt! Ik wil mijn water tussen de 20 en 30 graden hebben. Ik zet de maximale temperatuur op 30 graden. De ketel kan terugmoduleren naar 5,7 kw (maximaal 18 kw). De 30 graden instelling zal hem dan vrij snel begrenzen en dus zal de ketel vrij vaak kort branden. Ik zou dan dus een trage stooklijn moeten instellen om te zorgen dat hij ook vrij rustig (dus bijvoorbeeld niet naar 12 kw) gaat branden.

Jantje schreef
Doordat je een constante binnentemperatuur hebt, zullen de systeemtemperaturen ook heel constant zijn. Je hoeft dan niet te moduleren.
Maar met een aan/uit thermostaat gaat de ketel bij een warmtevraag in principe maximaal branden, volgens mij geeft dat een lager rendement. Daar moduleren we toch voor?

@Tim
Bij een grote ketel blijft hij wel in de laagste stand, deze ketel kan heel rustig op 5,7 kw branden en daar wil hem ook hebben. Maar ja hoe doe ik dat?
groet!

Ritsaert
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

ritsaert snijder schreef:Maar met een aan/uit thermostaat gaat de ketel bij een warmtevraag in principe maximaal branden, volgens mij geeft dat een lager rendement. Daar moduleren we toch voor?
Nee, dat doet een moderne ketel niet omdat er en naar de retourwater temperatuur gekeken wordt en gelijktijdig naar de maximaaltemperatuur.
Wanneer deze waardes dicht bij elkaar liggen start de ketel heel rustig op.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder

oke! Dus de ketel zal zelf moduleren, zeker als ik 30 graden maximaal ga instellen en dan volstaat in mijn geval een aan/uit schakelaar.
groet!

Ritsaert
pelletpower

Bericht door pelletpower »

RS, zo is het verhaal niet compleet vrees ik. Normaal gesproken is er een com protocol tussen kamerthermostaat en cv ketel. Als dit vervangen wordt door een aan/uit thermostaat kan het moduleren komen te vervallen.

Vraag hiernaar of google hierop of cv-forum om hier zeker van te zijn. Voor mij is het een aantal jaar terug dat we hiermee bezig waren. Daarom hebben we nu 2 thermostaten, 1 voor cv en 1 voor pellet. Achteraf overbodig want cv draait alleen voor de douche.
Tim

Bericht door Tim »

Rits,

Wil je een constante temperatuur, dan heb je aan een aan/uit genoeg. Begrens gewoon de max temperatuur van je cv water. 30grC is trouwens wel erg laag.

Stel het komt terug met 20grC. Dan is je dT 10grC. Q=m.c.dT Een kleine cv pomp doet ongeveer 0,5m³/h. Dan gebruik je 500.4,18.10/3600=5,8kWh. Dat kan dan dus net.

Bij ons draait ie op 40grC, ivm ltv radiatoren elders in huis. Als de missus gaat klagen (paar dagen onder nul), dan zet ik hem op 50grC. Na de vorst weer terug. Soort manuele weersafhankelijke regeling.

Een modulerende thermostaat erop zetten kan altijd nog.

Groet,
Tim
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

pelletpower schreef:RS, zo is het verhaal niet compleet vrees ik. Normaal gesproken is er een com protocol tussen kamerthermostaat en cv ketel. Als dit vervangen wordt door een aan/uit thermostaat kan het moduleren komen te vervallen.
Een modulerende thermostaat is in dit geval overkill zoals Tim al zegt. Enkel beheerst bijverwarmen tot de gewenste eindtemperatuur. En dat doet een moderne ketel feilloos.

Jan
ritsaert snijder

oke, ik heb het installatievoorschrift nog eens nagelezen, er staat inderdaad dat hij rustig naar de maximaal temperatuur gaat. Ik ga hem ophangen met een aan/uit thermostaat op de retour (heb ik nog) en is kijken wat hij doet.
bedankt!
groet!

Ritsaert
Tim

Bericht door Tim »

Ritasaert,

Ik snap niet precies wat je op retour wilt. Als de retour hoger wordt moet de ketel terug moduleren?

Naar 28grC? :mrgreen: Ik gok dat je systeem zo traag is dat je retour wel omgaat gaat tijdens het stoken, maar heel geleidelijk. Tenzij je een knots van een pomp gebruikt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Tim
Limojo

Bericht door Limojo »

Ritsaert,

hieronder mijn ervaring met zeer lage aanvoertemperaturen van de cv ketel:

Stelling :

te ver terug moduleren leid tot extra gasverbruik door inefficientie van warmtewisselaar in de cv ketel.

Waarom:

Hier hangt een Intergas Kompakt Solo HR 12 kW.
Deze kan terug moduleren tot 3,8 kW.
De ketel word aangestuurd door 2 (1 voor elke verdieping) draadloze aan/uit thermostaten van Honeywell.

Bewust voor deze opstelling gekozen tijdens nieuwbouw 2012, zeer goede isolatie, luchtdichtheid en heel veel glas op het zuiden om zoveel mogelijk gebruik te maken van gratis zonnewarmte.
Woonhuis is 700 m3, overal vloerverwarming, sww via 400 ltr. boiler waarvan op dit moment nog alleen de bovenste 200 ltr. word verwarmt door de cv ketel.
Hotfill op wasmachine en vaatwasser.

Eind december 2012 ketel opgestart met max. watertemperatuur van 30 graden met de insteek ketel lang laten pruttelen op minimaal vermogen.
Eigenlijk de cv ketel dus gebruiken zoals een warmtepomp was mijn gedachte.

Geexperimenteerd met watertemperaturen via WAR van 26 tot 30 graden watertemperatuur.

Het gasverbruik tijdens het eerste stookseizoen (1e jaar 1260 m3 gas) viel me tegen gezien de toegepaste isolatie.
Dat moet beter kunnen.

Januari 2014 heb ik het over een andere boeg gegooid :
Rookgas temperatuur eens gaan meten bij aanvoertemperatuur van 30 graden, deze was 24 graden.

De aanvoertemperatuur daarna vastgezet op 40 graden.
Wat blijkt, de rookgastemperatuur is nu ook ca. 24 graden.

De cv ketel brand nu vol gas en heeft moeite om de 40 graden te halen tijdens een stookperiode, hij moet met 12 kW ca. 220 ltr. water verwarmen en de bijbehorende gigantische massa betonvloeren.
De dT is veel hoger geworden omdat de vloeren (veel massa) eerst moeten worden opgewarmd en dus de warmte bufferen.

Het gasverbruik vanaf begin januari 2014 tot heden is met meer dan 50% gedaald t.o.v. vorig jaar, m.i. doordat de cv ketel blijkbaar veel efficienter werkt bij een hoger ingestelde watertemperatuur (en dT).
Niet alleen door de zachte winter, ik meet ook duidelijk verschil in het tussenseizoen.

Blijkbaar is het toch moeilijk voor producenten van cv ketels om het rendement van de ketel ook bij lage watertemperaturen hoog genoeg te houden.
M.i. is dit dus ook de reden dat de meeste cv ketels maar terug kunnen moduleren tot min. 5 kW.

Iemand rendementgegevens van cv ketels bij max. modulatie en dT bij de hand, ik kan nergens iets hierover vinden.

Binnenkort heb ik mijn houtcv installatie met 1500 ltr. buffer gereed.
Dan werkt het lage temperatuurverhaal wel.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Limojo schreef:te ver terug moduleren leid tot extra gasverbruik door inefficientie van warmtewisselaar in de cv ketel.
Mooi experiment en goed onderbouwd.
Zo blijkt maar weer, meten is weten.
Kunnen we wat mee.

Jan
ritsaert snijder

Dat is inderdaad interessant. Ik kan ook nergens gegevens vinden.

Ketel draait prachtig, temperatuur staat op max 40 graden. Morgen kijken wat ie doet met 30 graden, maar dat lijkt inderdaad aan de lage kant. Nog wel wat problemen met de muurverwarmingsgroepen om de lucht er uit te krijgen. Morgen eerst aan de slag met mijn kranen. Moet er nogal wat bouwtroep uit blazen, maar dat is onvermijdelijk met een aanleg in fases gedurende 5 jaar (en ik was te slordig om alles echt goed af te doppen en door te blazen voor het aansluiten).

Ik ga voor een aan/uit thermostaat. Ik heb hem vandaag met de hand aan en uit gezet maar dat loopt al keurig rustig.
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Vergis je toch niet in 'de zachte winter'. Hij was niet alleen zacht, maar ook kort.
2012-2013 was regelmatig na ijsheiligen tot in juni toe er nog nachtvorst. Dan wordt er toch verwarmd. 2013-2014 bouwden we in april al af met stoken.
Plaats reactie