Hout CV, Boiler, Buffervat
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
Re: Hout CV, Boiler, Buffervat
Dan moet je de buffer kortsluiten bij te lage temperatuur, dus een bypass aanleggen.
Daar ook een 3-wegklep, geschakeld met een aanlegthermostaat die je op een minimale temperatuur instelt. Die thermostaat kun je contact laten maken of breken, net wat die klep nodig heeft.
Daar ook een 3-wegklep, geschakeld met een aanlegthermostaat die je op een minimale temperatuur instelt. Die thermostaat kun je contact laten maken of breken, net wat die klep nodig heeft.
-
rob21tq
Nu staat de cv ketel met de radiatoren in serie getekend met de buffer. Kan ik niet gewoon de ketel parallel met de buffer maken ipv in serie?
Heb je misschien een voorbeeld voor mij?
-
rob21tq
Maakt het verder trouwens nog uit als ik bijvoorbeeld de boiler op de plek zet van de buffer? Dus dat de buffer als laatste staat.
Dus Houtcv, Boiler, Buffer.
Maakt dat voor de werking nog uit? Ik ben aan het denken om ze te verplaatsen ivm ruimte.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Dus Houtcv, Boiler, Buffer.
Maakt dat voor de werking nog uit? Ik ben aan het denken om ze te verplaatsen ivm ruimte.
Alvast bedankt voor jullie reacties
-
rob21tq
Ik heb nog wat op het forum rond gekeken, en heb mijn opstelling wat aangepast.
Ik heb 2 buffervaten van 500 liter, ik wou er eerst maar 1tje gebruiken, maar ik denk dat ik ze toch alle 2 inzet.
Ik heb mijn tekening wat aangepast, de volgorde zoals getekend kan helaas door ruimte gebrek bijna niet worden aangepast.
Kan iemand mij misschien in de tekening adviseren waar ik het beste de pomp, 3wegmengventiel, thermostaat kraan voor boiler kan plaatsen?
Het is eigenlijk de bedoeling dat eerst de kachel op temperatuur komt en dan het liefste eerst de boiler, en dan als laatste dat ik de resterende warmte kan afgeven aan de buffervaten.
Alle advies is welkom
Ik heb 2 buffervaten van 500 liter, ik wou er eerst maar 1tje gebruiken, maar ik denk dat ik ze toch alle 2 inzet.
Ik heb mijn tekening wat aangepast, de volgorde zoals getekend kan helaas door ruimte gebrek bijna niet worden aangepast.
Kan iemand mij misschien in de tekening adviseren waar ik het beste de pomp, 3wegmengventiel, thermostaat kraan voor boiler kan plaatsen?
Het is eigenlijk de bedoeling dat eerst de kachel op temperatuur komt en dan het liefste eerst de boiler, en dan als laatste dat ik de resterende warmte kan afgeven aan de buffervaten.
Alle advies is welkom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
rob21tq
Het gaat om een houtkachel van buderus, een heel oude. Hoeveel kw die precies is weet ik niet. De afmetingen zijn ongeveer: LxBxH 0,6x0,6x1 meter. Hij is volledig van gietijzer en dubbelwandig waar het water door hel loopt.
Verder heb ik 2 buffervaten van 500 liter, merk is vanderbeyl. En deze waren oorspronkelijk voor warm water opslag voor een verzorgingstehuis.
En verder heb ik nog 1 Boiler van 200liter met spiraal en nog een dubbelwant, merk is Luigjes/Atag.
Hier wil ik mijn houtkachel op aansluiten en later nog een keer zonnepanelen.
Kan iemand mij a.u.b. adviseren hoe ik deze het makkelijkste kan aansluiten, zodat ik het liefste eerst de boiler verwarm en dat daarna de rest warmte naar de buffers kan.
prioriteit is het besparen op warm water en daarna op cv.
Ik heb ook 3 heimeier 3wegmengkranen met afstand voeler. 1tje wou ik er sowieso gebruiken voor eerst de kachel op temperatuur te houden.
Ik heb in de bijlage nog wat info over de boiler en de buffervaten.
De tekening in de vorige post is zo`n beetje de volgorde hoe alles staat, helaas kan ik dit door ruimte gebrek moeilijk wijzigen.
Graag advies.
Alvast bedankt allemaal.
Verder heb ik 2 buffervaten van 500 liter, merk is vanderbeyl. En deze waren oorspronkelijk voor warm water opslag voor een verzorgingstehuis.
En verder heb ik nog 1 Boiler van 200liter met spiraal en nog een dubbelwant, merk is Luigjes/Atag.
Hier wil ik mijn houtkachel op aansluiten en later nog een keer zonnepanelen.
Kan iemand mij a.u.b. adviseren hoe ik deze het makkelijkste kan aansluiten, zodat ik het liefste eerst de boiler verwarm en dat daarna de rest warmte naar de buffers kan.
prioriteit is het besparen op warm water en daarna op cv.
Ik heb ook 3 heimeier 3wegmengkranen met afstand voeler. 1tje wou ik er sowieso gebruiken voor eerst de kachel op temperatuur te houden.
Ik heb in de bijlage nog wat info over de boiler en de buffervaten.
De tekening in de vorige post is zo`n beetje de volgorde hoe alles staat, helaas kan ik dit door ruimte gebrek moeilijk wijzigen.
Graag advies.
Alvast bedankt allemaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
hendrik1973
hoe kan ik een stroomuitval opvangen als de stroom uitvalt en mijn houtcv draait op volle toeren is daar iets voor te verkrijgen dat je hem rustig kan laten uitbranden.
-
Ruuben
[quote="hendrik1973"]hoe kan ik een stroomuitval opvangen als de stroom uitvalt en mijn houtcv draait op volle toeren is daar iets voor te verkrijgen dat je hem rustig kan laten uitbranden.
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4560&start=15
Er is meer over geschreven. Heb je een woonkamer model ? Voor veiligheid is ingebouwd noodkoeling spiraal het beste.
Alternatief is automatische cv vul installatie. Verder kun je kiezen voor noodstroom opties.
Maar ik zou beginnen met een emmer zand over je vuur.
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4560&start=15
Er is meer over geschreven. Heb je een woonkamer model ? Voor veiligheid is ingebouwd noodkoeling spiraal het beste.
Alternatief is automatische cv vul installatie. Verder kun je kiezen voor noodstroom opties.
Maar ik zou beginnen met een emmer zand over je vuur.
-
Ruuben
rob21tq schreef:Nu staat de cv ketel met de radiatoren in serie getekend met de buffer. Kan ik niet gewoon de ketel parallel met de buffer maken ipv in serie?
Rob,
Kijk op deze website naar de verschillende aansluitschema's, daar zit hoop kennis in waar je zeker wat mee kan.
http://www.zonnecollectoren-zonnepanele ... Pakket.htm