aankoop kettingen voor kettingzaag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr

Re: aankoop kettingen voor kettingzaag

Bericht door Erikvr »

Ruuben schreef:
Erikvr schreef:RM3 is half-haaks (halfrond), RS3 is een haakse ketting.
H

Overigens: Op Stihl MS181 past geen RM of RS ketting alleen de PM (Picco Micro) of PS ketting.
Tnx. Daarom zal het ook een ms251 worden... als hun info klopt, want de dealer kon hem niet bestellen op die machine, en 1.3 groef....
Dus je gaat een nieuwe zaag kopen? :o Kijk in dat geval dan eens naar een Dolmar PS420/ Makita EA4300F. Hetzelfde vermogen en zeer goed gebouwd zaagje voor minder geld, heb hem zelf ook.
groet,
Erik
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Erikvr schreef:
Ruuben schreef:
H

Overigens: Op Stihl MS181 past geen RM of RS ketting alleen de PM (Picco Micro) of PS ketting.
Tnx. Daarom zal het ook een ms251 worden... als hun info klopt, want de dealer kon hem niet bestellen op die machine, en 1.3 groef....
Dus je gaat een nieuwe zaag kopen? :o Kijk in dat geval dan eens naar een Dolmar PS420/ Makita EA4300F. Hetzelfde vermogen en zeer goed gebouwd zaagje voor minder geld, heb hem zelf ook.
Flink balen. Blijkt dat er dus wat fouten in de catalogus van stihl staan en dat de ms251 niet geleverd kan worden met het vermelde zaagblad, schakelmaat en ketting.
3 voudige afwijking. Ik heb weinig vertrouwen meer in hun catalogus. Met een pm3 een boom omzagen is ook niet echt de bedoeling.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Een boom omzagen is geen probleem voor een PM3 (1,3 mm) ketting, juist omdat deze smaller is dan een RM3 (1.6 mm) heb je minder vermogen nodig. Het enige probleem wat je kan hebben is om een velwig in de zaagsnede te krijgen, dat gaat makkelijker bij een RM3 of 1.5 mm ketting.
groet,
Erik
Ruuben

Bericht door Ruuben »

aha... weer wat geleerd. Maar er zijn toch wel meer argumenten waarom ze de RM3 zeer geschikt achten voor levend hout?
Erikvr

Bericht door Erikvr »

nee, geen argumenten bekend daarover. Vers hout zaagt over het algemeen makkelijker dan droog hout. Half haaks (RM) is wat minder gevoeliger voor vuil en wordt daarom minder snel bot dan haaks.
groet,
Erik
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Zout is lekker. Maar niet in de wond aub.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Erikvr schreef:
Ruuben schreef:
H

Niet verder vertellen; ik kan voor het geld van de ps420, 379 euro, de stihl ms251 krijgen bij de dealer om de hoek nieuw. Wat zou jij doen?
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Tja, zo'n Stihl zaagje heeft misschien wat meer status..Dolmar heeft een wat minder dealernetwerk in NL, moeilijk kiezen. De Dolmar heeft een magnesium carter en de Stihl een van kunststof (clamshell). Misschien kun je ze een keer testen? En anders is de Stihl voor dat geld zeker een goede deal. :)
groet,
Erik
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Testen... geen gek idee, maar ik betwijfel of ik kwaliteit kan onderscheiden.
Kettingen van dolmar zijn veel betaalbaarder en op t oog van gelijke specificaties.

Dealer netwerk is wel een issue.
Status gevoeligheid heb ik niet.
Maar stihl heeft de naam, slechte dingen van dit wereld grote merk zijn er desondank nauwelijks.
En daarmee betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk, ik heb veel ervaring met materialen vanuit hobby en werk en betaal graag voor kwaliteit door de welbekende slechte ervaringen met goedkoop is duurkoop.. En doorslaggevend is gewoon waarmee pietje zijn werk doet, hij kan het gewoon weten.

No offense to anyone else wiens deskundigheid ik niet ken hier maar wel deskundig is! Ik sta open...
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Gewoon kiezen wat je het beste lijkt. Er van uitgaand dat je niet dagelijks uren zaagt en geen joekels van bomen gaat vellen zal de keuze altijd goed zijn. En als je een ketting goed vijlt ipv slijpt doe je er heel lang mee, dus dan is de prijs ook geen probleem. :wink:
groet,
Erik
willem

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef:Dit is een nieuwe? Ziet er allemaal wel netjes uit, geen ervaring mee:

http://www.zaagkettingdirect.nl/
Toevallig hier 3 weken geleden spullen gehaald. Was aan het zoeken naar goed bosmaaierkoord toen ik deze op internet tegen kwam.

Eerst zijn site goed bekeken wat ie allemaal kon leveren, toen m'n boodschappenlijst gemaakt, daarna gebeld op ie alles in huis had.
Het ging om; Husqvarna E320 ketting - Husqvarna 365 ketting - losse vijlen voor beide
(setjes van 3 vijlen 4/5.5 mm) dieptesteller - kettingolie - bosmaaierkoord (5 hoekig met grafiet) super draad, beter dan die ronde gele of groene bende).

Daar hij +/- 10/12 km bij mij vandaan zit ben ik het gaan halen en kon ik mooi kijken wat ie allemaal in huis heeft. De garage was compleet omgebouwd tot magazijn met spullen voor het zaaggebeuren en alles wat daar omheen hangt.
Tevens het verhaal waar dit uit ontstaan is, zij kwamen eerlijk en netjes over bij me.
Plaats reactie