Rocket mass heater voor verwarming atelier

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Re: Rocket mass heater voor verwarming atelier

Bericht door peterberg »

Sorry dat ik je moet tegenspreken Rits. Later bleek dat er met die grotere schuine kant as links en rechts in de riser blijft liggen. Als dat veel is dan kan het opbouwen en echt een restrictie gaan vormen. Goed kijken waar as achterblijft, dat is dan een dooie hoek waar wat aan gedaan zou kunnen worden.

Die schuine kant was eenvoudig te maken, dat is alles.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Boom Brander

Bericht door Boom Brander »

Dan zullen de schuine kanten onderin mijn riser wel werken.

Vandaag de eerste drie lagen van de riser bekleed met leem en roestvrij kippengaas.
RiserLeem01.jpg
En de plafondplaat geplaatst met fijne chamotteklei en fijn zand (1:1)
Plafondplaat01.jpg
Nu de P-channel nog en dan kan het onderste vat geplaatst worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Utopisten zijn de vormgevers van de toekomst.
Lieve

Bericht door Lieve »

Werkt inspirerend.
Boom Brander

Dank je. Het is ook een erg inspirerend en boeiend project om mee bezig te zijn. Ik verheug me op het moment dat ik de kachel voor de eerste keer kan gaan stoken.
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Alvast proficiat Boom voor je knappe werk!
Kijk uit naar het vervolg...
Huisje breek mij niet...
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Sorry dat ik je moet tegenspreken Rits. Later bleek dat er met die grotere schuine kant as links en rechts in de riser blijft liggen. Als dat veel is dan kan het opbouwen en echt een restrictie gaan vormen. Goed kijken waar as achterblijft, dat is dan een dooie hoek waar wat aan gedaan zou kunnen worden.
Helder! Ik die schuine onderkant altijd maar weer keurig kopieren....
Maar na enig zoeken zie ik ook positieve resultaten van andere varianten. Mooi! Ik zal Pietje vragen om een kanttekening in de Wiki op te nemen.
groet!

Ritsaert
Boom Brander

Bij deze nog wat overwegingen voor de plaatsing van het onderste olievat, voordat ik het in de praktijk breng. Let niet op de belabberd slechte tekeningen (ik zou me moeten schamen als kunstenmaker). Ik hoop dat ze in ieder geval duidelijk zijn.

Uit het onderste vat wil ik een hap slijpen (uit de zijkant en de onderkant) zodat het vat over de vuurkamer en riser past. Vóór de plaatsing wil ik een laag leem aanbrengen op de basis, zodat er geen holle ruimte onder het vat ontstaat:
OndersteVat01.jpg
De binnenrand van de hap uit de zijkant van het vat wil ik naar binnen buigen zodat deze tegen de vuurkamer aan klemt. Hiertussen wil ik vuurtouw proppen. Uiteindelijk smeer ik die verbinding af met leem en metsel ik massa op tot vlak onder de rand van dit vat (met steen en leem).
OndersteVat02.jpg
Voor extra stevigheid en het tegengaan van mogelijke vervorming van dit vat overweeg ik om het vat met hoekijzers vast te maken aan de ondergrond en de vuurkamer. Hierbij eventueel vuurvilt gebruiken om het vat enige werkingsruimte te geven.
OndersteVat03.jpg
Ook bij deze overwegingen is elke reactie natuurlijk van harte welkom.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Het zal een uitdaging worden om handmatig een vat over de hele lengte netjes om te zetten. Ik zou me de moeite sparen. Als je dik vuurkoord hebt zou je dat tussen de scherpe vatrand en de vuurkamer kunnen klemmen als tijdelijke afdichting voor het instoken. Een paar beugeltjes om het vat tijdelijk op zijn plaats te houden is ook wijs. Als je uiteindelijk de vuurkamer en het vat verbindt met een laag leem met kippengaas, zal dat de zaak definitief verbinden en afdichten. Zoals ik ooit al aangegeven heb, is het zaak om die gewapende leemlaag geforceerd te drogen, door de kachel op volle kracht te stoken. Het vat zet uit door de warmte en duwt de natte leem door het gaas, de leem droogt en blijft staan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

De beugeltjes geven een risico op scheuren vanwege de verschillen in uitzetting.

Ik heb zelf stuucgaas gebruikt tussen het vat en de leem net als in Zeddam en inderdaad gestookt tijdens het smeren. Ik denk dat stuucgaas een laag vormt tussen leem en vat waarmee je de uitzettingen kunt opvangen. Ik denk dat kippengaas goedkoper is maar een groter risico geeft op uitzettingsproblemen. Als de leemlaag dik genoeg is kan je in de toplaag een laag jute meenemen om scheuren te voorkomen.
groet!

Ritsaert
Boom Brander

Dutch John schreef:Het zal een uitdaging worden om handmatig een vat over de hele lengte netjes om te zetten.
Ik heb hier een brede spantang om schildersdoek mee op te spannen. Daarmee zou het moeten kunnen. Maar dat zal ik eerst even uitproberen op een proefstuk.
Dutch John schreef:Zoals ik ooit al aangegeven heb, is het zaak om die gewapende leemlaag geforceerd te drogen, door de kachel op volle kracht te stoken. Het vat zet uit door de warmte en duwt de natte leem door het gaas, de leem droogt en blijft staan.
Die tip staat hier i.d.d. 'genoteerd'.
ritsaert snijder schreef:De beugeltjes geven een risico op scheuren vanwege de verschillen in uitzetting.
ook als ik er vuurvilt tussen klem? Zodat er toch enige uitzettingsvrijheid is. Reden van deze overweging is mijn 'stappenplan':

- Zodra ik de P-channel in huis heb het onderste vat plaatsen.
- Vervolgens de rest van de riser opbouwen en met leem en kippengaas bekleden.
- Terwijl dit droogt aan de slag gaan met de (dakdoorvoer van de) rookgasafvoer
- De overige twee vaten plaatsen (I.v.m. stabiliteit hiervan de overweging van de beugeltjes)
- De rookgasafvoer verbinden
- In deze staat de kachel rustig 'instoken' zodat het resterende vocht uit de constructie verdwijnt.
- Steengaas rondom het onderste vat aanbrengen
- Een eerste laag leem tegen het steengaas aansmeren en hier kippengaas omheen spannen en de kachel dan op volle kracht stoken
- Hier tegenaan massa opmetselen met steen en leem.

qua steen om de massa mee op te metselen heb ik overigens meerdere mogelijkheden aan restpartijen wat hier nog liggen: natuur/lava-steen en maaskeien, gebakken stenen, betonklinkers/bestratingsstenen. Nu zullen de natuur/lava-stenen en maaskeien beter werken dan betonklinkers lijkt me? Zie ook pagina 4 van dit topic, afbeelding: 'ontwerp02'.

Oh, en nog een overweging voor de rookgasafvoer: enkelwandig of dubbelwandig geïsoleerd? Enkelwandig zal nog wat restwarmte afgeven. Dubbelwandig geïsoleerd zal de schoorsteentrek ten goede komen?
deleted

Bericht door deleted »

Boom Brander schreef: qua steen om de massa mee op te metselen heb ik overigens meerdere mogelijkheden aan restpartijen wat hier nog liggen: natuur/lava-steen en maaskeien, gebakken stenen, betonklinkers/bestratingsstenen. Nu zullen de natuur/lava-stenen en maaskeien beter werken dan betonklinkers lijkt me?
De meeste massa zit erg laag ,naar ik begrijp, dus het wordt vooral een 'snelle' kachel. Eentje die vooral warmt als ie gestookt wordt.
Daarom zou ik voor de massa aan de voet vooral het 'esthetische' aspect in beschouwing nemen: natuursteen dan.

Boom Brander schreef:Oh, en nog een overweging voor de rookgasafvoer: enkelwandig of dubbelwandig geïsoleerd? Enkelwandig zal nog wat restwarmte afgeven. Dubbelwandig geïsoleerd zal de schoorsteentrek ten goede komen?
[/quote]
Als je op termijn evolueert naar meer een echte massakachel. Dus eentje die je één keer per dag stookt en dan langzaam z'n warmte afgeeft, dan sluit je de schoorsteen af in de periodes dat hij niet gestookt wordt. Dan is een geïsoleerde schoorsteen een must.

Voor een snelle kachel die altijd 'aan' is in geval van aanwezigheid is het iets minder van tel.
Alhoewel zo'n stalen schoorsteen ook altijd een koudebrug/veriesfactor is als de kachel niet gestookt wordt.

Best is eigenlijk altijd een geïsoleerde schoorsteen en een kachel die al z'n warmte uit de rookgassen haalt voordat die de schoorsteen in gaan.
Kost natuurlijk wel meer.

G
Dutch John

ritsaert snijder schreef:Ik denk dat kippengaas goedkoper is maar een groter risico geeft op uitzettingsproblemen. Als de leemlaag dik genoeg is kan je in de toplaag een laag jute meenemen om scheuren te voorkomen.
Kippengaas geeft geen enkel probleem. Het heeft geen volume. Het is ook een echte wapening in een laag. Steengaas blijft altijd een aparte laag tussen twee leemlagen. Mooi als je een dunwandig maar groot object construeert dat een zeker stijfheid nodig heeft alvorens je er de leem tegen smeert. Kippengaas is daarvoor te slap. Strengen prikkeldraad zijn ook een prima wapening voor kunstobjecten. Het is stijf en houdt door de prikkels de leem goed vast.

Jute kan zeker geen kwaad op de kwetsbare plekken. Maar ik zou dat achteraf aanbrengen, mocht er een plek zijn die toch haarscheurt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Boom Brander

Dan wordt het i.d.d. een dubbelwandig geïsoleerde rookgasafvoer.

Dit weekend heb ik de verf van de vaten afgestookt. Ik heb gelukkig nog een aardige berg sloophout liggen van de verbouwing. Dat kwam prima van pas om de vaten mee uit te stoken. Geen vervelend karweitje :wink:
VatenUitstoken.jpg
Boom Brander

De afgelopen tijd heb ik wat volk over de vloer gehad die erg geïnteresseerd en tegelijkertijd argwanend naar mijn kachel in wording hebben gekeken. Bij mijn uitleg over de uiteindelijke werking kreeg ik meerdere malen de vraag: 'ben je niet bang voor condensvorming'? Mijn reactie hierop: schouderophalend: geen idee eigenlijk. Mijn vraag alhier dus: Hoe zit dat met condensvorming bij deze kachel?

Ook de schoorsteenveger vroeg zich af hoe de schoorsteentrek dan tot stand komt. Ook hierbij heb ik enigszins schouderophalend moeten reageren. Uit de verschillende topics alhier begrijp ik (lichtelijk) dat het te maken heeft met onder-en overdruk. Maar hoe het nu precies werkt begrijp ik zelf ook niet helemaal.

Bij een 'standaard' kachel zorgen de hete rookgassen in het afvoerkanaal voor de schoorsteentrek. Maar hoe werkt dat nu in zo'n (drievats) bell? De hete rookgassen stijgen op in de vaten, koelen af, dalen neer, maar hoe komen die rookgassen dan buiten via de rookgasafvoer?

Ik vertrouw er op dat het geheel zal werken, maar hoe en waarom het werkt aangaande de rookgasafvoer begijp ik zelf nog niet helemaal. Het heeft te maken met die overdruk? Waardoor de rookgassen naar buiten worden 'geduwd' door de rookgasafvoer?
Dutch John

Je geeft het antwoord zelf al: het is de combinatie van de normale schoorsteentrek en de trek in de heat riser. Het is niet zo dat de heat riser zorgt voor een overdruk in de vaten. Hij helpt de normale schoorsteentrek.
Condens ontstaat zeker tijdens de opstart. Als eenmaal alles boven het dauwpunt is, dampt dat weg. Het is daarom zaak zoveel wisseloppervlak te behouden, dat je tijdens normaal stoken tot bovenin de schoorsteen een resttemperatuur van de rookgassen van minimaal 60 graden overhoudt.

Groet,
DJ
Plaats reactie