Gewoon een stevige bekisting, insmeren met olie. Als je niet de beschikking over een triltafel hebt, tril je het best met een klopboormachine.Boom Brander schreef:Ik ga een houten bekisting maken van multiplex. Deze aan de binnenkant insmeren met olie of vaseline. Of ik lijm aan de binnenkant nog wat gladde masonite platen (is waterbestendige hardboard) en smeer hier nog wat olie of vaseline op. De bekisting schroef ik aan de buitenkant aan elkaar, zodat ik deze ook weer eenvoudig van elkaar af kan halen.
Zet in de boorkop een stomp stuk staal of een botte steenboor, plaats de boor (op klopstand uiteraard) op diverse plekken tegen de bekisting en trillen maar. Als er wat dikkere bellen/blazen omhoog komen ben je er zo’n beetje. Tril je te lang dan ontmengt de boel en gaat er een waterfilm op drijven. Dus als je duidelijk water bovenop het mengsel ziet ben je eigenlijk al te ver. Kon met 30 sec. al wel eens gepiept zijn.
De beton die je gebruikt is uiterst kritisch op de hoeveelheid water. Het mengsel lijkt erg droog, maar als je het goedje gaat trillen zal je zien dat dat behoorlijk meevalt. Afdekken met folie doe je alleen maar om al het water voor het chemische proces te kunnen gebruiken. Tijdens het droogproces wordt de boel aardig warm, zonder afdekken zou er veel vocht verdampen. Plasticfolie dus laten zitten tot het ontkisten.Boom Brander schreef:Daarna het geheel afdekken met plastic, zodat de bovenkant niet te snel droogt. Het overtollige water zal als een laagje bovenop het beton komen te staan (en 'vet-achtige' kringen vertonen, zo las ik ergens).
De plaat kun je na 24 uur ontkisten. Zou zelfs iets eerder mogen, maar ik houd gemakshalve altijd 1 dag aan.Boom Brander schreef:Vervolgens de vers gegoten plaat geruime tijd (enkele weken?) laten drogen bij kamertemperatuur.
Ik weet niet welke soort je gebruiken gaat, maar de 160 C gebruikt 1,85 tot 2 liter water op een zak van 25kg. de 160 HS heeft hiervoor 2 tot 2,5 liter nodig. Je hebt met 1 zak precies genoeg om je mal te vullen, bij de HS houdt je waarschijnlijk zo'n 2,5 kg over.Boom Brander schreef:Formaat te storten plaat: ca. 45 x 35 x 6 cm. Ik heb een zak van 25 kg. vuurvast cement (1600 graden, van Gouda Refractories) in huis. Volgens de leverancier mengen met 2,25 - 2,5 liter water, wat ca. 10-11 liter beton oplevert.
groet,
Gerard