Dag Peter,
op internet bij Dragon Heater's vind ik brandtunnels voor rocket-stoves die door jou ontworpen zijn terug. Deze kunnen in Amerika besteld worden, maar kan ik die niet in België of Nederland vinden? Ik zou rocket-stoves willen bouwen en deze prefab-tunnels lijken mij bijzonder interessant. Ik ben zelfstandig kunstsmid maar wil graag wat meer andere ecologische dingen doen zoals rocket massheaters bouwen
Ik hoop langs deze weg contact met u te krijgen want op vele forums etc ben je wel aanwezig maar echt contactgegevens van u vind ik niet.
Dank u vriendelijk
Frank Jacques
Mottendelstraat 26
3400 Laar
0032 485 497322
http://www.frankjacques.be
Dragon heater's
Moderator: Moderators
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: Dragon heater's
Hoi Frank,
Je kan PeterBerg gerust een PB sturen
Waarom een vuurhaard kopen als je die zelf kan bouwen? Afgelopen maand hebben we met een paar mensen een prima werkende rocket-kern gebouwd in een paar uur tijd. Jij kan dat zeker ook.
Op dit forum staat veel info, lekker zoeken en lezen kom je de tijd wel door
Succes!
Peter (andere dan)
Je kan PeterBerg gerust een PB sturen
Waarom een vuurhaard kopen als je die zelf kan bouwen? Afgelopen maand hebben we met een paar mensen een prima werkende rocket-kern gebouwd in een paar uur tijd. Jij kan dat zeker ook.
Op dit forum staat veel info, lekker zoeken en lezen kom je de tijd wel door
Succes!
Peter (andere dan)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- peterberg
- Moderator
Hallo Frank,
Helaas, de producten van Dragon Heaters zijn alleen in de USA te koop voor zover ik weet. Overigens versturen ze over de hele wereld. Je zou ook een hele pallet kunnen bestellen en eventueel verdeler kunnen worden?
De kern die tijdens de forumdag is gebouwd is een batch box rocket, een wezenlijk ander ding. De kernen van Dragon Heaters zijn van een dunne vuurvaste beton gemaakt en alle toeters en bellen bevinden zich in de gietstukken.
Helaas, de producten van Dragon Heaters zijn alleen in de USA te koop voor zover ik weet. Overigens versturen ze over de hele wereld. Je zou ook een hele pallet kunnen bestellen en eventueel verdeler kunnen worden?
De kern die tijdens de forumdag is gebouwd is een batch box rocket, een wezenlijk ander ding. De kernen van Dragon Heaters zijn van een dunne vuurvaste beton gemaakt en alle toeters en bellen bevinden zich in de gietstukken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
deleted
Hallo Frank,
Welkom op het forum.
Heb ooit al eens aan een metalen Raket gedacht als de ultieme "Rocket Heater'.( viewtopic.php?f=3&t=2876&start=45 )
G
NB Is het mogelijk dat mijn echtgenote je een decennium geleden heeft geïnterviewd voor de reeks 'Oude Ambachten' in hbvl ?
Welkom op het forum.
Had je dan gedacht aan 'massa' zoals steen, beton, leem, ... (dan kan je misschien ook eens contact nemen met Joris Pouls van 'Warmte op maat' in Scherpenheuvel) of dacht je eerder aan de productie van fraaiere metalen bellen ? Vervangers voor de saai ogende oliedrums ?frankjacques schreef:Ik ben zelfstandig kunstsmid maar wil graag wat meer andere ecologische dingen doen zoals rocket massheaters bouwen.
Heb ooit al eens aan een metalen Raket gedacht als de ultieme "Rocket Heater'.( viewtopic.php?f=3&t=2876&start=45 )
G
NB Is het mogelijk dat mijn echtgenote je een decennium geleden heeft geïnterviewd voor de reeks 'Oude Ambachten' in hbvl ?
-
frankjacques
@ Peter: Dank je voor het antwoord. Ik zal voorlopig zelf de kernen bouwen, het leek mij alleen handig een ding te kopen dat volledig op punt staat. Verdeler worden is nog niet voor direct, ik moet het eerst nog wat verder uitzoeken, maar wie weet in de toekomst...
Op het moment weet ik dat het wel iets is waar ik verder in wil gaan die kachels. Ik heb al een aantal experimenten gemaakt en eentje in mijn badkamer met bell. Ondertussen heb ik gemerkt dat er wel een fout in die bell zit maar voor de rest werkt het ding naar behoren. De batch-rocket van jou interesseerd me ook wel. Indien je nog eens een maakt wil ik zeker graag meedoen. Alles wat ik kan bijleren interesseert me. Ik ga hier het forum nog wat verder afschuimen, er staat blijkbaar veel interessants op maar het vraagt wel veel zoektijd die ik niet altijd heb jammergenoeg. Het is super dat je al jou info wil delen. Alvast bedankt.
@Gandalf: Met massakachel bedoel ik accumulatiekachel. Leem geniet mijn voorkeur. Beton is ook mogelijk maar ecologisch niet zo ok, leem vind ik ook aangenamer om mee te werken. Staal wil ik voorlopig wat aan de kant schuiven, alleen voor de deurtjes en veegluikjes gebruiken, eventueel wat attributen. Je ultieme rocket is wel grappig maar niet wat ik zoek. Van Joris Pouls heb ik reeds een paar kachels gezien, het is me wel niet duidelijk wat voor soort verbrandingssysteem hij daarin toepast. Zelf heb ik momenteel twee klanten waarvoor ik een Rocket mag bouwen. Eentje met warmtebank type Ianto Evans, en eentje met een bell. Hiervoor moet ik nog een plannetje tekenen (helaas versta ik voorlopig niets van sketch-up) en zal dan misschien proberen dat hier te posten om jullie mening te vragen. Voor de bell ga ik leemstenen gebruiken. Voor de kern zou ik calciumsilicaatstenen gebruiken, niet voor de voeding want daarvoor zijn ze te zacht. Zouden deze stenen genoeg isoleren zodat extra isolatie overbodig wordt?
Ja, in 2001 interviewde een vrouw (Natalie?) me voor een artikel in hbvl. Mooi artikel trouwens, waarvoor dank aan haar. Op mijn website http://www.frankjacques.be/ kan je mijn recentere werk zien. In de rubriek andere projecten is er ook een kachel te zien met warmtewisselaar die ik gemaakt heb.
Forums zijn nooit zo mijn ding geweest omdat ik er steeds mijn weg op verlies, daarom deze late reactie.
groet, frank
Op het moment weet ik dat het wel iets is waar ik verder in wil gaan die kachels. Ik heb al een aantal experimenten gemaakt en eentje in mijn badkamer met bell. Ondertussen heb ik gemerkt dat er wel een fout in die bell zit maar voor de rest werkt het ding naar behoren. De batch-rocket van jou interesseerd me ook wel. Indien je nog eens een maakt wil ik zeker graag meedoen. Alles wat ik kan bijleren interesseert me. Ik ga hier het forum nog wat verder afschuimen, er staat blijkbaar veel interessants op maar het vraagt wel veel zoektijd die ik niet altijd heb jammergenoeg. Het is super dat je al jou info wil delen. Alvast bedankt.
@Gandalf: Met massakachel bedoel ik accumulatiekachel. Leem geniet mijn voorkeur. Beton is ook mogelijk maar ecologisch niet zo ok, leem vind ik ook aangenamer om mee te werken. Staal wil ik voorlopig wat aan de kant schuiven, alleen voor de deurtjes en veegluikjes gebruiken, eventueel wat attributen. Je ultieme rocket is wel grappig maar niet wat ik zoek. Van Joris Pouls heb ik reeds een paar kachels gezien, het is me wel niet duidelijk wat voor soort verbrandingssysteem hij daarin toepast. Zelf heb ik momenteel twee klanten waarvoor ik een Rocket mag bouwen. Eentje met warmtebank type Ianto Evans, en eentje met een bell. Hiervoor moet ik nog een plannetje tekenen (helaas versta ik voorlopig niets van sketch-up) en zal dan misschien proberen dat hier te posten om jullie mening te vragen. Voor de bell ga ik leemstenen gebruiken. Voor de kern zou ik calciumsilicaatstenen gebruiken, niet voor de voeding want daarvoor zijn ze te zacht. Zouden deze stenen genoeg isoleren zodat extra isolatie overbodig wordt?
Ja, in 2001 interviewde een vrouw (Natalie?) me voor een artikel in hbvl. Mooi artikel trouwens, waarvoor dank aan haar. Op mijn website http://www.frankjacques.be/ kan je mijn recentere werk zien. In de rubriek andere projecten is er ook een kachel te zien met warmtewisselaar die ik gemaakt heb.
Forums zijn nooit zo mijn ding geweest omdat ik er steeds mijn weg op verlies, daarom deze late reactie.
groet, frank
-
deleted
Voor zover ik het zie op z'n site gebruikte hij de eerste vuurkamer die Peterberg voor de Rocket-bell ontwikkelde (http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... l&start=30 ) en vooral de BatchRocket van Peter (viewtopic.php?f=3&t=2467 ). Al zie ik dat Joris ook een aanpassing maakt:een soort voor-kamer waar hij de primaire en secundarire luchttoevoer uit betrekt en regelt.frankjacques schreef: Van Joris Pouls heb ik reeds een paar kachels gezien, het is me wel niet duidelijk wat voor soort verbrandingssysteem hij daarin toepast.
Qua isolatie zit je goed met die stenen (bij voldoende dikte), maar ik lees op pottenbakkers-sites dat calciumsilicaatstenen niet rechtstreeks contact mogen hebben met de vlammen. Dat lijkt me een probleem.Voor de kern zou ik calciumsilicaatstenen gebruiken, niet voor de voeding want daarvoor zijn ze te zacht. Zouden deze stenen genoeg isoleren zodat extra isolatie overbodig wordt?
Zelf heb ik de binnenkant van een batch-rocket bekleed met losgestapelde isomagblokken (xco 70). Dat gaat (tot nu toe) goed. (is een fornuis, dus veel koud-starts)
Maar voor een echte massakachel die dagelijks continu warm is, zou ik gewoon vuurvaste stenen (chamotte) of gegoten vuurbeton nemen voor de kern.
Vuurbeton kan wat dunner, hoewel chamotte op klamp is ook slechts 7 cm. Bij die grote kachels is er toch voldoende plaats voor isolatie tussen kern en mantel. En vermits ze in principe 24/24 warm zijn is de 'koudstart' maar een relatief gegeven.
G