Onlangs op een beurs naar houtvergassers weest kijken. Toch is er mij nog iets niet duidelijk.
Bij ons gebeurt het dat de elektriciteit af en toe uitvalt. Daar bestaan oplossingen voor(generator) maar dat zal niet voor onmiddellijk zijn. De houtvergasser komt er wel zeer binnenkort.
Men heeft mij verteld dat het hout in zo'n houtvergasser stopt met branden(of toch bijna helemaal) wanneer de elektriciteit uitvalt. Daarnaast zou er ook zo iets bestaan als een noodkoeling. Wanneer het water in de vergasser boven 95° komt, dan gaat er een klep open en dan komt er koeler water in het systeem. Ik heb zo'n vergasser eens van dichtbij bekeken en daar zitten inderdaad 2 extra aansluitingen voor in en uitgaand water voor noodkoeling. Daar stond ook bij dat hier minimum 2 bar druk op moest zitten. Echter, wanneer de elektriciteit uitvalt, dan werkt mijn waterpomp ook niet meer, dus ook geen druk meer in mijn open systeem
En nu de vraag: Het water voor die noodkoeling, komt die uit het cv-systeem(gesloten en voldoend druk) of uit het open systeem(sanitair water en geen druk wegens geen werkende waterpomp) of maakt dat niet uit?