controller voor een driewegklep
Moderator: Moderators
-
tebbe
controller voor een driewegklep
Hallo, ik heb een driewegklep (honeywell vc8010-12 24v 28mm) gekregen die ik wil gebruiken om bij een in te stellen temperatuur over te schakelen naar m'n buffervat (houtcv circuit). Ik had een controllertje hiervoor in gedachten maar de klep heeft drie draden geen twee, dus dat werkt anders dan ik dacht. Weet iemand een oplossing? Een controller dus met sensor en in te stellen temp die voor heen en terug stroom levert aan een eigen draad. Zijn dat soort controllers ergens te krijgen of is 't makkelijk te bouwen?
-
JantjeV8
Re: controller voor een driewegklep
Is die klep niet veer-retour?
Dan heb je alleen de bruine en blauwe draad nodig. Je controller? Een eenvoudige (aanleg)thermostaat (ook wel buisthermostaat genoemd). Een trafo-voedinkje die 24V levert, de bruine naar de thermostaat. Vanaf de TS een zwarte naar de 3-wegklep. En van daaraf retour naar de trafo.
Hier heb je 'm:
http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9011.PDF
Dan heb je alleen de bruine en blauwe draad nodig. Je controller? Een eenvoudige (aanleg)thermostaat (ook wel buisthermostaat genoemd). Een trafo-voedinkje die 24V levert, de bruine naar de thermostaat. Vanaf de TS een zwarte naar de 3-wegklep. En van daaraf retour naar de trafo.
Hier heb je 'm:
http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9011.PDF
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Als ik de documentatie erbij pak is een enkele schakelaar voldoende om hem om te laten schakelen. Schakelaar dicht ene stand, schakelaar open andere stand. Zie ook de documentatie: https://products.ecc.emea.honeywell.com ... 1r0195.pdf
Eerste wijziging:
Hè te lang gewacht met posten....Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- sathopper
- Contacteer:
Bij deze klep heb je een wisselschakelaar nodig.
Schakelaar kan in elke stand blijven staan. De klep sturing zet zelf de motor uit wanneer de juiste stand is bereikt
Je kunt de sturing ook aanpassen naar een sturing die voor stadsverwarming wordt gebruikt.
Dan heb je maar ėėn maak contact nodig. Dat kan dan een simpele bi-metaal sensor zijn.
Ik heb een stadsverwarmingssturing liggen zal morgen eens kijken wat het verschil is met de 8010
Schakelaar kan in elke stand blijven staan. De klep sturing zet zelf de motor uit wanneer de juiste stand is bereikt
Je kunt de sturing ook aanpassen naar een sturing die voor stadsverwarming wordt gebruikt.
Dan heb je maar ėėn maak contact nodig. Dat kan dan een simpele bi-metaal sensor zijn.
Ik heb een stadsverwarmingssturing liggen zal morgen eens kijken wat het verschil is met de 8010
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
-
tebbe
bedankt voor de reacties om mee te beginnen. Bij de drie draden zitten geen bruine en blauwe draad, er steekt via een plugje een roze, wit met rode streep en een gele met rode gestreepte draad uit. De controller die ik in gedachten had was deze Ik heb al zo'n ding voor iets anders en dat werkt prima. Dit kastje schakelt boven of onder een ingestelde temp (kan je kiezen) de stroom in. Maar hoe werkt zo'n buisthermostaat dan?
Ik ben in dit specifieke niet zo in thuis, maar ik begrijp dat er een mouw te passen is een aansturing voor deze klep te organiseren?
Ik ben in dit specifieke niet zo in thuis, maar ik begrijp dat er een mouw te passen is een aansturing voor deze klep te organiseren?
-
JantjeV8
Voorbeeldje van een buisthermostaat:
http://www.conrad.nl/nl/buisthermostaat ... ch+Results
Die draden hebben geen gebruikelijke kleuren voor bediening van die klep. Volgens mij zijn die kleuren van eventuele eind-schakelaars die in de 3-wegklep ingebouwd zitten. Als de klep een begin/eindstandbereikt drukt hij een klein schakelaartje open/dicht waardoor je weer iets anders kunt aansturen.
De buisthermostaat monteer je tegen een leiding. Bereikt die leiding een bepaalde temperatuur, (in te stellen op de thermostaat) dan schakelt hij een contact. Dat contact kan een maak (aan) of een breek (uit) contact zijn, kun je ook zelf kiezen welke aansluiting op de thermostaat je gebruikt.
http://www.conrad.nl/nl/buisthermostaat ... ch+Results
Die draden hebben geen gebruikelijke kleuren voor bediening van die klep. Volgens mij zijn die kleuren van eventuele eind-schakelaars die in de 3-wegklep ingebouwd zitten. Als de klep een begin/eindstandbereikt drukt hij een klein schakelaartje open/dicht waardoor je weer iets anders kunt aansturen.
De buisthermostaat monteer je tegen een leiding. Bereikt die leiding een bepaalde temperatuur, (in te stellen op de thermostaat) dan schakelt hij een contact. Dat contact kan een maak (aan) of een breek (uit) contact zijn, kun je ook zelf kiezen welke aansluiting op de thermostaat je gebruikt.
-
JantjeV8
Eigenlijk moet je het dekseltje even van de 3-wegklep afhalen. Dan kun je de aansluitingen zien voor de normale aansturing van het ding.
-
tebbe
Zo'n buisthermostaat lijkt een mooi ding om te gebruiken, handig zo'n draaiknop om de temp gemakkelijk te veranderen.
Het lukte me nog niet zo snel om het dekseltje eraf te krijgen, werkt niet mee. Maar ik heb ff een fototje gemaakt van het stekkertje en op welke polen de draden aangesloten zijn. Mss helpt dat.
Het lukte me nog niet zo snel om het dekseltje eraf te krijgen, werkt niet mee. Maar ik heb ff een fototje gemaakt van het stekkertje en op welke polen de draden aangesloten zijn. Mss helpt dat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
guus
Als hij het zelfde is als diegene die hier heeft gezeten dan is :
rood / wit is voor massa (neutraal)
roze is voor constant spanning
rood / geel is geschakeld om te openen
Een tip : deze kleppen houden niet van hoge temperaturen dus kun je hem het beste inbouwen in de retour .
rood / wit is voor massa (neutraal)
roze is voor constant spanning
rood / geel is geschakeld om te openen
Een tip : deze kleppen houden niet van hoge temperaturen dus kun je hem het beste inbouwen in de retour .
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. 
-
tebbe
Ik kom steeds een stukje verder. Ik heb me in het weekend verdiept in de pdf die jantjeV8 zo vriendelijk gelinkt had. Ik vond daar een uitleg van de polen van 't molexstekkertje. Dus ik weet nu wat wat is op de driewegklep.
Ik ben nu ook op zoek gegaan naar een 24v trafo'tje en zo'n buisthermostaat lijkt me wel wat. Zou het uitmaken welke van deze drie van conrad ik bestel? Met de tempaanduiding op de schijf lijkt me handig.
Volgens mij kan met wat ik wil de klep niet in de retour (wil het buffervat gebruiken als opslag van overtollige warmte, zie schema) Maar in de pdf kwam ik tegen dat de klep tegen 95 graden kan, met uitschieter van 120. Dat moet toch meer als genoeg zijn?
Maar zou iemand een aansluitschema voor me kunnen tekenen? Ik ben in die bedradingskant niet helemaal thuis, zou 't wel prettig vinden als leidraad.
Bedankt alvast voor al jullie hulp..
Ik ben nu ook op zoek gegaan naar een 24v trafo'tje en zo'n buisthermostaat lijkt me wel wat. Zou het uitmaken welke van deze drie van conrad ik bestel? Met de tempaanduiding op de schijf lijkt me handig.
Volgens mij kan met wat ik wil de klep niet in de retour (wil het buffervat gebruiken als opslag van overtollige warmte, zie schema) Maar in de pdf kwam ik tegen dat de klep tegen 95 graden kan, met uitschieter van 120. Dat moet toch meer als genoeg zijn?
Maar zou iemand een aansluitschema voor me kunnen tekenen? Ik ben in die bedradingskant niet helemaal thuis, zou 't wel prettig vinden als leidraad.
Bedankt alvast voor al jullie hulp..
-
guus
Ik heb zo een klep een tijdje rond de 80 graden gehad en toen zat ze vast
Na dat hij was afgekoeld heb ik hem gangbaar gekregen ,
en een paar weken later is er water van 90 graden door gekomen hierna is hij gaan lekken
Kort daar na heb ik ze vervangen door een ander type klep.
Op plaatsen waar de temperatuur geregeld moet worden zit de : siemens vxg , deze kan 120 graden hebben maar is duur .
En waar er omgeschakeld moet worden zit de : Honeywell v4044 , deze kan wat meer (misbruik) verdragen .
Beide type kleppen draaien hier nu een 8 jaar zonder problemen.
Behalve het probleempje dat de 24 volt motortjes niet tegen 240 volt kunnen
Na dat hij was afgekoeld heb ik hem gangbaar gekregen ,
en een paar weken later is er water van 90 graden door gekomen hierna is hij gaan lekken
Kort daar na heb ik ze vervangen door een ander type klep.
Op plaatsen waar de temperatuur geregeld moet worden zit de : siemens vxg , deze kan 120 graden hebben maar is duur .
En waar er omgeschakeld moet worden zit de : Honeywell v4044 , deze kan wat meer (misbruik) verdragen .
Beide type kleppen draaien hier nu een 8 jaar zonder problemen.
Behalve het probleempje dat de 24 volt motortjes niet tegen 240 volt kunnen
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. 
-
6pitter
Ziet er uit als een 3weg klep van een nefit cv ketel, Ik zal morgen wel eens zoeken naar een schemaatjetebbe schreef:Zo'n buisthermostaat lijkt een mooi ding om te gebruiken, handig zo'n draaiknop om de temp gemakkelijk te veranderen.
Groet Geert
-
6pitter
Het was inderdaad een nefit klep.
op aansluiting 2 (rood/wit) komt de 0V van de 24V wisselspanning
op aansluiting 3 (rose) komt de plus, oftewel 24V
en op aansluiting 6 (rood/geel) de schakeldraad. Dus de draad via de buisaanlegthermostaat.
De buisaanlegthermostaat heeft 3 aansluitingen. 1,2 en 3. Waarbij op 1 de 24V komt te staan en op 2 of 3 dus aansluiting 6 van de 3-weg klep.
Als de 3- weg klep de verkeerde kant op gaat dan kun je de andere aansluiten.
succes Geert
op aansluiting 2 (rood/wit) komt de 0V van de 24V wisselspanning
op aansluiting 3 (rose) komt de plus, oftewel 24V
en op aansluiting 6 (rood/geel) de schakeldraad. Dus de draad via de buisaanlegthermostaat.
De buisaanlegthermostaat heeft 3 aansluitingen. 1,2 en 3. Waarbij op 1 de 24V komt te staan en op 2 of 3 dus aansluiting 6 van de 3-weg klep.
Als de 3- weg klep de verkeerde kant op gaat dan kun je de andere aansluiten.
succes Geert
-
tebbe
Een vraagje, hoe zit het nu dan met de 3 draden? Uit de trafo zullen 2 draden komen, een bruine en een blauwe. De blauwe sluit direct aan op aansluiting 2 van de klep neem ik aan. De bruine sluit aan op 1 van de buisthermostaat. Met 2 of 3 loopt het dan door naar aansluiting 6 van de klep. Wat gebeurd er dan met de draad van aansluiting 3 van de klep?
na-edit> Ah, mss bedoelde je met de 24v op 1 van de buisthermostaat de roze draad (aansluiting 3)...
na-edit> Ah, mss bedoelde je met de 24v op 1 van de buisthermostaat de roze draad (aansluiting 3)...
-
6pitter
Even een vaag schetsje om het duidelijk te maken