Aansluiten buffervat op houtcvkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gert-s

Aansluiten buffervat op houtcvkachel

Bericht door gert-s »

Ik heb een waterland houtcvkachel s30 5kw en 25kw waterzijde die is aangesloten op het cv circuit voordat het water naar de radiatoren gaat.
Nu wil ik graag een buffervat 1000liter in het systeem op nemen. Ik wil de buffer alleen gebruiken voor de verwarming.
Ik wil de retour van de cv gasketel halverwege in de buffer aansluiten en dan van bovenaf in de buffer weer naar de cv gasketel. Heb daar ook een besturing voor nodig?
De aansluiting van de houtcvkachel wil ik doen met een driewegklep naar bovenin de buffer en onderaan het buffervat de retour van de houtcvkachel.
Wat heb ik hier voor nodig aan besturing?
Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden
Ik dacht aan een driewegklep met als besturing een snelle pomp schakelaarTercal Pompschakelaar 11E
Graag reactie,s
JantjeV8

Re: Aansluiten buffervat op houtcvkachel

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij heb je hier helemaal geen besturing voor nodig. Je houtkachel regelt (als het goed is) zichzelf. Je gas-cv ook. Je hebt enkel 4 aansluitingen op het buffer nodig.
gert-s

Bericht door gert-s »

Veel simpeler kan het inderdaad niet. Ik ben in de veronderstelling dat alleen de overtollige warmte in het buffervat moet en dat dat geregeld moet worden via een besturing. Zijn de aansluitingen goed zoals ik ze beschreven heb ?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Welke overtollige warmte bedoel je?

Als je gas-cv overtollige warmte produceert moet je die anders in gaan regelen.

Maar door die opmerking krijg ik een ander beeld bij de eigenlijke gedachte achter je vraag: Je wens is om een c.v. systeem grotendeels op de hout-cv te verwarmen, eventueel bijspringen door de gas-cv? Dan kan het wel eens een ander verhaal gaan worden. Maak eens een schetsje van wat je zelf voor ogen hebt.
gert-s

Bericht door gert-s »

Sinds april gebruik ik nu de cvhoutkachel. Ik gebruik nu amper meer gas omdat ik ook elektrisch kook. Maar met de winter in het vooruitzicht. Wil ik warmte van de houtkachel opslaan zodat ik die kan gebruiken om bv smorgens voordat ik naar werk ga het huis te verwarmen door de cv gasketel met de warmte uit het buffervat. En bv voordat ik thuis kom van werk. Daarna gaat de houtkachel dan weer aan. Ik weet niet hoe je hier een schema plaatst
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

gert-s schreef:Ik weet niet hoe je hier een schema plaatst
Ik wel. Hier heb ik er een mooi verhaaltje over geschreven: viewtopic.php?f=8&t=735
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Daar komt net wat meer bij kijken. Je gasketel moet snappen dat bufferwater 75grC kan zijn, terwijl de gasketel maar 50grC water naar de radiatoren uit hoeft te sturen.
gert-s

Bericht door gert-s »

Schema
Gister is het gelukt om het schema te plaatsen. Nu nog de bij behorende tekst.
Ik heb alleen de leidingen ingetekend en een terugslag klep.
De onderbroken lijnen zijn de nieuwe situatie de andere de bestaande.
Ik denk dat er een besturing bij moet om het overtollige warme water van de houtcvkachel naar de buffer te sturen.
En misschien een besturing om het water uit de buffer naar de cv gas kachel te sturen.
Maar hoe je dat dan regelt daar houdt mijn kennis volledig op.
Het zou mooi zijn als het wat goedkoop kan. Wat ik zie kost honderden euro,s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door gert-s op 25 sep 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Zitten er spiralen in je buffervat of is het 1 grote lege tank?
gert-s

Bericht door gert-s »

JantjeV8 schreef:Zitten er spiralen in je buffervat of is het 1 grote lege tank?
De buffertank moet nog gekocht worden. De bedoeling is om hem alleen voor de verwarming te gebruiken dus geen spiralen.
Plaats reactie