Extra warmtewisselaar maken in sww boiler
Moderator: Moderators
-
stef110
Extra warmtewisselaar maken in sww boiler
Momenteel heb ik een 300 liter sanitair water boiler met twee warmtewisselaars. Aan de onderste hangen 48 heatpipes. En de bovenste hangt aan mijn hout cv, tevens kan ik via deze spiraal ook warmte uit te boiler onttrekken en in gebruiken voor ruimte verwarming. Nu is afgelopen winter al gebleken dat de bovenste 100 liter mits goed doorstoken aardig snel op temperatuur is. En de lager gelegen 200 liter gewoon koud blijft. Nu heb ik ondertussen ook een lucht water warmtepomp bij gebouwd en nu zou ik graag de gehele buffer willen kunnen verwarmen. Zo wel met de hout kachel als met de warmtepomp. Nu kan ik twee dingen doen de onderste wisselaar bij het cv systeem trekken en met een losse warmtewisselaar het glycol van het cv water scheiden. Wat me een extra pomp gaat kosten om de warmte van de warmtewisselaar naar de boiler te krijgen.
Of waar ik zelf aan zat te denken. Is een extra spiraal te maken en deze via het "toegangs" luik in de boiler te maken. Momenteel is dit een metalen deksel die met een rubber pakking vast geschroefd zit. Waar ik aan zat te denken is om van koper een zelfde deksel te maken en vervolgens met buigbaar koper een spiraal te wikkelen. Vervolgens in de koperen deksel twee gaten te boren en daar de aanvoer en retour van de spiraal weer in vast te solderen. Nu is mijn vraag kan ik dit zomaar doen omdat het wel om drinkwater gaat het moet dus wel veilig wezen. Voor zo ver ik op het internet kon vinden zijn hier geen kant en klare oplossingen voor helaas. Wat is jullie mening over deze kwestie?
alvast bedankt,
stef
Of waar ik zelf aan zat te denken. Is een extra spiraal te maken en deze via het "toegangs" luik in de boiler te maken. Momenteel is dit een metalen deksel die met een rubber pakking vast geschroefd zit. Waar ik aan zat te denken is om van koper een zelfde deksel te maken en vervolgens met buigbaar koper een spiraal te wikkelen. Vervolgens in de koperen deksel twee gaten te boren en daar de aanvoer en retour van de spiraal weer in vast te solderen. Nu is mijn vraag kan ik dit zomaar doen omdat het wel om drinkwater gaat het moet dus wel veilig wezen. Voor zo ver ik op het internet kon vinden zijn hier geen kant en klare oplossingen voor helaas. Wat is jullie mening over deze kwestie?
alvast bedankt,
stef
-
pelletpower
Re: Extra warmtewisselaar maken in sww boiler
Klinkt goed. Reken de opp door, waarschijnlijk heb je minimaal 25m van 25 mm nodig om een beetje wisselaar te maken.
-
Ruuben
Dat is enorm veel en heel erg duur.pelletpower schreef:Klinkt goed. Reken de opp door, waarschijnlijk heb je minimaal 25m van 25 mm nodig om een beetje wisselaar te maken.
Ik zou van de boiler afblijven. Met keerkleppen in je houtcv loop op dezelfde druk werken een optie?
-
stef110
25 meter van 25mm gaat hem zeker niet worden. Het vermogen van mijn warmtepomp is momenteel maximaal 3 kW, onze hout kachel een pritty doet ook niet veel exacte cijfers heb ik niet. Maar als dat rond de 5 kW is klopt dat wel denk ik. Over hoe groot de wisselaar moet worden wil ik nu nog niet denken ik weet ook niet hoeveel ruimte er achter het luik bevind. Ben nu gewoon benieuwd of het mogelijk is en voor al of het veilig en verantwoord is.
@ruuben
Wat je precies met keepkleren en dergelijke bedoelt weet ik niet. Maar met enkel de bovenste spiraal zal ik nooit de onderkant van me boiler kunnen verwarmen.
stef
@ruuben
Wat je precies met keepkleren en dergelijke bedoelt weet ik niet. Maar met enkel de bovenste spiraal zal ik nooit de onderkant van me boiler kunnen verwarmen.
stef
-
pelletpower
Stef, we zitten met een soortgelijk probleem. Aanvankelijk wilde ik de boiler zelf maken. Een een beetje opp te halen moet je wel aan 25 mm 25 m denken. Is goed te doen en relatief gemakkelijk. Met een handmatige driewegklep om tussen zomer winter te schakelen zullen de kosten ook meevallen.
Een ww gevuld met glycol is nu eenmaal slecht te combineren met cv.
Een ww gevuld met glycol is nu eenmaal slecht te combineren met cv.
-
Ruuben
Keerklep is eenrichtings doorstoombare klep. Daarmee 2 kringen op je onderste ww te zetten. Maar dat gaat natuurlijk alleen als je of je glycol kring dus vergroot, of je glycol en vacuumbuizen een aparte groep maakt met inderdaad een warmtewisselaar met extra pomp. De druk in je zonnecollectoren mag in 1e optie natuurlijk niet oplopen boven toegestane druk van warmtepomp!stef110 schreef:25 meter van 25mm gaat hem zeker niet worden. Het vermogen van mijn warmtepomp is momenteel maximaal 3 kW, onze hout kachel een pritty doet ook niet veel exacte cijfers heb ik niet. Maar als dat rond de 5 kW is klopt dat wel denk ik. Over hoe groot de wisselaar moet worden wil ik nu nog niet denken ik weet ook niet hoeveel ruimte er achter het luik bevind. Ben nu gewoon benieuwd of het mogelijk is en voor al of het veilig en verantwoord is.
@ruuben
stef
Ik ben benieuwd of je warmtepomp de glycol aan kan. Het lijkt me geen issue.
@pelletpower; wat vind je van van glycolkring door warmtepomp?
Al met al denk ik dat je niet ontkomt aan een platenwisselaar.
-
pelletpower
Glycol door warmtepomp lijkt me ook geen probleem, maar daarvoor moet je natuurlijk bij fabrikant zijn.
Keerkleppen werken dan voldoende. Schema's hiervoor zijn genoeg te vinden op forum. Hoort ook bij een stukje inlezen. Platenwisselaar op ww in boiler dan blijft er weinig over.
Keerkleppen werken dan voldoende. Schema's hiervoor zijn genoeg te vinden op forum. Hoort ook bij een stukje inlezen. Platenwisselaar op ww in boiler dan blijft er weinig over.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb hier ook al eens over nagedacht; maar uiteindelijk besloten om tzt een grotere boiler te plaatsen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
stef110
Dan zal ik niet ontkomen aan een extra platen wisselaar met pomp. Waar ik wil tegen op zie is dat de hele zomer telkens als de pomp van de collectors draait. De extra pomp ook zal moeten draaien. Nu gaat dat natuurlijk extra stroom kosten waar ik niet zo blij mee ben okal zal dat met een energie zuinig pomp niet veel zijn. Waar ik nu aan zit te denken is het volgende. Stel ik pak een warmte wisselaar en doe primare zijde cv water, en secundaire doe ik water uit me boiler. Ik plaats wel een nieuwe messing deksel en steek daar gewoon twee leidingen door heen die naar de warmte wisselaar gaan. Dan heb ik wel een extra warmte wisselaar maar niet in de boiler. Kost me wel een extra pomp, maar die draait enkel als de warmtepomp de boiler wil verwarmen of als de hout cv dat wil. En niet de hele zomer.
Voor de gene die wel eens op tweakers komen hebben het het diy warmtepomp topic misschien al eens gezien. Dit is een verslagje over het bouwen van mijn warmtepomp het is op basis van een split buiten unit. http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1596219

Dit is mijn idee wat ik zelf dan zou overwegen in plaats van een wisselaar tussen het glycol.
edit:
Zou het tevens ook niet mogelijk zijn als ik platenwisselaar helemaal op de grond plaats en hem gewoon op de koud water aansluiting aansluit en op de warm water aansluiting dat hij zelf gaat circuleren door warmte stroming? met andere worden dan is er geen pomp nodig en kan het service luik gewoon blijven zitten.
stef
Voor de gene die wel eens op tweakers komen hebben het het diy warmtepomp topic misschien al eens gezien. Dit is een verslagje over het bouwen van mijn warmtepomp het is op basis van een split buiten unit. http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1596219
Dit is mijn idee wat ik zelf dan zou overwegen in plaats van een wisselaar tussen het glycol.
edit:
Zou het tevens ook niet mogelijk zijn als ik platenwisselaar helemaal op de grond plaats en hem gewoon op de koud water aansluiting aansluit en op de warm water aansluiting dat hij zelf gaat circuleren door warmte stroming? met andere worden dan is er geen pomp nodig en kan het service luik gewoon blijven zitten.
stef
-
Ruuben
wat heb je uiteindelijk gekozen?
-
Ingir
Ik mis eigenlijk alleen nog de gasketel in deze installatie.