Hallo allemaal.
Ik volg al geruime tijd dit forum en vandaag heb ik me aangemeld.
Ik wil graag van alles en nog wat leren over het bouwen van kachels (lees: tegelkachels / finovens / RMH's)
Echter op dit moment zie ik bijna door de bomen het bos niet meer.
Ik kan ergens een workshop volgen of bouwtekeningen scoren en gewoon beginnen.
Maar op internet is zoveel info te vinden en er zijn veel aanbieders van workshops etc.
Wie kan mij hierin adviseren ?
Waar kan ik het beste beginnen ???
Alvast bedankt
Kachels. Waar moet ik beginnen ????
Moderator: Moderators
-
Stefan.m
Kachels. Waar moet ik beginnen ????
Ik ben nog steeds een leek . . . . . . .
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Kachels. Waar moet ik beginnen ????
Jammer dat die vraag niet een weekje eerder kwam; dan had je op de forumdag kunnen meebouwen.... Maar goed. Als eerste moet je gaan bedenken wat voor een kachel je wilt, wat de warmtevraag is, hoe vaak je hem wilt stoken etc.
Peterberg die op dit forum actief is, heeft een batch-box rocket ontwikkeld met een sublieme verbranding. Deze is prima in te passen in een massakachel/bell. Lees daar eens het een en ander over. Schaf een stel vuurvaste stenen aan, bouw zijn model na en verbaas je. De rest komt dan met wat lezen waarschijnlijk vanzelf!
Peterberg die op dit forum actief is, heeft een batch-box rocket ontwikkeld met een sublieme verbranding. Deze is prima in te passen in een massakachel/bell. Lees daar eens het een en ander over. Schaf een stel vuurvaste stenen aan, bouw zijn model na en verbaas je. De rest komt dan met wat lezen waarschijnlijk vanzelf!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Stefan.m
Hallo Kockie,
Hartelijk dank voor je antwoord !
Ik wil graag een verhuisbare tegelkachel maken.
Kan ik ook ergens vinden hoe ik de warmtevraag kan berekenen ?
En hoe ik bijvoorbeeld uit kan rekenen hoe groot mijn kachel moet worden ?
En in welke verhoudingen ik de kachel moet maken (grootte van de verbrandingskamer/luchtinlaten/enz enz.)
En weet jij ook waar ik bijvoorbeeld info kan vinden over de verschillende soorten vuurvaste stenen ?
(ik neem aan dat ze er zijn die tegen verschillende temperaturen kunnen enzo ) ?
Grt Stefan
Hartelijk dank voor je antwoord !
Ik wil graag een verhuisbare tegelkachel maken.
Kan ik ook ergens vinden hoe ik de warmtevraag kan berekenen ?
En hoe ik bijvoorbeeld uit kan rekenen hoe groot mijn kachel moet worden ?
En in welke verhoudingen ik de kachel moet maken (grootte van de verbrandingskamer/luchtinlaten/enz enz.)
En weet jij ook waar ik bijvoorbeeld info kan vinden over de verschillende soorten vuurvaste stenen ?
(ik neem aan dat ze er zijn die tegen verschillende temperaturen kunnen enzo ) ?
Grt Stefan
-
Boom Brander
Hallo Stefan,
Met zo'n zelfde vraag belandde ik ook hier in het begin van dit jaar. Zelf ben ik bezig om te starten met de bouw van mijn kachel. Momenteel bezig om het juiste materiaal te verzamelen. In mijn topic vindt je wellicht al wat eerste antwoorden (op vragen die ik ook had): viewtopic.php?f=3&t=4136
Zie voor de verhoudingen:
http://wiki.ecologieforum.eu/Rocket_177 en
download/file.php?id=7123
Tijdens mijn zoektocht naar vuurvaste (isolerende) stenen, etc. ben ik o.a. hier uitgekomen:
https://www.hazelaar.nl/zoeken/vuurvast
Succes!
Met zo'n zelfde vraag belandde ik ook hier in het begin van dit jaar. Zelf ben ik bezig om te starten met de bouw van mijn kachel. Momenteel bezig om het juiste materiaal te verzamelen. In mijn topic vindt je wellicht al wat eerste antwoorden (op vragen die ik ook had): viewtopic.php?f=3&t=4136
Zie voor de verhoudingen:
http://wiki.ecologieforum.eu/Rocket_177 en
download/file.php?id=7123
Tijdens mijn zoektocht naar vuurvaste (isolerende) stenen, etc. ben ik o.a. hier uitgekomen:
https://www.hazelaar.nl/zoeken/vuurvast
Succes!
Utopisten zijn de vormgevers van de toekomst.
-
Stefan.m
@Boom Brander,
Helaas ben ik enige tijd afwezig geweest hier.
Daardoor je antwoord nu pas gezien.
Hartelijk dank hiervoor !
Hoe zijn de vorderingen met jouw kachel ?
Helaas ben ik enige tijd afwezig geweest hier.
Daardoor je antwoord nu pas gezien.
Hartelijk dank hiervoor !
Hoe zijn de vorderingen met jouw kachel ?