Pizza/bakoven (forumdag 2015 project?)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MatthiasD

Re: Pizza/bakoven (forumdag 2015 project?)

Bericht door MatthiasD »

ritsaert snijder schreef:Voor mijn pizzaovens heb ik altijd gekozen voor hoge temperaturen (450-480 graden). Dan bak je de pizza in twee minuten zoals het hoort. Dan is een keuze voor twee aparte vuurkamers onvermijdelijk (in aansluiting op Ed), de een voor de oven en de ander voor het fornuis. En anders kan je de oven achter het fornuis zetten, en proberen het maximale er uit te slepen. Maar dan is het wat mij betreft geen pizza oven.

Ik wil in mijn nieuwe bouwsel ook warmte (wat warmte op die frisse zomeravonden) en ik ga voor een olievaten of stalen kast constructie met een dunne laag leem. Daar koppel ik het fornuis aan en de pizzaoven
Heb je die temperaturen kunnen halen met een witte oven? :shock:

Misschien handig om toch eerst een duidelijk eisenpakket samen te stellen, ik zie hier een aantal conflicten qua constructie.

Oven + fornuis is een must

RBB177 of Evans?

Witte of zwarte oven?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Misschien een zot idee, maar waarom niet een kookplaat en pizzaoven combineren? De kookplaat is tevens de bodem van de oven. De oven zelf kan uit 5 mm staalplaat bestaan en plaats je desnoods met twee personen los op de kookplaat. Of je maakt een lange kookplaat en schuift de oven op de gewenste plek. Je zou dan zelfs een zware leemkoepel kunnen maken met een stalen frame waarmee het geheel over de kookplaat kan glijden. Ring in de kookplaat, zodat je tijdens de opstook de oven opwarmt als black oven. Eenmaal op temperatuur de ring weer terug leggen en je hebt een white oven.

Maf, maar maakbaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
hotglass

Bericht door hotglass »

Dutch John schreef:Misschien een zot idee, maar waarom niet een kookplaat en pizzaoven combineren?

Maf, maar maakbaar.

DJ
Geniaal!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik vind het idee erg leuk. Wel weer erg technisch :mrgreen: Iets om over na te denken. Het geheel schuifbaar maken, of een oven met verwijderbare voorkant maken, wordt het verwijderen al weer een stuk gemakkelijker.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Bericht door deleted »

Ik heb interesse in een rocket versie van een klassiek bakhuisje. (geïsoleerde koepel en dakje erop )
Pizza en broden zouden moeten kunnen.

Denken jullie dat er vaak op hetzelfde moment gekookt en gebakken zal worden ?

G
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat verwacht ik niet hier.

De pizzasaus kan al eerder voorbereid worden. Ruuben had dat ook zo handig gedaan....

@Ruuben: heb je nog een recept van je saus? Het potje dat aangebroken was blijven staan hebben we nog even soldaat gemaakt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve

Bericht door Lieve »

Aangezien het aangenaam zal zijn dat er weinig stralingswarmte naar de omgeving gaat, zou dit geheel in lichtgewicht isolatie steen kunnen gemaakt worden.
Binnenzijde in witte isolatiesteen, een laag gele isolatiesteen er rond.
Zodra iemand een berekening kan maken hoeveel stenen nodig zijn, zet ik deze opzij.
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Leuk draadje, ik zat tot nog toe te denken om volgend jaar een pizza oven te maken a-la double chamber cob oven van Evans, maar als er hier iets beters bedacht gaat worden....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Dutch John schreef:Misschien een zot idee, maar waarom niet een kookplaat en pizzaoven combineren? De kookplaat is tevens de bodem van de oven. De oven zelf kan uit 5 mm staalplaat bestaan en plaats je desnoods met twee personen los op de kookplaat. Of je maakt een lange kookplaat en schuift de oven op de gewenste plek. Je zou dan zelfs een zware leemkoepel kunnen maken met een stalen frame waarmee het geheel over de kookplaat kan glijden. Ring in de kookplaat, zodat je tijdens de opstook de oven opwarmt als black oven. Eenmaal op temperatuur de ring weer terug leggen en je hebt een white oven.

Maf, maar maakbaar.

Groet,
DJ

Ik denk dat het haalbaar is! 8)
Dutch John

Nog een voordeel als je een uitneembare ring in de kookplaat hebt: de wok past erin. Kun je al drie dingen met één kookplaat...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Helaas kan ik even niet meer tekenen...mn rechterpols zit in het gips. over 3 weken gaat t eraf :fff
Maar ik zie het plan wel zitten. Ik zag trouwens ook een interessant concept op deze pagina:
http://www.firespeaking.com/products/barrel-oven/
deleted

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Nog een voordeel als je een uitneembare ring in de kookplaat hebt: de wok past erin. Kun je al drie dingen met één kookplaat...
Je vergeet het wafelijzer.

Maar alle gekheid op een stokje: een afneembare oven, dat is dan hooguit 50 à 60 kg ? Gaat dat niet te snel z'n warmte verliezen als blackoven? Ook de bodem (het deksel) zal te koud zijn (voor Pizza) als het er na de stook opgelegd wordt.

Volgens mij zal zo'n verplaatsbare "ketel-oven" een white oven moeten worden waar je (tijdens het bakken) kan doorstoken om de warmte op peil te houden(bell in bell), ofwel een soort kaasstolp waarbij de bodem de (vaste)warmtewisselaar is en de stolp puur isolatie.

Wat het zware massa-model betreft denk ik dat het oude Franse broodoventype "four à gueulard" gewoonweg schreeuwt om een Rocket-conversie. De rest van het ontwerp staat err al helemaal voor op punt.
Het was trouwens Docbb die dat hier al eerder suggereerde http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 684#p52684
De "gueulard" is de gietijzeren bivakmuts die vlak achter de ovendeur staat en de vlammen horizontaal afbuigt in de erg lage oven.
gueulard.jpg
G
Laatst gewijzigd door deleted op 11 sep 2014, 23:53, 3 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ Matthias,
Met mijn pizzaoven op basis van een R245 heb ik de 550 graden makkelijk gehaald, en dat was een snel gemaakt ding.

@DJ Ik kan me voorstellen dat een combinatie fornuisoven handig is. Maar als je het fornuis voor aan plaatst en de oven er achter kan je toch al een heel eind komen met het goed afdekken van de fornuisplaat (net als bij de AGA). Dan kan je ook tegelijk koken met een minder hete koken en snel switchen.
groet!

Ritsaert
Dutch John

Mijn oven-idee is eerder bedoeld voor incidenteel gebruik. Als de oven het belangrijkste deel is, dan kies je uiteraard voor een vaste opstelling. Brood zul je met een lichte, verplaatsbare oven niet kunnen bakken. Af en toe een pizza wel. Als zowel oven als kookplaat even belangrijk zijn, dan zou ik voor een buitenfornuis eerder voor Ed's simpele driewegklep kiezen, dan voor het range principe. Een range is vooral traag, omdat je alles tegelijkertijd opwarmt. Binnen is dat niet erg, omdat een range ook voor ruimteverwarming dient en als buffer. Buiten mag het wat sneller.

Groet,
DJ
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Ritsaert, kun je eens wat foto's maken van jouw oven? Ik ben heel nieuwsgierig!

Van de week heb ik trouwens Flammkuchen/pizza gebakken in de bbq bij (volgende de goedkopie thermometers) 200-250 graden, dat ging ook prima. Ze waren binnen 5 min klaar. Hogere temperatuur ging wel beter.
Plaats reactie