Wederom dank voor de input. Jullie hebben gelijk wat betreft de hoeveelheid werk. Een houtvoorraad van 90 m3 in een keer aanleggen is geen doen. Een dergelijke hoeveelheid hout in 1 keer voorbereiden voor meerdere winters is geen doen. Slimmer is om de infrastructuur aan te gana leggen voordat de kachel komt. Dat neem ik dan ook mee uit de suggesties. Isoleren is een bekend punt en dat gaat zeker verder.
Dank allemaal voor de antwoorden.
Samenvattend:
- In de antwoorden raden jullie per definitie een houtkachel af als een huis niet goed geisoleerd. eerst isoleren dan pas nadenken over een hout cv.
- 30 m3 hout nodig voor de verwarming, immer begroot alles op de 5800 m3 gas / afgelopen winter viel het mee met de kou
- 3 jaar vooruit als je alles zelf wil sprokkelen en 0 geleverd wil krijgen is niet te doen want 90 m3 zijn een boel uurtjes hak en sjouw werk om te maken / nog los van het stoken.
conclusie, geen houtkachel kopen.
Laatste vraag:
Is het niet zo dat iedere M3 gas die je bespaard door een duurzamer alternatief = per definitie winst. Dus stel dat ik in plaats van 30 m3 om totaal 0 gasverbruik te hebben, 10 m3 stook (bijvoorbeeld dus 30% minder gasverbruik) wat meer behapbaar is om aangeleverd te krijgen ook niet interresant is?
ps. over de visualisatie dat ik in weer en onweer buiten moet lopen... we hebben een hond die meermaals buiten moet lopen / weer of geen weer. Dat ben ik wel gewend