Ik weet ergens een oud brandstofvat van een vrachtwagen liggen. Ik denk dat het uit aluminium bestaat, of toch zeker van zeer licht staal. Het vat is 900 liter en vierkant van doorsnede.
Zou dit een goede bell kunnen zijn? bvb t.o.v. 3 olievaten.
Voordeel: warmtegeleiding van aluminium en in 1 stuk
Nadeel: kan dit wel tegen de warmte en tegen het condensaat.
Misschien dat het ook wel te weinig draagkracht heeft om het plafond te dragen (rechtopstaand).
Graag jullie inzicht
aluminium brandstof vat
Moderator: Moderators
-
MatthiasD
Re: aluminium brandstof vat
Die tanks zijn meestal van aluminium.
Ik denk dat een aluminium tank de warmte recht boven de riser niet aan kan. Misschien een schotje van staal erin maken.
Wel goed schoonmaken, gasoliedampen in huis zijn niet fijn
Waar wil je m eigenlijk precies op zetten/gebruiken? En wat voor plafond moet ie dragen?
Ik denk dat een aluminium tank de warmte recht boven de riser niet aan kan. Misschien een schotje van staal erin maken.
Wel goed schoonmaken, gasoliedampen in huis zijn niet fijn
Waar wil je m eigenlijk precies op zetten/gebruiken? En wat voor plafond moet ie dragen?
-
dr plop
Re: aluminium brandstof vat
Ik ga het toch aan mij laten voorbijgaan.
1. Je steekt niet zomaar een van van 900 liter in je auto.
2. Zelfs al mocht aluminium nog net lukken voor de temperatuur, veel marge is er toch niet. En een kachel vraagt wel voor een marge.
3. Ik ben bang dat het zuur van het condensaat de beschermende oxidatielaag aantast. En er dus nogal snel niets meer over is.
4. Z'n vat is nogal zwakjes. De stevigheid haalt het uit zijn ophanging. Leem die er zou op rusten ('het dak') is mss al te zwaar om te dragen.
5. Het voordeel t.o.v. olievaten dat het een gesloten vat is, is eigenlijk een nadeel eenmaal je in de bell moet opendoen voor inspectie/herstelling.
groeten
1. Je steekt niet zomaar een van van 900 liter in je auto.
2. Zelfs al mocht aluminium nog net lukken voor de temperatuur, veel marge is er toch niet. En een kachel vraagt wel voor een marge.
3. Ik ben bang dat het zuur van het condensaat de beschermende oxidatielaag aantast. En er dus nogal snel niets meer over is.
4. Z'n vat is nogal zwakjes. De stevigheid haalt het uit zijn ophanging. Leem die er zou op rusten ('het dak') is mss al te zwaar om te dragen.
5. Het voordeel t.o.v. olievaten dat het een gesloten vat is, is eigenlijk een nadeel eenmaal je in de bell moet opendoen voor inspectie/herstelling.
groeten