stralingswarmte vergasser
Moderator: Moderators
-
peer
stralingswarmte vergasser
Hallo mede forum leden,
Vele van jullie hebben een vergasser staan , net zoals ik.
Die van mij geeft heel erg veel warmte af naar de omgeving, zo verwarm ik de ruimte waar ie in staat ook mee
(zo'n 350 m3) wat eigenlijk niet de bedoeling is en zodoende veel extra hout verbruikt wordt (lees onecologisch en veel werk)
Zelf heb ik een Dakon, deze verliest de warmte bij de deuren (niet aan te raken) en de volledige achterzijde, waar de rookgassen door gaan richting schoorsteen(ook niet aan te raken)
Op zich is ie wel geisoleerd met een soort glaswol
Wat is jullie ervaring hiermee? Gaarne ook merk vermelden (ik wil volgende jaar overgaan op een andere)
Groeten Peer (uit het mooie brabant)
Vele van jullie hebben een vergasser staan , net zoals ik.
Die van mij geeft heel erg veel warmte af naar de omgeving, zo verwarm ik de ruimte waar ie in staat ook mee
(zo'n 350 m3) wat eigenlijk niet de bedoeling is en zodoende veel extra hout verbruikt wordt (lees onecologisch en veel werk)
Zelf heb ik een Dakon, deze verliest de warmte bij de deuren (niet aan te raken) en de volledige achterzijde, waar de rookgassen door gaan richting schoorsteen(ook niet aan te raken)
Op zich is ie wel geisoleerd met een soort glaswol
Wat is jullie ervaring hiermee? Gaarne ook merk vermelden (ik wil volgende jaar overgaan op een andere)
Groeten Peer (uit het mooie brabant)
-
AvR
Re: stralingswarmte vergasser
Stralingswarmte van een grote 95 kw houtvergasser is ook erg hoog, deze staat geplaatst in een eigenlijk half geisoleerde zeecontainer en in de winter kaan daar heel gemakkelijk de temperatuur oplopen naar de 40 graden.
Als ik zelf diverse soorten houtvergassers bekijk van het goedkopere segment hebben ze veelal dezelfde kenmerken.
kwalitatief niet al te best en veel verliezen door slecht geisoleerde buitenzijdes.
Als je op zoek gaat naar iets degelijks kom je toch uit in de duurdere categorie waar de prijs zichzelf waarmaakt.
Ik kan je wel wat meer info geven van een houtvergasser welke zeer geringe stralingswarmte afgeeft.
mail dan rechtstreeks naar mij want ik mag niet echt reclame maken.
Als ik zelf diverse soorten houtvergassers bekijk van het goedkopere segment hebben ze veelal dezelfde kenmerken.
kwalitatief niet al te best en veel verliezen door slecht geisoleerde buitenzijdes.
Als je op zoek gaat naar iets degelijks kom je toch uit in de duurdere categorie waar de prijs zichzelf waarmaakt.
Ik kan je wel wat meer info geven van een houtvergasser welke zeer geringe stralingswarmte afgeeft.
mail dan rechtstreeks naar mij want ik mag niet echt reclame maken.
- frans
Kan je hem niet isoleren?
Heb ik gedaan met een steenwoldeken en toen kippengaas eromheen, daarna afgesmeerd met cement.
Bovendien gebruik ik de warmte om het hout nog wat droger te krijgen.
Het ziet er niet uit, maar het werkt wel.
Heb ik gedaan met een steenwoldeken en toen kippengaas eromheen, daarna afgesmeerd met cement.
Bovendien gebruik ik de warmte om het hout nog wat droger te krijgen.
Het ziet er niet uit, maar het werkt wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
peer
Ik stook nu die 350 M2 tot een graad of 18 met deze buitentemperatuur, zal als het kouder wordt niet minder worden, want dan staat de vergasser ook meer aan.
Zijkanten en bovenkant zijn redelijk geiosoleerd, achterkant heeft geen nut, daat zitten de verbrandingsgassen dien de schoorsteen ingaan , en voorkant gaat een beetje moeilijk
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar bv een attack, atmos, magasro etc. vergelijkbaar qua prijs in ieder geval
Wie heeft er zo eentje?
Zijkanten en bovenkant zijn redelijk geiosoleerd, achterkant heeft geen nut, daat zitten de verbrandingsgassen dien de schoorsteen ingaan , en voorkant gaat een beetje moeilijk
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar bv een attack, atmos, magasro etc. vergelijkbaar qua prijs in ieder geval
Wie heeft er zo eentje?
-
deleted
Interessant thema.
Ik ben aan het uitkijken om op hout-cv om te schakelen.
Een houtvergasser(hoog rendement) zou in de kelder komen te staan.
De leefruimtes liggen twee verdiepen hoger.
De kelder en tussenliggende ruimtes moeten niet verwarmd worden, maar zullen dit toch een beetje gaan doen met dit systeem.
Alternatief zou zijn een houtgestookt kookfornuis met CV-functie.
Echter die dingen halen een maximum kachelrendement van 81%.
Maar dan zou wel de volledige warmteproduktie binnen de geïsoleerde schil blijven.
Iemand een idee welk systeem nu het beste rendement zal hebben?
Niet stookrendement, zelfs niet kachelrendement, maar volledig CV-systeem rendement dus.
G
Ik ben aan het uitkijken om op hout-cv om te schakelen.
Een houtvergasser(hoog rendement) zou in de kelder komen te staan.
De leefruimtes liggen twee verdiepen hoger.
De kelder en tussenliggende ruimtes moeten niet verwarmd worden, maar zullen dit toch een beetje gaan doen met dit systeem.
Alternatief zou zijn een houtgestookt kookfornuis met CV-functie.
Echter die dingen halen een maximum kachelrendement van 81%.
Maar dan zou wel de volledige warmteproduktie binnen de geïsoleerde schil blijven.
Iemand een idee welk systeem nu het beste rendement zal hebben?
Niet stookrendement, zelfs niet kachelrendement, maar volledig CV-systeem rendement dus.
G
-
JantjeV8
Ervaring met Attack 35kW:
Zijkant, bovenkant en de deuren aan de voorzijde worden wel warm, maar niet te heet. Dus navenant niet veel warmteverlies.
Achterzijde is niet vast te pakken. Die is compleet ongeisoleerd staal.
Om dat met steenwol in te pakken is wel een idee. Alleen met onderhoud is dat weer extra werk. Achterop zitten boven en onderin 2 deksels die je los kunt schroeven om het omloopkanaal van as e.d. te ontdoen.
Mij schuur blijft er juist wel lekker warm mee, wel geen kamertemperatuur, maar wel de kou er af. Daardoor ontstaat er ook geen condens in m'n garage en dat komt ten goede aan de opslag van m'n gereedschappen e.d.
Zijkant, bovenkant en de deuren aan de voorzijde worden wel warm, maar niet te heet. Dus navenant niet veel warmteverlies.
Achterzijde is niet vast te pakken. Die is compleet ongeisoleerd staal.
Om dat met steenwol in te pakken is wel een idee. Alleen met onderhoud is dat weer extra werk. Achterop zitten boven en onderin 2 deksels die je los kunt schroeven om het omloopkanaal van as e.d. te ontdoen.
Mij schuur blijft er juist wel lekker warm mee, wel geen kamertemperatuur, maar wel de kou er af. Daardoor ontstaat er ook geen condens in m'n garage en dat komt ten goede aan de opslag van m'n gereedschappen e.d.
-
peer
Als ik jantjev8 zo hoor, zal dat ongeveer dus met elke vergasser zo zijn (van deze kwaliteit dan), ik weet niet hoe het zit natuurlijk met een variant van kostprijs5-10 k Eur, maar dat heb ik er toch niet voor over.
Dan de garage maar warm
Gandalf, ik denk niet dat je er aan ontkomt dat de kelder ook warm wordt.
Bedankt voor het meedenken tot nu toe
Dan de garage maar warm
Gandalf, ik denk niet dat je er aan ontkomt dat de kelder ook warm wordt.
Bedankt voor het meedenken tot nu toe
- Bufferboost
Ervaring met Orlan Vimar Super 80 kW vergasser:
Gehele kachel is goed geïsoleerd en is eigenlijk overal aan te raken. Alleen op de rand van de boven- en onderdeur wordt ie ongeveer 100 C. Ook aan achterzijde goed geïsoleerd. Kan je gewoon je hand op leggen. Wat ik al wel een keer ergens op dit formum heb geschreven is dat ik de gehele onderzijde, waar tijdens de opstart een groot volume relatief koud water zit, geheel heb afgesloten met steenwol. Toentertijd heb ik bemerkt dat het enorm in (met name) de opstarttijd scheelde. Bovendien blijft de vergasser aan het einde langer warm. Mijn vergasser staat opgesteld in grote open schuur waar gemiddelde dezelfde temperatuur heerst als buiten.
Groet Hans
Gehele kachel is goed geïsoleerd en is eigenlijk overal aan te raken. Alleen op de rand van de boven- en onderdeur wordt ie ongeveer 100 C. Ook aan achterzijde goed geïsoleerd. Kan je gewoon je hand op leggen. Wat ik al wel een keer ergens op dit formum heb geschreven is dat ik de gehele onderzijde, waar tijdens de opstart een groot volume relatief koud water zit, geheel heb afgesloten met steenwol. Toentertijd heb ik bemerkt dat het enorm in (met name) de opstarttijd scheelde. Bovendien blijft de vergasser aan het einde langer warm. Mijn vergasser staat opgesteld in grote open schuur waar gemiddelde dezelfde temperatuur heerst als buiten.
Groet Hans
-
Albert van WdJ
Ik heb mijn Attack 35 kw profi aan de onderzijde extra geïsoleerd met glaswol. Die onderzijde dient ook als warmtewisselaar, want het is gevuld met water. Heb de isolatie bij de installatie al gelijk gedaan, dus weet niet exact wat het verschil zal zijn zonder.
Maar je kunt wel één en ander vermoeden.
De warmte uitstraling die nu nog van de ketel komt vind ik niet erg. Is het juist lekker warm in de opstelruimte. En mijn hout is gratis
Albert
Maar je kunt wel één en ander vermoeden.
De warmte uitstraling die nu nog van de ketel komt vind ik niet erg. Is het juist lekker warm in de opstelruimte. En mijn hout is gratis
Albert
Change, before you have to.
-
wiha
Heb daarnet ook de kersverse pyroburn 50 kw gemeten.
Ik kom nergens boven de 28 graden aan de buitenkant, vuldeur en vergassingsdeur zullen wel 35 halen, hier sta ik wel eens met de rug tegen.
Aan de achterzijde waar de fan en de rookgas uit komt is een niet geisoleerd gedeelte van 25 cm bij 40 cm dat wel heet wordt incl het stukje rookgas afvoer.
Temp garage ( inpandige garage ) waar hij nu staat is 20 graden.
Ketel is vrij aardig geisoleerd.
grt, Wiha
Ik kom nergens boven de 28 graden aan de buitenkant, vuldeur en vergassingsdeur zullen wel 35 halen, hier sta ik wel eens met de rug tegen.
Aan de achterzijde waar de fan en de rookgas uit komt is een niet geisoleerd gedeelte van 25 cm bij 40 cm dat wel heet wordt incl het stukje rookgas afvoer.
Temp garage ( inpandige garage ) waar hij nu staat is 20 graden.
Ketel is vrij aardig geisoleerd.
grt, Wiha
-
peer
Hou me aub op de hoogte van de pyroburn, lijkt mij wel een fijne kachel als ik de specs lees.
Stond ook dat ie goed geisoleerd is , wat aardig blijkt te kloppen.
Krijg je ook met 1 lading je buffervat warm (2000 liter) ? heb ik volgens mij ook ergens gelezen, maar dat lijkt mij stug
Stond ook dat ie goed geisoleerd is , wat aardig blijkt te kloppen.
Krijg je ook met 1 lading je buffervat warm (2000 liter) ? heb ik volgens mij ook ergens gelezen, maar dat lijkt mij stug
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik bij m'n proefstookjes wel... Tank nog niet geïsoleerd en nog geen sensoren aanwezig.peer schreef:Krijg je ook met 1 lading je buffervat warm (2000 liter) ? heb ik volgens mij ook ergens gelezen, maar dat lijkt mij stug
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
wiha
Vanmorgen om 11 uur geladen met populier,dit zet de 2 x 1000 l op dik 70 graden en de sww boiler 200 l weer op 60 grd.
nu 23 u 30 is er in de tweede buffer nog 40 graden in de bovenste helft en in de eerste 67 grd volledig.
Moet het nog eens testen met eik, maar dan wil ik het wel kunnen opvolgen.
De kans is groot dat dan alles op 85 grd staat.
Heb wat dik geklieft in functie van een kachel, hetgeen betekent dat ik ook nog iets minder kan laden door dat er meer lege ruimte tussen de blokken is.
Beste formaat is tot 15 cm. De populier is van 2008.
Ik stook nu éénmaal per dag één lading. Enkel VV in dienst. ruimtetemp. 22 grd bij 5 a 8 grd buitentemp. watertemp : 28 grd.
Er zit ook onnoemelijk veel restwarmte in het keramisch gedeelte van de vergasser.
grt, Wiha
nu 23 u 30 is er in de tweede buffer nog 40 graden in de bovenste helft en in de eerste 67 grd volledig.
Moet het nog eens testen met eik, maar dan wil ik het wel kunnen opvolgen.
De kans is groot dat dan alles op 85 grd staat.
Heb wat dik geklieft in functie van een kachel, hetgeen betekent dat ik ook nog iets minder kan laden door dat er meer lege ruimte tussen de blokken is.
Beste formaat is tot 15 cm. De populier is van 2008.
Ik stook nu éénmaal per dag één lading. Enkel VV in dienst. ruimtetemp. 22 grd bij 5 a 8 grd buitentemp. watertemp : 28 grd.
Er zit ook onnoemelijk veel restwarmte in het keramisch gedeelte van de vergasser.
grt, Wiha
-
hj1977
Allen,
Nieuw als ik ben en gezocht als ik heb kom ik vaak terug op deze draad, waarbij een vraag omtrent de keuze van type ketels nog niet is beantwoord en waar ik en waarschijnlijk vele internetgebruikers die op dit onderzoek zoeken terecht komen. Welk merk ketel is is in het lage budget nu een eerste aanrader?
Alvast bedankt!
Nieuw als ik ben en gezocht als ik heb kom ik vaak terug op deze draad, waarbij een vraag omtrent de keuze van type ketels nog niet is beantwoord en waar ik en waarschijnlijk vele internetgebruikers die op dit onderzoek zoeken terecht komen. Welk merk ketel is is in het lage budget nu een eerste aanrader?
Alvast bedankt!
-
peer
Hoi hj1977
Ik ben best tevreden over de pyroburn vergasser
Ding regelt zelf de ventilator , zodat je nooit een te hoge schoorsteen temp heb, en zodoende een goed rendement
Bij mij staat deze in de schuur, die ondanks de goede isolatie van de kachel goed meeverwarmd wordt.
Dus bij voorkeur plaatsen in een ruimte die je ook verwarmd wilt hebben
Altijd in combinatie gebruiken met buffer
Ik ben best tevreden over de pyroburn vergasser
Ding regelt zelf de ventilator , zodat je nooit een te hoge schoorsteen temp heb, en zodoende een goed rendement
Bij mij staat deze in de schuur, die ondanks de goede isolatie van de kachel goed meeverwarmd wordt.
Dus bij voorkeur plaatsen in een ruimte die je ook verwarmd wilt hebben
Altijd in combinatie gebruiken met buffer