Broekhoest schreef:Ik heb gister voor het eerst dit "winter" seizoen mijn Husqvarna 55 weer aan gehad. Ik was nooit echt tevreden over de zaagprestaties. Om mijn vijlkwaliteiten uit te sluiten, heeft een bekende van me (zaagt en verkoopt meer dan 100 m3 per jaar) de zaag gevijld. Ook dieptestellers hebben een veeg gehad.
Zaagt een stukje beter, maar ben toch nog niet tevreden. De zaag loopt vrij snel vast in het hout (onafhankelijk vd houtsoort, diameter stam ~25-35cm). Met vol gas pakt ie het soms weer op.
Daarnaast als de zaag op z'n kant ligt om brandstof toe te voegen, lekt het er deels aan de onderkant weer uit. Heb 'm al open gehad, maar kan geen oorzaak vinden. Toch ergens een slangetje lek? Alleen lekkage bij vullen dus, als ie normaal rechtop staat is er geen probleem.
Iemand ideeën?
Klinkt alsof de zaag iets te arm loopt, de H schroef een achtste of een kwart verder uitdraaien kan helpen het gebrek aan power te verhelpen. De dieptestellers aan de zaagketting kunnen te ver weg gevijld zijn zoals reeds genoemd werd. Hiervoor bestaan controle malletjes die elke tuin en park handelaar moet hebben liggen. De dieptesteller staat in de regel 0.6 mm onder de zaagtand.
Het model zaag ken ik verder niet, benzine lekkage hoort normaal niet. Tankbeluchting ligt voor de hand en werd hiervoor al genoemd. De zaag zal ook lekken als je hem op zijn zij zou gebruiken om bijv. te vellen. Afhankelijk van het fabrikaat zijn sommige uitgerust met beluchtingsventielen die vervangen kunnen worden i.g.v. een defect. Lekkage van kettingolie komt vaker voor ook bij zagen die eigenlijk in orde zijn. Meen dat de husqvarna 55 in de Farmer klasse valt, tegen prof aan. Universele zaag, hier en daar soms iets zwaarder vorm gegeven, metalen delen soms van alu i.p.v. het lichtere magnesium. Die informatie zou je op het net moeten kunnen vinden.
Groet Jos.