Renovatie bestaande gemetselde schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieke

Renovatie bestaande gemetselde schoorsteen

Bericht door Pieke »

Ik heb een inpandige gemetselde schoorsteen.( Inpandig als in niet tegen een buitenmuur.) Wat ik zo op het eerste gezicht kan vaststellen is dat ie er slecht aan toe is.Haast geen voegen zichtbaar en veel roet en creosootaanslag.Ik ken de stook-geschiedenis niet, maar ik vermoed dat ie op kolen is gestookt.Binnenkort wordt het rookkanaal geïnspecteerd.

Ik heb een sterk vermoeden dat gezien de staat van het rookkanaal, deze niet verantwoord is te stoken.Er blijven dan enkele opties open.

>DW RVS door de verdiepingen en pannendak ( relatief prijzig, beetje breekwerk,los van huidige schoorsteen )
>DW flexibel RVS door bestaand rookkanaal.Dit heeft mijn voorkeur.Maar zijn er omstandigheden dat dit niet mogelijk of onverantwoord is? Er is ruimte voor 150 mm

Morgen zal ik een fotootje schieten.Ik krijg de lens wel er doorheen,maar de flitser niet

Help mij!! :cry: Ik wil foenkelen!!

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
gerard

Re: Renovatie bestaande gemetselde schoorsteen

Bericht door gerard »

@Pieke,
Als je het vermoeden hebt dat ie stevig genoeg is om te blijven staan, zou ik gaan voor enkelwandig flexibel omstort met vermiculitekorrels. Het geval is dan in ieder geval gasdicht en enigszins geisoleerd.
groet,
Gerard
Broekhoest

Bericht door Broekhoest »

Pieke,
ik heb twee weken geleden ook dubbelwandig flex 150mm door mijn gemetselde schoorsteen laten trekken. Paste net. Niet afgestort met vermiculiet.
Heb de kachel nog niet aan gehad...kan je daardoor nog niet veel vertellen....

Succes voor de man die mij hielp met de inbouwventilatoren :wink:

gr Harold.
PaulBE

Bericht door PaulBE »

Ik had hier idem situatie en heb er ook een dubbelwandige flexibel rvs buis in gestoken zonder isolerende korrels er rond.
Het was even een dilemma over al dan niet isoleren met vermiculiet. Na grondig zoekwerk bestaan er evenveel goede argumenten voor of tegen. Er was voor mij een doorslaggevend argument om geen te gebruiken maar ik weet intussen niet meer wat het was...
In elk geval, als je zorgt dat er geen trek kan ontstaan in de ruimte tussen je flexibel en je gemetselde schouw kan het geen kwaad om geen vermiculiet te gebruiken.
Als er net als bij mij juist een 150mm door kan lijkt het me ook beter om geen te gebruiken. Je flex zal op veel plaatsen leunen tegen je gemetselde schouw. Daar kunnen dan geen vermiculietkorrels tussen en zal het een koude spot worden.

@gerard; Als ik het goed voor heb mag een enkelwandige flexibel niet (in Belgie). Die dubbelwandige flexibels zien er niet direct dubbelwandig uit. Vandaar misschien een misverstand?
gerard

Bericht door gerard »

PaulBE schreef:Die dubbelwandige flexibels zien er niet direct dubbelwandig uit. Vandaar misschien een misverstand?
@Paul,
Nee hoor beslist geen misverstand, Pieke geeft aan dat er ruimte is voor 150mm. Als je dubbelwandig zou gebruiken ben je duurder uit en is de binnenmaat al snel 1cm. kleiner en wordt dan 140mm. Voordeel van dubbelwandig is een gladdere binnenkant, maar voor iemand die schoon stookt is dit uit oogpunt van minder kans op aanzetten van creosoot, niet zo van belang. Gladde binnenkant geeft ook minder wrijving, maar als het kanaal bij dubbelwandig 10mm kleiner wordt in doorsnee ben je dat voordeel al weer kwijt.
PaulBE schreef:Als er net als bij mij juist een 150mm door kan lijkt het me ook beter om geen te gebruiken. Je flex zal op veel plaatsen leunen tegen je gemetselde schouw. Daar kunnen dan geen vermiculietkorrels tussen en zal het een koude spot worden.
Deze opmerking snijdt volgens mij weinig hout. Ten eerste moet je je van een dubbelwandig flexibel qua isolatiewaarde niet bijster veel voorstellen. En die koudespots: Stel het vierkante gemetselde kanaal heeft daadwerkelijk een binnenmaat van 15x15, dan trek je vrijwel zeker zowel een dubbelwandige als een enkelwandige kapot. Het kanaal heeft dan beslist passages die smaller zijn. Maar zou het echt exact 15x15 zijn dan heb je theoretisch op 4 plekken over de gehele lengte koudespots. Dan nog zou ik de overgebleven ruimte volstorten met vermiculite, je behaalt naar mijn mening dan toch een beduidend betere isolatie dan bij een kale dubbelwandige.

Vergis je vooral niet in vermiculite, het zoekt de kleine ruimte echt op. Ga dus nooit een eind lopen met een zak vermiculite waarin een klein gaatje zit.......En een schoorsteen afvullen die niet goed is afgedicht wordt ook meteen afgestraft.
groet,
Gerard
Pieke

Bericht door Pieke »

Jongens, bedankt voor jullie ervaringen en reacties.Ik heb een 2-tal foto's geschoten.Ik realiseer me ter degen dat het lastig blijft om vanachter een beeldscherm een oordeel te vellen,maar het lijkt me beter dan niets.
schouw.jpg
Geschoten van de plek waar de kachel aangesloten dient te worden.Het rookkanaal loopt over een lengte van anderhalve meter taps toe van (beneden) 40x50 cm naar max 15 cm.
zolder.jpg
Op zolder,de buitenzijde.Met veegluikje. En ja.... ik zei al dat ie er slecht aan toe was.

FYI.Achter de roetaanslag zit een gelige steen ( chamotte? ).De doorsnede is dus max. 15 cm, maar ik heb voldoende aan een pijp van 10 cm binnendiameter.Maakt het nog verschil dat de schoorsteen niet tegen een buitenmuur staat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie