Boom Brander schreef:Hartelijk dank voor de reacties! Dan ga ik op zoek naar vuurvaste stenen. En vuurvast cement zal ook bestaan? Leem en stro heb ik hier al klaarliggen. Maar dat gehakseld stro zal toch verbranden?
Vuurvaste stenen voor de vuurkamer is OK, voor de riser zou ik nu liever isolerende vuurvaste stenen gebruiken. Die zijn zachter en lichter maar isoleren geweldig. Geen staal, ook rvs gaat er subiet aan, het duurt alleen wat langer. Je kunt vuurvaste cement gebruiken, maar ik ben aardig aan de gang geweest met klei en zand in een 1:1 verhouding. Het stro verbrandt niet zoals DJ zegt, maar verkoolt.
De leem kan niet rechtstreeks op het vat gezet worden, dat is te zwak. Wat we hebben gedaan in Zeddam is steengaas rondom tegen het vat en daar de leem doorheen pleisteren. Als die eerste laag nog nat is, de kachel gaan stoken waardoor het vat uitzet en ruimte voor zichzelf maakt. Ik geloof dat Ritsaert deze techniek heeft gebruikt, hij was er overigens een groot voorstander van.
Boom Brander schreef:Er bestaan beslist ideale afmetingen voor de vuurkamer en riser. Heeft iemand een idee wat deze afmetingen zijn?
Er is ergens een spreadsheet, maar waar die uithangt weet ik ook niet meer. Het is een berekening, uitgaande van de riser. Eerst de basismaat, die is 72% van de al of niet fictieve diameter van de riser.
De breedte maal hoogte maal diepte van de vuurkamer is 2x3x4 keer de basismaat. Links en rechts is er dan nog een 45 graden schuine kant waardoor in het midden een vlak strookje overblijft ter breedte van de poort.
De hoogte maal breedte van de poort is 2,2x0,5 de basismaat. De diepte van de poort liever niet meer dan de dikte van 1 vuurvaste steen in een 15 cm systeem.
De totale luchtinlaat is ongeveer 25% van de doorsnede van de riser, 5% voor de p-channel en 20% voor de primaire beluchting.
De hoogte van de riser is 8 tot 10 maal de basismaat. De riser werkt beter als de doorsnede niet vierkant of rechthoekig is, maar rond of achthoekig.
Afwijkingen van de meeste maten (uitgezonderd de diepte van de vuurkamer) vertaalt zich meteen in slechter werken van het ding, dus blijf zo dicht mogelijk bij het geteste origineel.
Er komen vast nog meer vragen, dat lost zich wel op.