Mijn naam is Sander Lelie, sinds jaar en dag ben ik geïnteresseerd in techniek en nu heeft het Rocket Virus mij te pakken.
Eigenlijk is mijn hobby radiografisch modelzweefvliegen, dus ik ben ook actief op modelbouwforum.nl. In mijn vakantie, de laatste 3 weken heb ik veel gelezen op het ecologie en technologie-forum.
Als experiment heb ik 2 rocket stoves van gasbeton gebouwd. Voor de R177 had ik geen deurtje en ook geen materiaal voor het p-kanaal. De R177 kon ik helemaal aan de gang brengen zonder ook maar een sliertje rook. Na een aanmaakblokje brandend ver achterin de stookkamer gelegd te hebben begon ik met een dun takje, als deze goed brandde de volgende, enz. Wat mij verbaasde is dat toen het eerste dunne takje brandde de vlam al mooi de tunnel in verdween en in de riser uit kwam.

Inmiddels begrijp ik denk ik een beetje hoe de R177 in elkaar zit en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn, zoals isolatie materiaalkeuze, afmetingen krimpen en uitzetten, enz.
Waar ik nog helemaal geen snars van snap dat is de verdere opbouw naar een kachel.
Ik woon in een vrij doorsnee tussenwoning met een open doorgang naar de keuken. (totaal 90M3) Het is mijn bedoeling om als we 's-avonds thuis komen de woonkamer lekker warm te kunnen stoken en de woonkamer na de stook gedurende 4 uur comfortabel te houden. In de weekenden mag de temperatuur wel verder zakken als we niet thuis zijn en anders is vaker stoken geen probleem voor mij. (we hebben ook een CV installatie).
Wat ik niet weet is hoe je een bell zo maakt dat deze in een bepaalde tijd zijn warmte af geeft, en met welk vermogen hij dit doet. Dus hoe je bepaald welke afmetingen een bell moet hebben, 1 of 2 bells, welke wanddikte en massa enz.