Zonneboiler en CV haard setup + zonnecellen
Moderator: Moderators
-
mark@eco
Zonneboiler en CV haard setup + zonnecellen
Beste Mensen,
ik lees al een tijd met groot interesse dit forum.
over het onderwerp wat ik nu post is al veel geschreven, en vele setup's de revue gepasseerd.
we hebben nu een nieuw huis gekocht en deze is volledig leeg op dit moment.
wat het makkelijk maakt wat betreft het bouwen van dit alles.
ik ga u eerst de uitgangspunten meegeven,
1. onze footprint verkleinen.
2. proberen om ongeveer nul Gas en Licht verbruik te hebben.
3. normale functionaliteit wat betreft warmte gebruik.
4. Investering moet ongeveer in 10 jaar renderen.
Wat voor huis hebben we ?
het is een huis uit 1970. deze heeft een woon Opp.vlak van 135m2 met een inhoud van ongeveer 450m3
het huis is een 2 onder 1 kap. het dak heeft een hellingshoek van 42 graden, en is 22 graden zuid georiënteerd.
de spouw muur is 55 mm lucht en 15 mm tempex. alles is voorzien van dubbel glas Hr ++ .
Zonnecellen,
er gaan 14 panelen van 250 wp.
daar hopen we gemiddeld 3000 Kwh mee op te wekken.
Zonneboiler systeem
het idee hierbij is als volgt.
in de winter dan zal de nadruk liggen op het verwarmen van de CV boiler deze is 300 ltr.
als deze 90 graden is dan zullen we de rest warmte opslaan in het tap water.
in deze zomer draait dit om dan zal de nadruk liggen op het verwarmen van de 200 ltr tap water.
in dien warmte over dan slaan we dit op in de 300 ltr cv. in de herfst en lente zal dit een combi worden die bepalend is aan het weersverwachting.
de reden voor 2 boilers is dat de beschikbare ruimte niet groot genoeg is voor een 400 of 500 ltr boiler.
mijn vragen zijn als volgt.
is dit een reëel plan ?
is hier ook een controler voor te krijgen. ik ben nu aan het kijken voor een Resol
http://www.resol.de/
en heeft iemand hier ervaring mee?
de slaapkamer radiatoren zo houden of dit gelijk laten aanpassen naar vloerverwarming?
is er iemand waarmee ik in contact kan komen die een vergelijkbaar systeem heeft.
en zie ik nog iets over het hoofd ?
ik lees al een tijd met groot interesse dit forum.
over het onderwerp wat ik nu post is al veel geschreven, en vele setup's de revue gepasseerd.
we hebben nu een nieuw huis gekocht en deze is volledig leeg op dit moment.
wat het makkelijk maakt wat betreft het bouwen van dit alles.
ik ga u eerst de uitgangspunten meegeven,
1. onze footprint verkleinen.
2. proberen om ongeveer nul Gas en Licht verbruik te hebben.
3. normale functionaliteit wat betreft warmte gebruik.
4. Investering moet ongeveer in 10 jaar renderen.
Wat voor huis hebben we ?
het is een huis uit 1970. deze heeft een woon Opp.vlak van 135m2 met een inhoud van ongeveer 450m3
het huis is een 2 onder 1 kap. het dak heeft een hellingshoek van 42 graden, en is 22 graden zuid georiënteerd.
de spouw muur is 55 mm lucht en 15 mm tempex. alles is voorzien van dubbel glas Hr ++ .
Zonnecellen,
er gaan 14 panelen van 250 wp.
daar hopen we gemiddeld 3000 Kwh mee op te wekken.
Zonneboiler systeem
het idee hierbij is als volgt.
in de winter dan zal de nadruk liggen op het verwarmen van de CV boiler deze is 300 ltr.
als deze 90 graden is dan zullen we de rest warmte opslaan in het tap water.
in deze zomer draait dit om dan zal de nadruk liggen op het verwarmen van de 200 ltr tap water.
in dien warmte over dan slaan we dit op in de 300 ltr cv. in de herfst en lente zal dit een combi worden die bepalend is aan het weersverwachting.
de reden voor 2 boilers is dat de beschikbare ruimte niet groot genoeg is voor een 400 of 500 ltr boiler.
mijn vragen zijn als volgt.
is dit een reëel plan ?
is hier ook een controler voor te krijgen. ik ben nu aan het kijken voor een Resol
de slaapkamer radiatoren zo houden of dit gelijk laten aanpassen naar vloerverwarming?
is er iemand waarmee ik in contact kan komen die een vergelijkbaar systeem heeft.
en zie ik nog iets over het hoofd ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Sem A
Re: Zonneboiler en CV haard setup + zonnecellen
Wat is pi en tic?
-
mark@eco
tic staat voor temperatuur sensor
PI staat voor overdruk ventiel
PI staat voor overdruk ventiel
-
Gekko
Hoi Mark,
Ik ben ook nieuw op het forum en bezig met een systeem.
Mij werd geadviseerd per KW waterzijdig van een houtkachel 50-100 liter buffer te nemen.
Jouw kachel is 10KW waterzijdig, dan kan je buffer wel eens snel vol zijn als je geen warmte afname uit je buffer hebt.
Houdt daar rekening mee als je van lekker doorstoken houdt, je wil niet dat je kachel in de beveiliging gaat.
(Wel mooie houtkachel, heb er zelf ook naar gekeken.)
De TA UVR 1611 heeft zich al bewezen, maar begint wel verouderd te worden.
De RESOL MX is een stuk nieuwer en daardoor meer gericht op nieuwe technieken, kan er helaas een stuk minder over vinden.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier een Resol in gebruik heeft, van de UVR 1611 kan je veel vinden.
Verder heb ik nog een linkje voor je: http://www.solarbayer.com/Heating-diagrams.html
Mooie pdf vol met systemen gerangschikt naar type buffer(s).
Ik ben ook nieuw op het forum en bezig met een systeem.
Mij werd geadviseerd per KW waterzijdig van een houtkachel 50-100 liter buffer te nemen.
Jouw kachel is 10KW waterzijdig, dan kan je buffer wel eens snel vol zijn als je geen warmte afname uit je buffer hebt.
Houdt daar rekening mee als je van lekker doorstoken houdt, je wil niet dat je kachel in de beveiliging gaat.
(Wel mooie houtkachel, heb er zelf ook naar gekeken.)
Ik twijfel tussen de TA UVR 1611 en de RESOL MX, beiden kan je echt alles mee aansturen.mark@eco schreef:Beste Mensen,
De TA UVR 1611 heeft zich al bewezen, maar begint wel verouderd te worden.
De RESOL MX is een stuk nieuwer en daardoor meer gericht op nieuwe technieken, kan er helaas een stuk minder over vinden.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier een Resol in gebruik heeft, van de UVR 1611 kan je veel vinden.
Verder heb ik nog een linkje voor je: http://www.solarbayer.com/Heating-diagrams.html
Mooie pdf vol met systemen gerangschikt naar type buffer(s).
-
Sandman79
Ik heb een resol in gebruik. Wel geen mx, een BX plus, dacht ik.
-
Gekko
Hoe is je ervaring ermee?Sandman79 schreef:Ik heb een resol in gebruik. Wel geen mx, een BX plus, dacht ik.
-
Sandman79
heb hem nu een dik halfjaartje in gebruik, en doet gewoon wat ie moet doen, maar is nog niet heel veel.
Hij stuurt nu de pomp aan gekoppeld aan mijn zonnecollectoren en zonneboiler.
Als de buffer niet warm genoeg is, dan stuurt ie mijn pelletbrander en bijbehorende pomp aan om de buffer op die manier op te warmen, en hij gaat ook nog, hopelijk deze winter, de pomp aansturen als mijn cvkachel op temperatuur komt.
Ik wil ook nog de modulke met netwerkkaart aansluiten, zodat ik de datalogging gemakkelijker op mijn pc krijg.
Nog niet heel veel mee aan de slag geweest, en de bxplus had voldoende mogelijkheden en uitbreidingsmogelijkheden voor mijn eisen, en was een 200 euro goedkoper dan de mx...
Hij stuurt nu de pomp aan gekoppeld aan mijn zonnecollectoren en zonneboiler.
Als de buffer niet warm genoeg is, dan stuurt ie mijn pelletbrander en bijbehorende pomp aan om de buffer op die manier op te warmen, en hij gaat ook nog, hopelijk deze winter, de pomp aansturen als mijn cvkachel op temperatuur komt.
Ik wil ook nog de modulke met netwerkkaart aansluiten, zodat ik de datalogging gemakkelijker op mijn pc krijg.
Nog niet heel veel mee aan de slag geweest, en de bxplus had voldoende mogelijkheden en uitbreidingsmogelijkheden voor mijn eisen, en was een 200 euro goedkoper dan de mx...