kachel voor echte winters

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vikingland

kachel voor echte winters

Bericht door vikingland »

Sinds heel recent weet ik van dit forum, mijn complimenten voor de verzamelde eigenzinnige geesten die allemaal een wiel willen uitvinden. Ik doe voortaan mee. Ik ben Edwin, aannemer en wij wonen sinds kort in Midden Noorwegen in een oud klein traditioneel boerderijtje. Zo'n ding van 7 x 7 mtr. Nog een 100% damp-open konstruktie. Wij wonen er waarschijnlijk ook deze winter en dan is een echte kachel wel fijn. Er staat nu zo'n jotul kacheltje. Op een foto blijft ie warmer dan in het echt! ik zoek dus een goed alternatief. Hoe zal ik dit project aanpakken? Zijn er goede tekeningen, do's and don'ts. Workshop kan heel handig en leerzaam zijn. Enfin ik sta nog helemaal aan het begin van dit proces en sta open voor elke suggestie dat mijn bagage kan vergroten.
Ik hoor graag van jullie.

groeten Edwin
als je niet kan vermenigvuldigen, kan je ook niet delen!
Tim

Re: kachel voor echte winters

Bericht door Tim »

Hallo Edwin,

6 september is er weer een forumdag, dan is er genoeg kennis om je op gang te helpen. Zoek ook eens op "batch rocket" of "rocketbell" op het forum.

Van de core (verbrandingskamer) zijn maten in omloop. De massa eromheen kun jij in alle fantasie ontwerpen. Post je ideeen hier en je wordt behoed voor de gebruikelijke valkuilen.

Welkom!

Tim
vikingland

Bericht door vikingland »

Goed idee om naar die forumdag te komen. Echter mijn handicap in deze is dat een 2000km verderop woon, dat vind ik net iets te veel. Maar rond de 20e augustus ben ik wel in de achterhoek. Misschien wil iemand mij zijn kachel laten aanschouwen zodat ik een idee krijg van wat mij te wachten staat als ik er een wil gaan bouwen.
Ik zie steeds weer het hart van de kachel van vuurvast materiaal, waar koop je die spullen. of maak je die ook zelf?
als je niet kan vermenigvuldigen, kan je ook niet delen!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Kom maar kijken!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Die spullen kan je kopen of maken uit vuurvaste steen. (chamotte)
Paide

Bericht door Paide »

Wil je wel zelf gaan bouwen?
Je bent aannemer, maar zie je jezelf ook lekker slijpen en metselen in je eigen huis? Of heb je het straks koud en wil je gewoon een goede aangename kachel? Ook niks mis mee natuurlijk.
Tussenvormen kan ook, kijk maar eens op de site van de bergkachels.
(Paide droomt er nog steeds van, maar krijgt het niet verkocht thuis...)
Plaats reactie