rocket met probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robby70

rocket met probleem

Bericht door robby70 »

hallo

ff voorstellen , ik ben Robby

ik heb een rocket gemaakt uit 6" pijp sch 40 (8mm ongeveer )
ik heb hiervoor echter geen bochten gebruikt maar 2 Tee's van 6"
dit helpt bij de stabiliteit daar hij in de tuin deels is ingegraven
eens hij warm gelopen is trekt hij heel goed (vlammen tot in het midden van de heatriser )
hij is momenteel nog niet geïsoleerd maar dat komt nog
het probleem begint wanneer ik het vat over de heatriser zet
de zuurstof valt weg , rook en vlammen komen uit de feedtube
kortom ze trekt niet meer
heeft er iemand een gelijkaardig probleem kunnen oplossen ?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: rocket met probleem

Bericht door kockie »

Ik zou graag een foto zien, maar denk dat je het probleem zelf al noemt.... isolatie

Ook het ingraven zorgt voor een te koude burn tunnel (denk ik)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

robby70 schreef:ik heb een rocket gemaakt uit 6" pijp sch 40 (8mm ongeveer )
ik heb hiervoor echter geen bochten gebruikt maar 2 Tee's van 6"
dit helpt bij de stabiliteit daar hij in de tuin deels is ingegraven
Hallo Robby,
Dat dikke staal helpt al niet, de warmte kan snel afgevoerd worden. Geen isolatie er omheen helpt ook al niet, en die twee T-stukken maken het nog wat erger. Er is altijd een overblijvende poot van de T waar geen stroming plaats vindt, er ontstaat dan een kleine onderdruk in dat deel die remt op de stroming.
robby70 schreef:het probleem begint wanneer ik het vat over de heatriser zet
de zuurstof valt weg , rook en vlammen komen uit de feedtube
Van dat probleem heb ik al eerder gehoord, het schijnt dat het komt doordat alle rookgassen rondom het vat naar beneden in de vrije lucht uitstromen. Wat jij nu wilt kan niet, het ding heeft trek nodig van een verticaal kanaal, hoe armzalig ook. Zorg dat het vat een lage zij-uitgang heeft en sluit de onderkant rond de riser af. Met een elleboog in het gat en twee meter pijp er op doet-ie het weer.

Een rocket mass heater gedeeltelijk bouwen, niet volgens het boekje met een ongelukkige materiaal keus, niet verbazend dat-ie het niet lekker doet. Wil je een goeie, dan helemaal en zoals het moet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Welkom Robby,

Als iemand zonder rocket ervaring (wel, ten minste niet met dit soort rockets, lol) maar wel met de wens om er te bouwen heb ik inmiddels behoorlijk wat lectuur en sites gelezen over dit 'ding'.

Mijn inschatting is dat een rocket een lastig ontwerp is. De afmetingen en materialen luisteren veel nauwer dan bij een "gewoon" vuurtje. De beste leerweg lijkt het me om eerst een model "precies volgens het boekje" te bouwen en daarna pas te gaan experimenteren met de ontwerp parameters. Zogezegd langzaam aanpassen aan de dimensies en materialen die je zelf graag zou willen, en ondertussen bestuderen hoe het ding werkt en wat de veranderingen teweeg brengen.

Dat is niet de goedkoopste methode, maar ja, sinds wanneer is leren gratis? :twisted:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
robby70

Bericht door robby70 »

die twee T-stukken maken het nog wat erger. Er is altijd een overblijvende poot van de T waar geen stroming plaats vindt, er ontstaat dan een kleine onderdruk in dat deel die remt op de stroming.
dat dacht ik ook en dus heb ik deze opgevuld met aarde en dat werkte wonderwel goed
de vlammen maken bij het uitkomen van de burn tunnel een mooie draaiende beweging opwaarts
dus dat zit eigenlijk wel goed dacht ik zo
de bedoeling van deze rocket is er een thermobank aan te breien zodat we op frisse dagen toch nog wat warmte krijgen
het warmtekanaal zou ik willen maken van flexibele buis of halve vaten die onder de bank doorlopen
de bank zelf zou in Iton of snelbouwsteen worden gemetst
moet ik deze dan ook nog opvullen met klei en leem ?

maar dat is niet het enige doel
ik zou er ook mijn zwembadverwarming willen uit maken (indien mogelijk )
ik dacht de wanden van het vat binnenin te voorzien van ongeveer 30 meter koperen tube van 3/4"
overdrukvalve zorgt er dan voor dat het niet in ons gezicht explodeert
maar ver ben ik hier nog niet mee
heeft er iemand hier omtrent ervaring mee ?
midas

Bericht door midas »

Zomaar een vat over de riser zetten gaat nooit werken.
Althans het is bij mij nog nooit gelukt.
Even een stukje buis eraan en zorgen dat de rest afgesloten is.

Maar eerst zorgen dat het ding brand zonder vat. Dan kan het nog helemaal mis gaan maar hij gaat van het vat zeker niet beter branden.

Zie mijn buiten ding anders voor wat ideeën
robby70

Bericht door robby70 »

hey Midas

branden zonder vat is geen probleem
vlammen tot het midden van de riser zonder iso
heb gisteren een schouwpijp bij ingestoken en dan gaat het inderdaad beter
maar optimaal is het nog niet
vandaag isolatiewol aangebracht maar te dik veronderstel ik want toen ik het vat terug plaatste trok ze helemaal niet meer
dus nog ff beetje knutselen en een mooi manteltje om de iso en dan kom ik er wel denk ik

waar kan ik jouw "buiten ding" ergens bewonderen ?
Plaats reactie