Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Post Reply
Pieke

Re: Weigeren slimme meter

Post by Pieke »

Ingir wrote: Voor december is 31x8/2%= 12.400 Wp nodig met een investering van €12.400, daarbij een batterypack van 3x1.600 voor de opslag van 8 kWh, en dat samen 17.200 voor het vermijden van maximaal 2.900kWh x 20 jr x netstroomprijs. Dat is al het geval bij een netstroomprijs van 29 eurocent. Dat zal niet lang meer duren...
Ingir, als ik het goed begrijp is dit van toepassing op volledig autonoom?? In dat geval zijn er wat meer variabelen. Je betaald dan wel geen netwerkkosten, je mag echter ook geen beroep op de heffingskorting.Verder lijkt me de levensduur van accu's met 20 jaar aan de hoge kant.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower

Post by pelletpower »

Ingir, netaansluiting blijft behouden voor noodgevallen? Is het dan niet goedkoper een generatorsetje weg te zetten?
deleted

Post by deleted »

http://www.manbijthond.nl/fragmenten/le ... der-stroom

Kan hier ook iemand eens aan rekenen hoeveel er virtueel bespaard is door deze man?
Hoeveel zonnepanelen, batterijpaketten, km stroomkabel, ... en niet te vergeten: slimme meters ... worden zo uitgespaard ? Indien landelijk doorgevoerd ?

Hoeveel woningen kunnen daar virtueel mee geïsoleerd worden ?
En hoeveel zal die woning-sanering dan weer virtueel besparen ?

Ik stel voor dat we ook die virtuele isolatie-besparing ook alvast virtueel gaan herinvesteren ? Afrika, China, ... kan vast nog virtueel veel bespaard worden ?

Vroeg of laat gaan we wel virtueel geld virtueel moeten bijdrukken om onze virtuele besparingen nog te kunnen tellen, maar dat zijn zorgen voor later !
Bitcoin ?

G
Ingir

Post by Ingir »

pelletpower wrote:Ingir, netaansluiting blijft behouden voor noodgevallen? Is het dan niet goedkoper een generatorsetje weg te zetten?
Misschien wel... als je er tenminste plek voor hebt zonder hinder te veroorzaken (geluid, uitlaatgassen). Veel zal afhangen van de opbouw van het stroomtarief. Bij hoge variabele lasten en een laag vastrecht is het aanhouden van netstroom aantrekkelijker. Omgekeerd kan zo'n generator weer interessant zijn.
deleted

Post by deleted »

Ingir wrote: Bij hoge variabele lasten en een laag vastrecht is het aanhouden van netstroom aantrekkelijker.
Met een slimme meter dus ?

G
Ingir

Post by Ingir »

Pieke wrote:
Ingir wrote: Voor december is 31x8/2%= 12.400 Wp nodig met een investering van €12.400, daarbij een batterypack van 3x1.600 voor de opslag van 8 kWh, en dat samen 17.200 voor het vermijden van maximaal 2.900kWh x 20 jr x netstroomprijs. Dat is al het geval bij een netstroomprijs van 29 eurocent. Dat zal niet lang meer duren...
Ingir, als ik het goed begrijp is dit van toepassing op volledig autonoom?? In dat geval zijn er wat meer variabelen. Je betaalt dan wel geen netwerkkosten, je mag echter ook geen beroep op de heffingskorting.Verder lijkt me de levensduur van accu's met 20 jaar aan de hoge kant.

Gr. Pieke
Ik ga niet uit van volledig autonoom, het lijkt mij praktischer om het netwerk als back-up te gebruiken. Overigens reken ik met een levensduur van 7 jaar voor de accu's: (3x1600) = 3x 7 = 21 jaar.
Dutch John

Post by Dutch John »

Ingir wrote:Jouw systeem is wel goedkoper ten opzichte van een ongesubsidieerd systeem, maar het blijft een duur systeem door de autonomie. Je moet dit ook niet vergelijken met een PV-systeem, eventueel met accu's, dat altijd kan terugvallen op netstroom.
Mijn autonoom PV en wind systeem bestaat uit:
-windturbine
-zonnepanelen
-accupakket
-spanningsregelaar
-omvormer
-kast, bedrading en zekeringen
-omkeerschakelaar tussen net en autonoom

Jouw voorgestelde PV systeem met accu's bestaat uit:
-zonnepanelen.
-accupakket
-spanningsregelaar?
-omvormer?
-kast, bedrading en zekeringen?
-omkeerschakelaar?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir

Post by Ingir »

Je hebt al duidelijk gemaakt dat jouw autonome systeem vooral duur is door de windturbine.
Dutch John

Post by Dutch John »

Heb ik dat? De turbine inclusief mast kostte 1,10 euro per Wp. Kan ik ook vervangen door zonnepanelen; zijn ongeveer net zo duur. Voordeel van de turbine is echter dat die in de winter goed zijn best doet, in tegenstelling tot de panelen.

Waar je de bietenbrug mee opgaat, m'n beste, is het feit dat accu-opslag zomaar 50% rendement kost. Je hebt ten eerste het accurendement, ten tweede geldt vol is vol, ten derde kost omvorming naar 230 volt weer het nodige rendement en ten vierde benut je het vermogen van panelen slechts ten dele, omdat de paneelspanning een stuk hoger moet liggen dan de accuspanning. Je laadt bijvoorbeeld een 24 volt systeem. De spanningsregelaar wil een piek van 31 volt om te kunnen equalizen. Kom je meestal uit bij een paneel met een spanning onder belasting van 35 volt. Gemiddeld laadvoltage is 26 volt. 26 : 35 x 100%= 74% van het paneelvermogen dat benut wordt.

Het netgekoppelde pv systeem brengt hier gemiddeld ongeveer 900 vollasturen per jaar. Het autonome deel 450.

Uit welke componenten bestaat jouw voorgestelde systeem? En heb je een prijsindicatie per component?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin

Post by kockie »

John, heb jij een idee hoeveel KwH je uit een kWp opwekt met je molen? Dus niet wat je aan het einde van de rit overhoudt, maar wat je molen produceert.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir

Post by Ingir »

Dutch John wrote:Waar je de bietenbrug mee opgaat, m'n beste, is het feit dat accu-opslag zomaar 50% rendement kost.
Ik wist niet dat dit 50% is, lijkt mij eerlijk gezegd erg hoog, maar dat er conversieverliezen optreden is mij duidelijk. Daarom is het ook prettig om een flinke overcapaciteit aan PV op het dak te hebben. Voordat er geladen/ontladen wordt ga je eerst het directe verbruik optimaliseren door apparaten in te schakelen als de zon schijnt. Van de 8 kWh dagverbruik blijft dan een deel over dat opgeslagen wordt in de accu's voor verbruik in de avond/nacht. De dagen dat de zon geen zin heeft tap ik gewoon van het net. Die 200-300 kWh die dan nog afgenomen worden zijn wel relatief duur door de vaste kosten (misschien wel € 1,00 /kWh) maar daarvoor heb je wel het hele jaar beschikking over stroom als het eigen systeem tekort komt.
Tim

Post by Tim »

Hey knoppies,

Er komt 5jr na het afschaffen van de saldering een pv belasting per m2 geinstalleerd vermogen. Autonome systemen worden verplicht een slimme meter ertussen te zetten voor naheffing.

Let maar op, ik durf er een gratis weekeinde weg om te verwedden.

Tim
pelletpower

Post by pelletpower »

Ha ha, ja da' s een goeie. En wie weet heb je gelijk. Daarna moeten we nog belasting betalen voor de lucht die we inademen.
Ingir

Post by Ingir »

Tim wrote:Hey knoppies,

Er komt 5jr na het afschaffen van de saldering een pv belasting per m2 geïnstalleerd vermogen. Autonome systemen worden verplicht een slimme meter ertussen te zetten voor naheffing.

Let maar op, ik durf er een gratis weekeinde weg om te verwedden.

Tim
Staat genoteerd in de agenda: 2023 weekend logeren bij Tim.
Dutch John

Post by Dutch John »

Kockie,

Ik kan naar de verhouding zon/wind alleen maar gissen. Als de turbine de helft van het geheel doet, dan zijn het nog steeds 450 vollasturen. Zonder "autonome" verliezen is dat 900 vollastuur. Wel heb ik het idee dat bij wind meer dumpverliezen optreden. De zon heeft een aantal piekuren op een dag. De wind kan zomaar dagen aaneen leveren. Kun je zelden kwijt, dus het aantal vollasturen zal misschien nog iets hoger liggen.

Ingir,

Meer PV zal je in de zomer relatief veel overschot brengen, terwijl het in de winter weinig extra brengt. Ik vermoed dat dat weinige dure kilowatturen worden. Maar het is lastig rekenen aan dat kleine deel.

Als nu je slechts een paar honderd kWh gebruikt, krijg je zoveel energiebelasting geschonken, dat dat het vast recht goed maakt, zo was mijn ervaring een paar jaar geleden toen we een overgangsjaar van netto betalen naar netto ontvangen hadden. Wel stroom gebruikt, niets hoeven betalen. Ik weet niet of het nu zo nog werkt, maar vul op vergelijkingssites maar eens een jaarverbruik in van 200 kWh. Meestal is de jaarfactuur dan negatief.

Ben nog steeds benieuwd naar de componenten en totale kosten van jouw opslagsysteem. En wat de wezenlijke verschillen met een autonoom systeem zijn.

Tim,

In Spanje gaat de zon niet langer voor niets op, zelfs voor autonomen....

Groet,
DJ
Post Reply