Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
kockie
Site Admin

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Post by kockie »

Jullie laten er geen gras over groeien!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Post by pelletpower »

Vergis ik me nu of zijn de 3 poten plat? Zo ja, dan kan de mastvoet (poten) geen torsie opvangen. Theoretisch ook niet nodig, maar zou het in de praktijk niet graag zien. Verder ee erg mooi stukje werk!

Generator van het gerecyclede type?
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Pelletpower,

Je hebt gelijk wat de torsie in de poten betreft. Er moeten staven aangebracht worden om dat en ook de knik op te vangen.

We hadden gedacht een kleine axiaal direct drive generator met permanent magneten.

Verder willen we Midwoud vragen de besturing voor de wiekverstelling te maken.
pelletpower

Post by pelletpower »

Ik volg het op de voet en ben op zoek naar een geschikte lokatie waar eventueel afbrekende braden geen schade kunnen geven.
Mooi werk
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Kantelscharnier is nu ingebouwd. De balansarm is samengesteld uit massief ( zwaarder ) materiaal dan de mast.

Later met de molenkop erop blijft het evenwicht bestaan door aan het uiteinde linksboven gewicht toe te voegen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Nu willen we de molenkop maken op een bijpassend aangedreven kruilager.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
midwoud1

Post by midwoud1 »

Er wordt snel gewerkt aan het prototype schaalmodel mast.
Een generator die er goed bij zou passen is het lichtgewicht ontwerp van Adriaan.

http://www.windenergy.nl/website_25/inf ... nish/4/102

https://www.duurzameenergie.org/182-kra ... virya-1.04

Bicycle hub generator.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Midwoud,
maar dan wel de as doorboren voor actieve wiekverstelling ?

We willen eerst ook proberen een kantelmast uitvoering te maken van het Enercon type.
midwoud1

Post by midwoud1 »

@ Rinus

Het bicycle dynamo ontwerp van Adriaan heeft wel erg weinig vermogen max.40 watt.
De kant en klare voorwiel fietsnaafdynamo uit de winkel komt niet verder dan 6 watt.
Als de sterkte van de mast konstruktie het toelaat is het wijs om de Piggott 1200mm generator
toe te passen . Eerst uitvoeren in de originele beschrijving.
Later met holle as en kussenblok lagers voor de automatische wiekverstelling.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Voorkeur is een kleine direct drive axiale generator.
Wel met wiekverstelling.
rcaljouw

Post by rcaljouw »

Mooie ideeen op dit form. Die kantelmast is erg mooi uitgevoerd. Ik ben benieuwd wat de krachten zijn op de voeten en in het kantelpunt voor verschillende molens.

Ik heb zelf ook een piggott molentje gebouwd met mast erbij. 1.8m versie, Zie foto. Deze staat in Zeeland. Bij het maken van de mast hebben we zo veel mogelijk gebruik gemaakt van materiaal dat we nog hadden liggen. Bijna alles gegalvaniseerd staal. Ik heb een kleine FEM berekening toegepast om deze mast zo licht mogelijk te krijgen.

Voor een volgend project bouw ik graag een nieuwe molen met wiekverstelling. het zou mooi zijn om die piggott molens (of ander type) optimaal te laten werken voor alle windsnelheden. Ik ben ook erg benieuwd naar de relatie tussen de windsnelheid en de optimale stand van de wieken. Daarnaast heb ik goede interesse om mij te verdiepen in het maken van een goede controle mechnisme.

Ruud
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Ruud,
Zo te zien redelijk ongestoorde windaanstoming.
Dat inspireert.
Groet Rinus
midwoud1

Post by midwoud1 »

Hi Ruud.

Gaaf werkstuk. Hoe hoog is de mast?
Is het ook geschikt voor een 3 meter molen ?
Voltage van de generator ? Watvoor wiekverstelling wil je maken ?
Aktieve of passieve wiekverstelling.
Op " Fieldlines" zijn topics over dit onderwerp voor toepassing met een Piggott generator.
- Frans -
rcaljouw

Post by rcaljouw »

Dank je,

De mast is 14 meter hoog, waardoor de turbine tip net niet boven de 15 meter komt. Of deze mast geschikt is voor een 3m molen weet ik niet direct. De maximale horinzontale kracht op deze 1.8m molen heb ik conservatief geschat op 100kg. High piggott adviseerde dezelfde orde van grootte. Heb je enig idee wat de ontwerp kracht voor een 3m molen ongeveer zal zijn.

De aanstroming is goed. Midden op het walcherese platteland. Alleen bij noordenwind hinder van bomen. De generator is 48V.

Qua wiekverstelling zou ik graag een actief systeem verkrijgen. Zoals ik het nu begrijp kun je de pitch controleren aan de hand van de gemeten windsnelheid of meer direct aan de hand van gemeten torsie, omloopsnelheid, stroomsterkte en voltage. Hier zou ik meer van moeten begrijpen.

ik zit te denken aan zo'n arduino controle board voor het controleren van de wiekverstelling. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ruud
midwoud1

Post by midwoud1 »

@ Ruud

De berekening met formules voor de mast staat in het Windwerkboek van Tossijn en Westra.
Is te vinden op internet .
Peter Broekmeulen heeft het volgens mij als download op zijn site.
De volledige beschrijving van een molen met active pitchcontrol heb ik beschreven op Fieldlines.
Het is een 3 meter Piggott molen met Arduino micro-controller besturing , software C - language.
Het werkt hier al 3 jaar zonder problemen.
http://www.fieldlines.com/index.php/top ... 9de089f161

- Frans -
Post Reply