Biogasinstallatie op kleine boerderij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Re: Biogasinstallatie op kleine boerderij

Bericht door benthuis »

Zal m terug leggen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier

Bericht door jwardenier »

David ,Bedankt voor je mail met tekeningen en oplossing . het lijkt me goed om klein te beginnen , later een ibc aansluiten , dan weet en zie ik hoe het werkt .
Het zou geweldig zijn als het gas ook voor andere doeleinden ingezet kan worden , en er zou altijd nog een grotere installatie gemetseld kunnen worden . Dat ijzer oplost had ik ook niet verwacht , in mijn voorbeeld staat op de achterzijde van de brochure een grote ijzeren tank . misschien gekoot aan de binnenzijde . De gashouder is daar kunststof ook de beste oplossing voor?en hoe groot zou die moeten zijn ? Het lijkt mij wel wat om varkens gier eventueel gemengt te vergisten , voor de slury komt wel een oplossing .De varkens stal is gemetseld boven een put , deze kan nog afgescheiden worden door muurtjes te plaatsen .
Benthuis , de 60 l lpg tank , ik krijg een motortje al niet goed aan de praat een lpg- biogas tank op een hulpmotor achter paard lijkt mij super , maar dan zou er een slangetje tussen moeten en waar moet die aan vast . Een hooipers die niet knoopt krijg ik meestal wel weer aan de praat, een motor zolang hij loopt ,stopt i ermee kan ik benzine bijvullen bogie schoonmaken en luchtfilter , meer weet ik er nog niet van .Ik laat het aan David en Tim of hij wel of niet gebruikt kan worden , motortjes heb ik wel 5,5 pk benzine 14 pk diesel en nog een 3 pk . gr John
David86

Bericht door David86 »

John,

De aantasting van zulk dik staal gaat ook heel langzaam, het h2s gehalte is bijzonder laag in biogas, een paar ppm's (parts per million). Het doorrotten van een dikwandige stalen tank zou jaren duren, maarja dubbel werk is niet leuk..

H2s is ook bijzonder giftig voor mensen, voornamelijk in de petrochemische industrie laat nog wel eens een operator het leven ten gevolgen van h2s vergiftiging. Zolang je het kan ruiken (rotte eieren lucht) is er niet zoveel gevaar. Als de concentratie oploopt ruik je het echter niet meer.. je zou denken dat het weg is maar kan ook een dodelijke concentratie bereikt hebben.. wat er precies aan de hand is merkt men binnen enkele minuten. Als je het verbrand maak je het onschadelijk.

Je kunt de stalen vaten wel gebruiken als gashouder mits je je h2s filter tussen je vergister en je gas opslag monteert (opzich ook een mooie plaats). Omdat de vaten op gezaagd moeten worden zou het coaten van de drijvende tank ook niet zo ingewikkeld zijn, waarschijnlijk zelfs nog te doen met een spuitbus synthetisch rubber (plastidip b.v.).

Een gas opslag van 200 liter (bruto) was voor mij voldoende om te koken, iets groter is wel fijner. de 3 a 400 liter waar je over sprak moet dan prima zijn.

Gier heeft in verhouding tot keukenafval een lage gas opbrengst, je zult er meer van moeten vergisten om aan je kuubs gas te komen. Gezien de beschikbaarheid van gier en mest zou ik er wel gebruik van maken in jouw situatie. Een duizend liter vergister voorzien van een 1000 liter na-vergister is denk ik groot genoeg om een mengsel van gier en groenafval te vergisten en toch je benodigde dag opbrengst te behalen. Ik hoop dat Tim hier wat meer over kan vertellen.

Een benzine motor ombouwen naar gas bedrijf is een project op zichzelf waar we altijd later nog op terug kunnen komen. Laten doen is moeilijk, het ombouwen van kleine motoren naar gas word niet veel gedaan in de lage landen. Als het zover komt wil ik je daar ook wel mee helpen.

Een paar jaar geleden zag ik zo'n ding aan het werk:
pic30.JPG
Je kunt er zo een kleine balenpers, cyclomaaier etc. achter hangen. Je hebt maar 1 trekpaard of pony nodig om behoorlijk zwaar werk te verzetten. En het mooiste: Je kunt je huidige machines blijven gebruiken zonder veel aanpassingen. Zoiets op eigen gebrouwen brandstof is wel gaaf :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
..
Tim

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb nog wat nagedacht over het biogas DIY principe. Ik denk dat biogas op de boerderij, in de zomer, een waardevolle manier kan zijn om te koken. Andere toepassingen zou ik niet doen, dat vergt toch meer technische behandeling.

Dat komt nl goed uit met de warmtebehoefte in huis en de warmtebehoefte van de reactor. Je hoeft dan in huis niet te stoken, op biogas koken en je kan met een simpele zonnecollector je biogassysteem warm houden.

Nodig:
- IBC
- 110mm vijverdoorvoer (invoer)
- 1 mtr 110mm pvc buis
- 40mm vijverdoorvoer (roerwerk)
- 1mtr 40mm pvc buis
- Wat hout om roerwerk te maken, incl oude bezemsteel = aandrijving
- 2 witlof doorvoeren 20mm
- zwarte tyleenbuis 20mm, 50mtr? onder de dakpannen voldoende
- oude cv pomp oid
- wat koppelingen om tyleen op pomp te koppelen
- Doorvoer biogas met afsluiter, 10mm

Misschien nog wat goeie kit of een stuk binnenband om de afdichtingen goed dicht te krijgen. Als het allemaal goed werkt kan er nog wat verzonnen worden om het te drogen en ontzwavelen.

Tim
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Tim dit alles kan ik wel ophalen maar wat zijn witlof doorvoeren.
Zou het zo kunnen dat het gas opgeslagen wordt en dan b v in de winter gebruikt kan worden .
Gr John
Plaats reactie