Warmtepomp obstakels. lucht "blokkade"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mastertim

Warmtepomp obstakels. lucht "blokkade"

Bericht door mastertim »

Beste,

Wij verwarmen al ongeveer 9 jaar ons zwembad met een warmtepomp. De pomp staat min of meer in de tuin en daardoor ook in het zicht wat m'n vader niet fijn vind. We hebben er hosta's voor geplant maar die zijn onderhand zo groot dat het de ventilator blokkeert.

Ik zag laatst op internet een handleiding voor een warmtepomp waar stond dat er binnen een paar meter geen obstakels voor de pomp mochten staan.

En daar is hier zeker sprake van.

Ik vroeg me af, kan dit een heel negatief effect hebben op het rendement?
Het zal zeker iets schelen maar is dit echt merkbaar als we nu de planten weg zouden halen?

Bedankt

Tim

Foto's Afbeelding
Afbeelding
Ingir

Re: Warmtepomp obstakels. lucht "blokkade"

Bericht door Ingir »

Meters is niet nodig maar dit is er wel heel erg kort op begroeid.
mastertim

Bericht door mastertim »

Zijn er nog meer mensen die thuis warmtepompen hebben?
Tim

Bericht door Tim »

mastertim schreef:Ik vroeg me af, kan dit een heel negatief effect hebben op het rendement? Het zal zeker iets schelen maar is dit echt merkbaar als we nu de planten weg zouden halen?
Ja, dit heeft effect. Elke graad waar je verdamper er niet uit krijgt werkt nadelig op je cop.

Ik ben zelf reuze benieuwd wanneer onze vooruitstrevende installateurs beginnen met de CO2 warmtepomp. Zeker voor een houtstoker is dit erg verleidelijk om de gasaansluiting helemaal weg te doen. CO2 heeft een veel mooier temperatuurbereik dan conventionele koudemiddelen en kan in ons klimaat prima een huis, en zeker sww doen.

Tim
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat is dan een reden om CO2 nu niet te gebruiken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Wat is dan een reden om CO2 nu niet te gebruiken?
Heliotherm levert al CO2-warmtepompen met een leuke COP van 5-7, de prijs ligt echter veel hoger dan gangbare warmtepompen. Daarbij komt dat het lastig is om kleine warmtepompen te vinden. De meeste warmtepompen produceren minimaal 6-8 kW, voor moderne woningen is dat veel te hoog. Dan liever nog iets verder isoleren en overstappen op (puur) elektrische verwarming, lekker low-tech en toch energiezuinig.
Tim

Bericht door Tim »

Ingir schreef:Daarbij komt dat het lastig is om kleine warmtepompen te vinden. De meeste warmtepompen produceren minimaal 6-8 kW, voor moderne woningen is dat veel te hoog.
'S ochtends 2 a 3uur 6kW laten draaien, je sww opwarmen en de buffer vullen aan de hand van je weersafhankelijke regeling.

Hoeveel "moderne" woningen staan er eigenlijk in NL? Soms denk ik dat je in de bouw werkt, alles moet eerst nieuw, dan is het energie zuinig tijdperk ineens live!

Mijn uitgangspunt is nu, niet als.

Tim
Ingir

Bericht door Ingir »

Ook bestaande woningen kunnen zeer energiezuinig gemaakt worden, ik heb het gasverbruik van mijn woning uit 1980 met bijna 70% teruggebracht. En hoewel de meeste woningen nu nog energieverspillend zijn zie ik wel steeds meer interesse om de woning EINDELIJK energiezuinig te maken. Komende jaren wordt de energiebelasting op gas en stroom verdubbeld, daarmee wordt die interesse alleen maar groter.
Plaats reactie