Ingir schreef:Gandalf schreef:Ik denk wel dat een koperen ketel merkelijk betere resultaten zou kunnen scoren.
Ik denk het niet, de meting in bovengenoemde link laat een 3-9x hoger warmteverbruik zien bij de fluitketel en dat is ook eenvoudig te verklaren door de open verbranding van het gas tegenover de volledig omhulde warmteoverdracht van de waterkoker.
Dat is precies de meting die ik redelijk waardeloos vind door de gebruikte methode. Hoe verklaar jij bijvoorbeeld 'eenvoudig' dat het verschil varieert tussen 3X en 9X. Dat is nogal een ongeloofwaardige variatie in verschil.
Mijn suggestie sloeg trouwens op het gebruikte materiaal: 'Koper', niet zozeer op de vergelijking.
Het is me duidelijk dat een waterkoker efficiënter water opwarmt. Dat is omdat elektriciteit de grootste verliezen boekt
vóórdat hij aan je persoonlijke meterkast passeert.
Het is niet omdat de elektriciteitscentrale de warmte vele kilometers van je passiefhuis dumpt, dat het geen verloren energie is. Ook dat warmtedumpen gaat gepaard met extra pompenergie. 't Is maar wat je weer wil tellen à charge of à décharge.
Naar Rien toe: Mijn inschatting: een koperen ketel met een grote verhouding oppervlak bodem versus inhoud. (Dus een platte lage met groot grondvlak, koper geeft de snelste warmteoverdracht, hetgeen een rol speelt bij kortstondig gebruik)
We weten ook niets van de gebruikte fluitketel in bovenstaande 'test'. Zou ook een zwaar gietijzeren geval kunnen zijn waar er heel wat Wh in het gietijzer zitten.
Gietijzer is prima op een kachel of aga-cooker die de hele dag brandt, maar op een gasfornuis moet je geen zware ketel zetten om snel een liter water op te warmen.
NB Alles wat het contact vergroot met de gasvlam is welkom: (én koper én laag en breed ...) google eens op "simplex kettle".
simplex.jpg
G