Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Spike

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Spike »

Beste Emiel,

Het is afhankelijk van uw wensen en welke installaties u wilt gaan toepassen welke rc-waarde u dient aan te houden. Het optimale zal waarschijnlijk liggen tussen een rc-waarde van 5 t/m 10.
Nog belangrijker is het aanbrengen van de isolatie en voorkomen van koude bruggen. Dit is een groot probleem in de bestaande bouw met als gevolg dat de geclaimde waardes niet gehaald worden.
Wij hebben een huis van ruim 700m3 inhoud. In de tijd dat dit gebouwd is(1999-2003) was het lastig vloer en- dakisolatie te vinden met een rc-waarde boven de 3,5.
Ook voor gevels was dit lastig. Hier hebben wel een rc-waarde kunnen bereiken van ongeveer 5. Ik heb als aannemer zeer veel zorg besteed aan het aanbrengen van de isolatie.
Dit heeft geresulteerd in een vrijstaande woning die geheel door onze verwarmd kan worden door een Finoven. Wij hebben nog elektrische vvw in de keuken en badkamer.
Deze worden zeer sporadisch gebruikt. In de koudste winters maximaal 400 kw extra. Met de kennis die ik nu heb is het zeker mogelijk om een huis te bouwen waarin dit verbruik 0 kw is.
Ik weet niet hoe ver u bent met uw plannen maar anders is een bezoek aan onze woning een mogelijkheid. Anderen zijn ook welkom. Ik heb dit al eens eerder aangeboden alleen is het door de drukke werkzaamheden er nooit van gekomen om di te organiseren. Excuus daarvoor aan degenen die ik daarvoor al eens heb uitgenodigd.

Met vriendelijke groeten,
Huib de Vries
Plaats reactie