Dat is wel een erg groot verschil. Delta-T van 16 graden. Hou ons op de hoogte van verdere cijfers.
Ik heb een tijdje ook de collectortemperaturen gemeten en bijgehouden in een database. Een maand geleden heb ik de sensoren afgekoppeld ivm storing. Ik zal eens kijken of ik ze weer kan aankoppelen; dan heb je mooi vergelijkingsmateriaal.
heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar hoe
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
JantjeV8
M.b.t. het 1e:Ruuben schreef: Niet te veel aan zitten prutsen, zo op het oog heb je er niet echt feeling mee. Je moet je pomp zeker niet op een laagste stand laten draaien in de veronderstelling dat je temperatuur zo hoger zal worden... Eneco heeft dat ook in een proefopstelling geprobeerd en dat resulteerde in het verkolen van hun hetapipes omdat ze droog kwamen te staan.
Over het algemeen in het beste je pomp snel te laten draaien; Hoe hoger het verschil in temperatuur tussen vloeistof en je manifold (heatpipe) des te meer rendement je eruit haalt.
Ik heb/had mijn systeem in verbouwing. 24 pipes met 300L. De Collector ligt nu een week of 4 gewoon buiten op z'n plek, zonder dat de boiler er op aangesloten is, geen vloeistof er in dus. Sinds gisteren heb ik hem weer in bedrijf gesteld. De collector is niet verkoold. Ik zou ook niet weten welke materialen er aan zouden kunnen verkolen.
M.b.t. het 2e:
Dat is mooi en aardig. Maar de pomp wordt pas ingeschakeld als de dT (in jouw geval 8gr) de ingestelde max heeft bereikt. Zul je zien dat je van dat weertype hebt dat bij de dT van 7gr net een wolkje voor de zon schuift. Wordt je pompje dus niet ingeschakeld. Weg rendement.
-
Ruuben
Je hebt gelijk. Er was bij eneco sprake van koolafzetting. Zullen de droge componenten in de vloeistof wel zijn geweest. Dikke kans dat je manifolds zo in de zon aldoor bij die temperaturen wel hun medium gaan uitzweten. Ik zou het niemand aanraden. Maar ik dwaal af. Sorry.JantjeV8 schreef:M.b.t. het 1e:Ruuben schreef: Niet te veel aan zitten prutsen, zo op het oog heb je er niet echt feeling mee. Je moet je pomp zeker niet op een laagste stand laten draaien in de veronderstelling dat je temperatuur zo hoger zal worden... Eneco heeft dat ook in een proefopstelling geprobeerd en dat resulteerde in het verkolen van hun hetapipes omdat ze droog kwamen te staan.
Ik heb/had mijn systeem in verbouwing. 24 pipes met 300L. De Collector ligt nu een week of 4 gewoon buiten op z'n plek, zonder dat de boiler er op aangesloten is, geen vloeistof er in dus. Sinds gisteren heb ik hem weer in bedrijf gesteld. De collector is niet verkoold. Ik zou ook niet weten welke materialen er aan zouden kunnen verkolen.
Helaas is de pdf te groot om te uploaden. Het staat hier:
www.senternovem.nl DEMO07020EINDOPEN._tcm24-354854.pdf pagina 15
-
A.Geldeblom
De laatste tijd staat mn boiler rond de 60 graden
De voeler zit op 2/3 van de bodem.Bovenin ws warmer.
-
Paide
Toch is dat geen vetpot. Met het weer van de laatste dagen slaat mijn zonneboiler al rond een uur of twee 's middags af omdat ie z'n maximale temperatuur bereikt heeft (85 graden geloof ik)A.Geldeblom schreef:De laatste tijd staat mn boiler rond de 60 graden
Draait je systeem nog aan het eind van de middag? Zo niet dan is het waarschijnlijk een redelijk eenvoudig op te lossen instelling. Zo ja, dan wordt het een lastigere zoektocht omdat je systeem maar een laag vermogen oogst.
-
Ruuben
ik zou het systeem zwaar doorspoelen om lucht uit te sluiten.Paide schreef:Toch is dat geen vetpot. Met het weer van de laatste dagen slaat mijn zonneboiler al rond een uur of twee 's middags af omdat ie z'n maximale temperatuur bereikt heeft (85 graden geloof ik)A.Geldeblom schreef:De laatste tijd staat mn boiler rond de 60 graden
Draait je systeem nog aan het eind van de middag? Zo niet dan is het waarschijnlijk een redelijk eenvoudig op te lossen instelling. Zo ja, dan wordt het een lastigere zoektocht omdat je systeem maar een laag vermogen oogst.
Dus 60 minuten met impeller pomp.