gasfleshoutkachel met warmtewisselaar bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
badnimf

gasfleshoutkachel met warmtewisselaar bouwen

Bericht door badnimf »

Een vriend bouwt oude dikbuik gasflesjes om tot houtkachel. Brandt als de tierelier. Nu had ik het idee om een Nefit tapboiler (het binnenwerk natuurlijk) daar bovenop te lassen. Zo'n tapboiler is een stalen cylinder met 2 duimse aansluitingen voor de CV leidingen. En twee roodkoperen 15 mm aansluitingen voor het warme tapwater, deze koperen leidingen vormen binnenin de cylinder een spiraal.
In mijn beleving zou ik het vat als een soort au bain marie pan gebruiken door het te vullen met water en de CV gaten gewoon open te laten. Er kan zich dan geen druk opbouwen (gevaarlijke stoomvorming). Op de 15 mm aansluitingen kan ik dan met een pompje warm water tappen, lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat wil ik met dat warme water? Nou, gewoon mijn buitenjacuzzi vullen. En denk nou niet dat ik Paul Getty of Bill Gates heet.... Gewoon een badje met wat water en luchtjets voor 50 euri op MP :fff .
Tim

Re: gasfleshoutkachel met warmtewisselaar bouwen

Bericht door Tim »

Potdorie zeg,

Het is weer bijna zomer......

OT: Gebruik de zoekfunctie eens.

Tim
mastertim

Bericht door mastertim »

Ja daar is wel wat over te vinden op het forum.

Maar als ik het zo hoor dan koelt de spiraal het vuur af. Dat probleem heb ik nu ook.

Heb je een foto?
badnimf

Bericht door badnimf »

Hij is zover klaar en getest. Water in het vat is binnen een half uurtje op een graad of tachtig. Ligt een beetje aan de felheid van stoken. Kachel heeft een pijp van 2500 cm gekregen (zit in een rijtjeshuis) maar brandt eenmaal op temperatuur en met mooi droog hout nagenoeg rookloos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
badnimf

Bericht door badnimf »

sorry, pijp is 2500 mm natuurlijk :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bertocello

Bericht door bertocello »

Als je nu dat bovenste deel omwikkeld met wat steenwol, bij elkaar houd met wat ducktape, dan heb je stukken hoger rendemend.
Bertocello.
badnimf

Bericht door badnimf »

Ja, maar het oog wil ook wat. Bovendien is warmteafgifte niet erg omdat het hele ding in een gesloten veranda komt waar ook het bad staat. Dus dubbel profijt, zeker in de winter.
Pieke

Bericht door Pieke »

Mooi dat het werkt BN.Als ik het goed begrijp gebruik je de boiler als het ware als een pan met water op het vuur en daarin loopt je spiraal waar je je badwater doorheen pompt?De boiler is die een litertje of 50-60? Weet je het vermogen van je waterwisselaar/spiraal? Ik zou het graag willen vergelijken met iets vergelijkbaars wat is zelf heb gemaakt vorig jaar. Mocht je geen idee hebben, dan wil ik het wel voor je uit rekenen. Meet dan de ingaande, uitgaande temperatuur van het badwater en hoeveel liter p/m je pomp pompt. liefst met één decimaal.Weet je ook de inhoud/afmetingen van je stook ruimte?

Veel plonsplezier!!

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie