heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar hoe
Moderator: Moderators
-
A.Geldeblom
Re: heatpipe 24 buizen 200 liter meer warmte te behalen,maar
kijk dat zou ik ook willen zien. 90 graden maar hoe is dat te bereiken?welke instellingen pomp controller?
Pal op het zuiden.
Dakhoek 48 gaden.
Pal op het zuiden.
Dakhoek 48 gaden.
-
pelletpower
Sorry, voor mij is het ook nieuw. Zonder schaduw is dat een hele mooi oriëntering.
Heb je misschien lange leidingen? Je hebt wel een variabele pompsnelheid maak ik op uit je verhaal? Gewoon boilertemp hoger zetten? Temp op verschillende punten meten eventueel i.c.m. pompsnelheid? Met logisch nadenken moet je een heel eind kunnen komen, het is geen rocket science.
Heb je misschien lange leidingen? Je hebt wel een variabele pompsnelheid maak ik op uit je verhaal? Gewoon boilertemp hoger zetten? Temp op verschillende punten meten eventueel i.c.m. pompsnelheid? Met logisch nadenken moet je een heel eind kunnen komen, het is geen rocket science.
-
pelletpower
Wat voor merk/model heb je? Leegloop?
-
A.Geldeblom
Er zijn geen lange leidingen tot de boiler. 1,5 -2 meter.De pomp kan op 2 snelheden.Er zijn 3 meetpunten .boven in de collector.Onder in de boiler .En boven in de boiler.
Het is een druksysteem.
Het is een druksysteem.
-
pelletpower
Leegloopsystemen zijn nogal eens bedoeld als voorverwarmer voor de combi ketel (eigenlijk dus gewoon te lage temp die gereasliseerd wordt). In jouw geval zou het dus veel beter moeten kunnen.
-
A.Geldeblom
Maar dit systeem staat ook voor de cv ketel hoor.
-
pelletpower
Geen probleem. Heeft dezelfde installateur die ook aangesloten? Een combiketel wil nog wel eens op storing vallen bij te warme toevoer.
Affijn, enig idee hoe je de schakelpunten/ temp instelt. Lijkt me makkelijkst hier te beginnen.
Affijn, enig idee hoe je de schakelpunten/ temp instelt. Lijkt me makkelijkst hier te beginnen.
-
A.Geldeblom
installateur was ikzelf.De controller is een SR868c8. Ketel gaat niet in storing. Er staat een mengventiel van 60 graden tussen.
-
fikkie stoken
Manual
http://www.sokdoo.com/SR868C8.pdf
Instellingen eens nazien, is het een leegloopsysteem?
Kan maar zo zijn dat de tijd te lang is van de pomp(of debiet), ik bedoel hiermee dat het gedeelte uit de collector maar zeer weinig vloeistof heeft en dat het maar zo weer in het leegloopvat-je of collector terugkomt.
Dit moet natuurlijk de wisselaar in jouw boiler warmte kunnen afgeven.
Wanneer de pomp start mag er eigenlijk geen hogere temperatuur uit de retour boiler komen.
En verplaats eventueel de temperatuur sensoren en pas de instelling aan.
Wat zit er allemaal in: hoeveel voelers en/of max thermostaat bovenin ?
http://www.sokdoo.com/SR868C8.pdf
Instellingen eens nazien, is het een leegloopsysteem?
Kan maar zo zijn dat de tijd te lang is van de pomp(of debiet), ik bedoel hiermee dat het gedeelte uit de collector maar zeer weinig vloeistof heeft en dat het maar zo weer in het leegloopvat-je of collector terugkomt.
Dit moet natuurlijk de wisselaar in jouw boiler warmte kunnen afgeven.
Wanneer de pomp start mag er eigenlijk geen hogere temperatuur uit de retour boiler komen.
En verplaats eventueel de temperatuur sensoren en pas de instelling aan.
Wat zit er allemaal in: hoeveel voelers en/of max thermostaat bovenin ?
-
pelletpower
Maatje van me heeft de boilertemp ingesteld op 95 graden (aan de hoge kant maar daarmee compenseert hij het kleine volume van 200 liter), delta T 8 gr bij inschakelen, kleiner dan 5 schakelt de pomp uit.
- Tim
Hey,
Nieuwste techniek in vacuumbuizen is een thermobitmetaal welke, wanneer het manifold oververhit, afschakelt. Zo voorkom je op mooie dagen dat hij de hele dag niet werkt door teveel warmte in het manifold. En kun je ook dan doorstoken tot 90grC.
Werkt mechanisch, geen elektra voor nodig.
Tim
Nieuwste techniek in vacuumbuizen is een thermobitmetaal welke, wanneer het manifold oververhit, afschakelt. Zo voorkom je op mooie dagen dat hij de hele dag niet werkt door teveel warmte in het manifold. En kun je ook dan doorstoken tot 90grC.
Werkt mechanisch, geen elektra voor nodig.
Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
pelletpower
Tim, de buizen die Jantje en ik onderweg hebben, zullen hiervan niet voorzien zijn. Ondanks deze mooi vinding blijft de thermische belasting van de buizen hoog. Ik zou ze eerder koelen en af-fakkelen met een radiator of afdekken met een (gebruikt) autom rolluik.
Als buffer wil ik een of meerdere van de rvs vaten gebruiken die we aangeschaft hebben. Aanvankelijk was de bedoeling een leegloopsysteem, echter de regeling die ik wil gebruiken is daar niet geschikt voor. Minimale druk gewenst dus. En gebruikte materialen is een ander uitgangspunt voor de boiler.
Als buffer wil ik een of meerdere van de rvs vaten gebruiken die we aangeschaft hebben. Aanvankelijk was de bedoeling een leegloopsysteem, echter de regeling die ik wil gebruiken is daar niet geschikt voor. Minimale druk gewenst dus. En gebruikte materialen is een ander uitgangspunt voor de boiler.
- Tim
PP,
Ik denk dat, wanneer je er een ster van 30x3 onder en bovenin last, de vaten wel een half bar kunnen hebben.
Kun je niet drukloos?
Tim
Ik denk dat, wanneer je er een ster van 30x3 onder en bovenin last, de vaten wel een half bar kunnen hebben.
Kun je niet drukloos?
Tim
-
pelletpower
Bij drukloos komt ergens buiten het expansievat tegen de gevel, niet gewenst dus. Dan maar een gesloten systeem met minimale druk, maar wel iets anders zijn autom ontluchters niet te gebruiken. Het is moeilijk in te schatten hoever de druk oploopt als gevolg van temp. Maar het is inderdaad niet de bedoeling drukken van 8 of 10 bar te gaan hanteren om boven de 100 graden te kunnen werken.
-
A.Geldeblom
Wat een hoop goede ideeën en tips van iedereen, hopelijk zit er wat tussen waar ik wat mee kan.mn boiler temperatuur ingesteld op 95graden .