Zwembad verwarming, eenvoudig

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8

Zwembad verwarming, eenvoudig

Bericht door JantjeV8 »

we hebben het zwembadje weer staan. Gewoon zo'n opzet ding met een opgeblazen rand, maar het voldoet prima. Een hoop lol voor de kids.

Inhoudt: ca. 15m3 water.
Heb er een zandfilterpomp op staan, dat werkt verder prima.

Nu heb ik ook nog een kleine zonnecollector met vacuumbuizen over. Een klein paneeltje waarvan ook nog 2 buizen kapot zijn. Volgens mij blijven er 10 of 12 over. Mer en capaciteit zijn onbekend.

Het zwembad staat nabij een bijgebouw, ca. 2.5 meter hoog. Stel nou dat ik die collector op dat dak zet, mooi onder een hoek op de zon, en naar het zuiden gericht. Ik sluit op die collector een tuinslang aan. Vanaf de collector naar/in het zwembad en weer terug. Een rolletje slang in het water hangen.

Zou door de natuurlijke stroming er enige warmte in het zwembad afgegeven worden? Ik probeer te voorkomen om met een pomp te moeten werken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Zwembad verwarming, eenvoudig

Bericht door kockie »

Nee, dat gaat niet werken. Het zou wel kunnen werken als je het andersom zou doen. Zwembad op dak en collector op de grond. Dat lijkt me wel enige praktische bezwaren hebben... :geek: :geek:

De warmteafnemer moet boven de opwekker staan wil een systeem in thermosyfon kunnen werken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pieke

Bericht door Pieke »

Kan je de collector niet tussen de filterpomp zetten?Of de collector in het gras,hoogste punt nét boven de waterspiegel, dan lijkt me thermosiphon mogelijk.Ik heb laatst zoiets gemaakt met vlakkeplaat-collectoren.Werkte aardig, alleen hij pruttelde kokend water als een koffiezetautomaat.Dat lijkt me niet wenselijk in combinatie met kids.

Experimentje hier te zien http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =15#p53218
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In serie met de pomp kan, maar wanneer schakel je dan de pomp. Door een dT regeling, of met een tijdklok, of iets anders wat pulsen geeft?
Pieke

Bericht door Pieke »

JantjeV8 schreef:In serie met de pomp kan, maar wanneer schakel je dan de pomp.
Als de zon schijnt?? Flauwe reactie, maar van regelingen en arduino en aanverwanten heb ik nog weinig kaas gegeten.Mocht de thermosifon-optie lukken dan houd je het wel eenvoudig
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik zou in zo'n geval een delta-t regeling met maximaal thermostaat gebruiken. Kan ook wel met een arduino, maar dat is wel erg omslachtig.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Even terug naar die thermosyphon.

Het is niet de bedoeling dat er zwembadwater door de collector gaat, geen communicerende vaten situatie. Het is een afgesloten circuit. De expansie door krimp-uitzetting van het druksysteem wordt door de tuinslag wel opgevangen. Er staat gewoon waterleidingdruk (4Bar) op dat circuitje.

Op m'n gewone zonneboiler komt een pv paneel met een gelijkstroom pompje, zonder regeling. Zie ander topic. Ik houdt dus wel een besturing over, maar liever zo simpel en onbestuurd mogelijk. Die gelijkstroompomp was niet goedkoop, nog zo'n pompje was niet de bedoeling voor het zwembadje.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Jantje, niet echt optimaal een warmtewisselaar van plastic. Waarom niet toch door de collector? Als het goed uitgespoeld is, zitten er toch geen schadelijke dingen meer in het water?

ps moeten binnenkort eens afspreken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Kun je niet gewoon een meter of wat aan slang door je badje leggen en er iets van een vijverpompje aanzetten?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Is er iets op tegen om een aparte lus te maken voor de verwarming, waarbij de pomp aangedreven wordt door een zonnecelletje. dan draait 'ie evenredig met de beschikbaarheid van warm water. (Of je laat de pomp door Arduino aansturen via een lichtgevoelige weerstand)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Een serie opstelling zou het mooist zijn: instroom via pomp naar filter, uitstroom naar de collector en terug het zwembad in. 1 pomp nodig die er toch al zit.

Een zonnecelletje, de meeste pompen zijn wisselstroom. En ik denk dat de filterpomp gauw 500W is. Vanaf een zonnecel komt er dan nog een omvormer bij. Hmm, weer een kwetsbaar onderdeel.
De collector komt wel op dat dakje te staan, er naast kan ook wel, maar de voetbal e.d. zal de levensduur dan niet bevorderen.

En zou dit werken?

Pompje in het zwembad hangen, slang naar de collector en weer terug. Pompje op een 60W zonnepaneel (direct naast de collector) aansluiten en verder geen regeling of wat dan ook.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5523 ... archDetail
Paide

Bericht door Paide »

JantjeV8 schreef:In serie met de pomp kan, maar wanneer schakel je dan de pomp. Door een dT regeling, of met een tijdklok, of iets anders wat pulsen geeft?
Waarom zou je die schakelen? Gewoon draaien als je de filterpomp draait, of anders met een tijdklok tussen 12h en 16h ofzo?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ja ook een goeie, het is een zwembad voor de kids en misschien mogen pappa en mamma ook een keer. Als de kou eraf is, is het misschien al goed. Echt afkoelen door teveel pompen zal niet gebeuren. Andersom een beetje in de gaten houden dat het geen HOT tub wordt
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het seizoen is wel voorbij, toch een vraag.

Uiteindelijk heb ik een verwarming gemaakt met een buizen collector. Een kleintje van 8 buizen, die had ik nog liggen. Op ebay vond ik een vijverpomp met solarpaneel, compleet setje met PV paneel. De pomp heeft dan in elk geval een schakelingetje waardoor hij nooit stil staat in geval van net niet genoeg spanning.

Dat heeft echt goed gewerkt. De scheen op de pv paneel, en het pompje draait rustig wat water door de collector. De pomp hing gewoon in het zwembad. Dat zorgde voor prima watertemperatuur.

Maar nu, het zwembad zal opgeruimd worden eerdaags, de collector en pv paneel staan op het dak van de garage, vast gezet. Kan een pv-paneel kapot gaan als er wel licht op schijnt, maar geen verbruiker is aan gesloten?
Plaats reactie