Biogasinstallatie op kleine boerderij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

David86

Biogasinstallatie op kleine boerderij

Bericht door David86 »

De ombouw van lpg naar biogas houd zoveel in als met een 0.5 mm boortje de inspuiter opboren, klaar!

Je vergister bouwen wil ik je uiteraard wel bij adviseren, als je de catering verzorgt wil ik je ook wel een weekendje komen helpen, dan sta je gesteld . Een vergister zal net zoveel kosten als een damptank , misschien beter gelijk een vergister bouwen en voor nu een 5kg propaan flesje gebruiken

Afgesplitst van viewtopic.php?f=3&t=4310&p=63721#p63616
Laatst gewijzigd door kockie op 25 mei 2014, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
..
jwardenier

Re: Alles lijkt tegenwoordig stuk te gaan

Bericht door jwardenier »

David , je advies , daar zal ik zeker gebruik van maken , en eten en drinken is hier nooit een probleem , kan ik al vast wat spullen verzamelen of kan een gemetselde opstelling ook . gr J w .
David86

Bericht door David86 »

Je kan ook metselen, met stro balen en wat ibc 's ben je ook een eind op weg..

Je feedstock word denk ik bepalend voor het ontwerp, voer je veel mest dan zul je een grotere nodig hebben dan een vergister waar je voornamelijk hoog calorisch keuken en oogst afval in vergist.

Eigenlijk moet je Tim ook even betrekken bij je ontwerp, die verdiend zijn boterham met vergisters .

Staan je varkens op stro ?
..
Tim

Bericht door Tim »

Pietje schreef:Tim,
als ik het goed begrijp:
- van butaan naar aardgas: verklein de toevoer.
- van aardgas naar butaan: lekker zo laten, want dan brandt de pit niet te hard.

Geldt dit ook voor een CV-ketel? :D
Pietje,

Voor een cv ketel is het wat ingewikkelder. Dit is vrij specifiek ontworpen om een hoog rendement te halen. Daar kun je een specifieke nozzle voor propaan bij krijgen, maar ik zou er niet direct biogas op steken.

Stof Verbrandingswarmte MJ/m³
Aardgas 32
Butaan 120,7
Methaan 35,8
Propaan 93,8
Waterstof 10,8

Biogas is typisch 55% Methaan, dus 35,8*0,55. Dus de gasinjector zou ongeveer 50% meer doorzet moeten kunnen leveren. En dit is niet een verdubbeling van het gat! Neus maar eens door de bijlage of "duckduckgo" op "biogas burner".

David en John:
Ik kom dat weekeinde wel meehelpen :D

Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Dat wordt dan bier brouwen op biogas!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier

Re: Inductiekookplaat stuk, wat nu?

Bericht door jwardenier »

Bier op biogas , ja dit wordt een serieuze overweging , gas stook kan in tegenstelling tot hout stook ,goed geregeld worden .
Ook de eest oven zal door gas stook beter op temperatuur gehouden kunnen worden , maar het moet nog gerealiseerd worden .
We kunnen inmiddels weer koken ,het verwonderde mij hoe snel het lpg gas een pan aan de kook krijgt.
De inductie ligt in de oud ijzer bak, iemand nog onderdelen nodig?
David en Tim , geweldig dat jullie me helpen willen , ik heb natuurlijk nog vragen .
De varkens lopen buiten , wanneer ze op stal komen liggen ze in het stro , maar ze kunnen net als honden leren om op een bepaalde plek hun behoefte te doen . Ik kan ook heel gemakkelijk aan drijfmest van koeien komen varkens drijfmest lukt ook wel , er is voldoende opslag voor een vrachtwagen . Dan de installatie ,ik heb liggen een 1000 l gegalvaniseerde tank om ver gister van te maken dikwandig ijzer , en nog 2 als gas opslag die in elkaar passen , gas opslag zou dan 3 a 400 l zijn . kan dit gebruikt worden En hoe groot moet de in en uitvoer worden ?
dan de plek , kan dit buiten of is in de stal beter i v m bevriezen , hoe ver van het verbruikspunt kan de opstelling max staan .gr J W
David86

Bericht door David86 »

John,

Metaal is niet het duurzaamste materiaal om een vergister van te maken, uiteindelijk zullen de gaten er in vallen omdat de zwavel in de h2s zal reageren met de metalen vergister.

Kunststof en metselwerk hebben hier geen last van.

De inhoud van je vergister en de grootte van je vulopeningen moet je even overdenken, er van uit gaande dat we het aanbod aanpassen op de vraag. Als je dan toch aan de gas productie gaat is het handig om eerst de gewenste toepassing te overdenken.

Voor een keuterboertje (uiteraard met alle respect bedoeld) kan het fantastische toepassingen vinden binnen je bedrijfje, je kan er de hulpmotor van paardenkracht machines op laten draaien, een melkkoeling mee aan de gang houden, stal lichten laten branden, gebruiken bij zuivel verwerking, het licht mee laten branden etc. etc. etc.

De vragen waar we dus mee dienen te beginnen zijn:

Welke feedstock gaan we gebruiken ?

Waar blijft het uitgegiste digestaat (slurry) ?

Hoeveel gas kan je gebruiken ?

Hoe groot is het budget ?

een gemetselde vergister, evt. met epdm lining zou de voorkeur genieten mocht je besluiten "groot" te gaan, word het een vergister die enkel en alleen dient voor kookbrandstof voor een warme maaltijd per dag dan is een IBC voldoende, waar de vergister staat maakt niet uit, gas transport kost geen extra energie..

Het is uiteraard ook mogelijk om te beginnen met een vergister uit een IBC, mocht je meer gas willen kun je hier een 1000 liter na-vergister aan vast knopen, mocht je dan nog meer kunnen gebruiken kun je evt. nog zo'n setje in elkaar knutselen etc. etc. etc. Deze vergisters kun je allemaal op dezelfde gashouder/opwerker aansluiten. Budgetair gezien is dat misschien leuker. Met een IBC en een paar tientjes aan pvc spullen bij wildkamp maak je al een leuke vergister, isolatie kan evt met stro en landbouwzeil... of als het budget het toe laat met minerale wol en een houten/aluminium huid

Groeten,
..
David86

Bericht door David86 »

Tim schreef:
Biogas is typisch 55% Methaan, dus 35,8*0,55. Dus de gasinjector zou ongeveer 50% meer doorzet moeten kunnen leveren. En dit is niet een verdubbeling van het gat!
Zou een verdubbeling van de oppervlakte (doorstroom) van het gat zijn, mits de druk gelijk blijft.. propaan/aardgas fornuizen werken volgens mij in de regel op 30 tot 50 millibar.. de druk in je biogas systeem is afhankelijk van de oppervlakte en het gewicht van de drijvers. Bij mij was het zo'n 12 millibar.. Als je het druk aspect meeneemt kan het dus zomaar zijn dat je inspuiter diameter wel 2x zo groot word.. of misschien niet :D Inspuiters pas opboren als je je installatie helemaal af hebt dus :) Of wat verschillende maken van messing boutjes en gewoon proberen wat het lekkerste brand.
..
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Biogasinstallatie op kleine boerderij

Bericht door kockie »

Jullie houden me wel bezig met afsplitsen. Dit onderwerp heeft zoveel potentie, dat ie voor mij apart mag. Ik ben razend benieuwd en wil er ook wel (indien nodig letterlijk) een steentje aan bijdragen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tim

Bericht door Tim »

David86 schreef:Metaal is niet het duurzaamste materiaal om een vergister van te maken, uiteindelijk zullen de gaten er in vallen omdat de zwavel in de h2s zal reageren met de metalen vergister.
David, Dat valt reuze mee, pas als het oxideert (met zuurstof, wat niet inje vergister zit) vormt het zwavelzuur en dat is wel een probleem.

Die tank kan dus prima. Ik zou in het geval van een boer wellicht eerder denken aan een oude melktank. Heb je met de verwarming (koelspiraal) en isolatie al voor elkaar.

Tim
David86

Bericht door David86 »

Tim,

In een h2s filter gebruik je de reactie van zwavel en ijzer (waarbij het staal opgeofferd word) toch ook onder dezelfde zuurstofloze omstandigheden ?

Ik zie in mijn vergister de aantasting van het staal al wel..
..
Tim

Bericht door Tim »

David,

Klopt, ik vergis me. Onder het vloeistof niveau is staal prima.

Tim
David86

Bericht door David86 »

Eens :)

Boven binnenzijde coaten een optie ?
..
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Zag een 60l LPG tank liggen naast de container. Is daar in 1 van deze projecten nog behoefte aan?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
David86

Bericht door David86 »

Ja :)
..
Plaats reactie