Ik zou de houten dakdelen gewoon laten zitten (voor zover niet aangetast door houtrot of beestjes) en het bestaande onderdak deftig waterdicht maken met een geschikte onderdakplaat (Celit 3D of Pavatex Isolair), dus pannen, panlatten en tengels verwijderen, nieuwe onderdakplaat over dakbeschot plaatsen, nokken en hoek-/kilkepers waterdicht aftapen, tengels, panlatten en pannen plaatsen. Dit is wel een klusje om uit te besteden of je moet zelf handig zijn, de beschikking over een rolsteiger hebben en geen hoogtevrees hebben. Tip: neem tengels van 22mm ipv 15mm, zo krijg je een betere ventilatie onder je pannen (ventilatiepannen).OBL-Rien schreef:Eigenlijk lees ik dit als: de dakplanken tegen elkaar aan laten leggen (dus vernieuwen!) en dan binnen isoleren.
Ik denk dat ik ook hiervoor eens een offerte laat maken, kon wel eens goedkoper zijn dan isolatie buiten.
Daarna kun je zelf aan de slag:
- ruimte tussen de gordingen helemaal opvullen met steenwol, meestal 15-17cm dik
- latten 44x71 haaks over de gordingen (tussenruimte 590mm vullen met 70mm vochtbufferende isolatie
- intelligente damprem over de latten 44x71
- latten 22x50 hoh 300
- afwerken met gipsplaten
Vergeet niet te zorgen voor goede mechanische woningventilatie.