Ingir schreef:Dutch John schreef:Zelfs tegenwoordig bedragen de uitlaatverliezen iets meer dan 10% van koelwaterverliezen en een dieseltje is iets efficiënter dan een benzinemotor...
Die 11 kW is toch zeker het
bruikbare deel van de opwekking, dus die 25% benutting.
Bij het vermogen van een wkk spreek je over twee soorten "energie", het deel arbeid dat omgezet word naar elektriciteit en het thermische vermogen (warmte energie in koelwater en uitlaatgassen bij elkaar opgeteld) word beide uitgedrukt in KW. Bij een wkk word alle beschikbare energie gebruikt, het
bruikbare deel is dan dus 25%+30%+40%
Men zou er van uit gaan dat iemand die zulke machines in elkaar knutselt ook genoeg thuis is in de stof om bij een vraag over de schakeling aan een cv installatie dus te spreken over het thermisch vermogen.
Mijn punt is dat je met 11 kW gasmotor plus 10 kW van de CV een hoeveelheid warmte kunt opwekken die voldoende is voor 3 matig geïsoleerde woningen of 5 goed geïsoleerde woningen. Veel onnodig warmteverlies dus en daardoor weinig ecologisch.
Je rekensommetje qua gecombineerd vermogen vind ik niet kloppen, men wil ook verwarming als de wkk in onderhoud staat of wat extra vermogen als je op een koude winter ochtend je huis even om temperatuur wil brengen.
Persoonlijk vind ik het juist heel slim om beide apparaten zo te bemeten dat ze afzonderlijk van elkaar zorg kunnen dragen voor de verwarming, in dat geval kun je de vermogens dus niet blind optellen en meneer de stempel "niet ecologisch" toebedelen. Je zou de cv dan kunnen zien als slapende back-up voor de gas wkk.
Energie lokaal opwekken scheelt veel transportverliezen ,het benutten van de restwarmte krikt het rendement van een dergelijke installatie enorm op. Bas zijn wkk kan zomaar op een veel hoger rendement draaien dan een commerciële gasturbine, Even afwachten dus voor we Bas gaan bestempelen..
..