Hoe platenwarmtewisselaar op dieselkachel aansluiten?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bootsman

Hoe platenwarmtewisselaar op dieselkachel aansluiten?

Bericht door Bootsman »

Ik heb een Kabola dieselkachel van 17 kW, en daar wil ik een platenwisselaar op aansluiten voor het sanitaire warm water.
Nu gebruik ik een electrische boiler, met mogelijkheid tot bijverwarming via CV.

De kachel heeft een boilerregeling met keerklep.
Kan ik op dezelfde manier een platenwisselaar aansturen?

Vaak hebben dergelijk kachels een 2 liter voorraadvat dat op temperatuur wordt gehouden.
Dan is het geregeld op temperatuurverschil denk ik?
Waarom? Is dat sneller, veiliger, en minder pendelen dan geregeld op waterdruk/drukverlies?
Minder pendelen/tapdrempel/vertraging maar wel warmteverlies?
En kan ik de stalen delen van de kachel ongestraft isoleren, in de verwachting dat dit hoger rendement oplevert?

Ik durf best wat te experimenteren, maar wil toch niet graag alleen op mijn eigen ideeen afgaan.
Aan de andere kant, zo moeilijk kan het vast niet zijn.

Groeten Walter
Dutch John

Re: Hoe platenwarmtewisselaar op dieselkachel aansluiten?

Bericht door Dutch John »

Waarom neem je geen indirect gestookte boiler? Wisselaar en voorraadvat ineen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bootsman

Bericht door Bootsman »

Dutch John schreef:Waarom neem je geen indirect gestookte boiler? Wisselaar en voorraadvat ineen.
Hi DJ,

Hoe moet ik dat zien, is de boiler dan onderdeel van de brandkamer?
Of is het een voorraadvat-in-een-boiler (zoals ik het las ;)) die via een lus op de CV-kring staat?

Helaas is er qua olie-kachels minder keus dan voor gas.
Er zijn wel condenserende ketels ondertussen.

Blijft de vraag; hoe stuur ik de CV aan om een warmtewisselaar te verwarmen, op een veilige manier?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Een indirect gestookte boiler kan als vat in vat of als een spiraal in vat. Door de spiraal stroomt het cv water. Warmtevraag van de boiler wordt geregeld met een thermostaat en klep. Werkt prima, zo is mijn ervaring, als het cv water continu boven de 65 graden is. Daarmee is het alleen een oplossing voor de winter.

Waarom zou je een platenwisselaar ipv een vat willen gebruiken? Omdat dat compact is? Het zal best kunnen; veel HR gasketels hebben er een. Hoe je zoiets moet aansturen, weet ik niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bootsman

Bericht door Bootsman »

Ketel met platenwisselaar, dan werkt het aansturen van de keerklep en brander middels een flowswitch, een schakelaar die op het drukverlies reageert.
De boiler is al indirect gestookt, en eigenlijk is dat een hele gezonde opstelling.
Alleen gebruik ik juist altijd het electrisch element o te verwarmen.
Goed voor in de zomer, maar in de winter kan ik beter gebruik maken van restwarmte via de ketel die dan toch al vaak voor verwarming op temperatuur is.
Daarnaast ga ik nog meer leidingen en de boiler extra isoleren.
Plaats reactie