Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door deleted »

JantjeV8 schreef:Dat soort radiatoren zijn van gewoon plaatstaal gemaakt. Dat is van zichzelf goedkoper als aluminium en het lassen werkt ook nog eenvoudiger en dus goedkoper. Daarna zullen ze gepoedercoat zijn.

Ik denk dat je met die koperen leidingen beter af bent. Gewoon met de vlam zacht solderen, wel zilvertin gebruiken.
In plaats van T-stukken zou je ook een dikker koperen buis als manifold kunnen gebruiken. Dan kun je mooi dicht bij elkaar een gatenrij er in boren om daar de buizen in te steken, daarna de hele rij ineens solderen.
Of de gaten in die dikker buis iets kleiner boren als je buizendiameter. De uiteindes van de buizen optrompen waardoor ze een kraagje krijgen. Dan soldeer je ze niet IN maar OP de manifold.
Juist. Ik zit ook niet te wachten op wekenlang een verbrande verflucht.

Er blijkt ook een gereedschap te bestaan dat kragen in een koperbuis trekt. Tee Puller. Of zelfbouw: http://www.builditsolar.com/Projects/Sp ... Puller.htm

G
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

dat is zelfs eenvoudig te maken voor een beetje bankwerker. Misschien het koper eerst even uitgloeien, werkt het nog wat soepeler.
Tim

Bericht door Tim »

Hmmm,

Als je het voorzichtig en inderdaad met warmte doet kan het misschien zelfs met een open oogschroef.

Tim
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

mmm, ik vind die radiator steeds simpeler en goedkoper worden....
groet!

Ritsaert
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ik weet niet of het verstandig is om zuurstofrijk drinkwater op te warmen in een stalen radiator. Dan kleurt het zo bruin.....
ritsaert snijder schreef:in Nl mag je CV leidingen niet solderen.
Oei!?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

DJ,
Boiler met een tapspiraal of een vat-in-vat. Tapspiraal heeft mijn voorkeur; maar is duur. Kleine Vat-in-vat boilers staan hier regelmatig te koop in de vorm van ACV eco100 en ACV eco 130. Dus wellicht dat het om te beginnen zo'n ACV wordt.
Het water in de wisselaar en de buitenboiler wordt dan drukloos.
ik begreep dat het drinkwater er niet direct doorheen gaat....

Solderen van een drinkwaterleiding mag natuurlijk wel met zachtsolderen, ik dacht dat het met CV niet is toegestaan, kan het niet zo snel vinden (maar het wordt wel ontraden). Ik zou in dit geval eerder kiezen voor hardsolderen, zeker als je zelf een verdelertje maakt. Maar een radiator lijkt me het makkelijkste. En een glad exemplaar is makkelijk schoon te maken.
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Er had inderdaad iemand niet goed opgelet.
Gandalf schreef:Tapspiraal heeft mijn voorkeur; maar is duur. Kleine Vat-in-vat boilers staan hier regelmatig te koop in de vorm van ACV eco100 en ACV eco 130. Dus wellicht dat het om te beginnen zo'n ACV wordt.
De ECO100 is dus "au bain marie".
ACV_Boiler_Alg.JPG

Tapwater krijgt alleen de RVS binnenboler te zien.
Buitenboiler installeer ik met open expansievat.
Binnenboiler heeft standaard ook nog een overdrukventiel. (90°C neem ik aan, dus het open expansievat zal wellicht nooit aan koken toe komen).
Lijkt me veilig .
ritsaert snijder schreef:in Nl mag je CV leidingen niet solderen.
Waarom zou ik er mee naar NL komen ?
G
ritsaert snijder

Wie zegt dat je hem niet naar NL mag meenemen als je hem hebt gesoldeerd?

Maar ik twijfel een beetje aan de stevigheid van een zacht gesoldeerde leiding die warm wordt en gaat krimpen en uitzetten. Als je dan ook nog zelf de verbindingen (trompetjes tegen een verdeler plakken) gaat maken dan wordt die twijfel nog groter. Maar aan de andere kant...als er een glimp van twijfel is over een oplossing dan zie ik Gandalf het ook niet doen. So... I rest my case.
groet!

Ritsaert
Tim

Bericht door Tim »

ritsaert snijder schreef:Maar ik twijfel een beetje aan de stevigheid van een zacht gesoldeerde leiding die warm wordt en gaat krimpen en uitzetten. Als je dan ook nog zelf de verbindingen (trompetjes tegen een verdeler plakken) gaat maken dan wordt die twijfel nog groter.
Vroeger werd alles gesoldeerd. Niks mis mee. En zelf getrompte moffen ook niet, vaak zijn ze nog dieper dan de prefab dingetjes.

Zoek maar eens op "tube swaging" op jijbuis.

Tim
ritsaert snijder

So I rest my case :)
groet!

Ritsaert
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Gandalf schreef:Na het fiaso met de badeoven, denk ik nu aan een smalle bak (bell) met een schuin plafond van koperbuizen. Schuin (tussen 10 en 30°) zodat de rookgassen moeten dalen en het water stijgt.
Rookgasuitlaat onderaan in de bak zodat de heetste gassen wat langer in contact blijven met het koperbuizen-plafond.
De hele bak in isolatie uiteraard.
Ik heb ook wat gemist , wat ging er mis . gr J W
Laatst gewijzigd door kockie op 21 apr 2014, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
kenny001

Bericht door kenny001 »

Beste heb een vraagje heb een vilvoordse kolen fornuis weet iemand waar ik hiervoor onderdelen kan kopen of laten maken

Mvg kenny
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Check check. Hoe bevalt het fornuis Gandalf?
Is er nog een wisselaar achter gekomen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie