Houtkachels
Moderator: Moderators
-
David86
Re: Houtkachels
DJ,
Waarom zou je meer vertrouwen hebben in hout dan in gas als de economie op zijn gat gaat ? Als het geen hout van eigen land is acht ik de kans om naast de pot te pissen even groot.. veel te weinig hout voor veel te veel mensen.
Waarom zou je meer vertrouwen hebben in hout dan in gas als de economie op zijn gat gaat ? Als het geen hout van eigen land is acht ik de kans om naast de pot te pissen even groot.. veel te weinig hout voor veel te veel mensen.
..
- Tim
D,
Dat begreep ik. Misschien moet je juist andersom denken. In de winter de kleine ruimte in huis betrekken en die alleen warmen.
Iemand hier heeft me eens een verhaal verteld over de schoonmoeder van z'n zoon. Die met een koude wind het raam bleef opendoen. Volgens mij was het Hans van Grietje uit Fryslân.
Tim
Dat begreep ik. Misschien moet je juist andersom denken. In de winter de kleine ruimte in huis betrekken en die alleen warmen.
Iemand hier heeft me eens een verhaal verteld over de schoonmoeder van z'n zoon. Die met een koude wind het raam bleef opendoen. Volgens mij was het Hans van Grietje uit Fryslân.
Tim
-
Dutch John
Ik begin steeds meer de oorspronkelijke hokkerige indeling van ons huis te waarderen. Eén muurtje is ooit weggenomen door de vorige eigenaar en het zou me niet verbazen dat het over 20 jaar weer terug staat. Van de 9 stroomgroepen is er dan misschien nog eentje over (kwam er gisteren achter dat de huidige autonome groep de oorspronkelijke en enige groep was). Het enige verschil is de brandstof voor de kachels en het fornuis. Dat was destijds steenkool, nu hout. Dus via een omweg geraken we weer in de vroegere staat......Tim schreef:In de winter de kleine ruimte in huis betrekken en die alleen warmen.
Te weinig van alles voor teveel mensen. Dus hout is net zo goed een niche. Mooi voor degenen die er toegang toe hebben en zelfs bereid zijn en de mogelijkheid hebben om met weinig snoeihout een winter door te komen.David86 schreef: veel te weinig hout voor veel te veel mensen.
Doemscenario? Ja, maar alleen voor degene die de kille cijfers niet wil zien. Ben nog maar een stukje in Rien zijn vondst, maar het lijkt een toegankelijke berg getallen: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=11&t=4234
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- benthuis
- Moderator
Voetbal velden omtoveren in hakhoutbos? De broodnodige beweging niet in de vorm van sport maar d.m.v. lichamelijke arbeidDutch John schreef:Tim schreef:Te weinig van alles voor teveel mensen. Dus hout is net zo goed een niche. Mooi voor degenen die er toegang toe hebben en zelfs bereid zijn en de mogelijkheid hebben om met weinig snoeihout een winter door te komen. DJDavid86 schreef: veel te weinig hout voor veel te veel mensen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
JantjeV8
Juist.
En het hout wat er middels onderhoudswerk uit de bossen en plantsoenen wordt gesleept, is heel vaak niet bruikbaar als productiehout. Hooguit om als spaanders ergens in verwerkt te worden. Maar dan kom je weer in de verlijmde houtsoorten.
Maar ook de pretstokers stoken geen nat hout. Dat krijgen ze simpelweg niet aangestoken. Meestal gaan ze bij bedrijven langs om (wegwerp) pallets op te halen. Bedrijven geven dat graag mee, anders moeten ze er stortkosten voor betalen en belandt het in de grote vuilverbrander.
En het hout wat er middels onderhoudswerk uit de bossen en plantsoenen wordt gesleept, is heel vaak niet bruikbaar als productiehout. Hooguit om als spaanders ergens in verwerkt te worden. Maar dan kom je weer in de verlijmde houtsoorten.
Maar ook de pretstokers stoken geen nat hout. Dat krijgen ze simpelweg niet aangestoken. Meestal gaan ze bij bedrijven langs om (wegwerp) pallets op te halen. Bedrijven geven dat graag mee, anders moeten ze er stortkosten voor betalen en belandt het in de grote vuilverbrander.
-
David86
Dat zou wel een heel goed idee zijn, het hoeft niet perse op de sportvelden maar het zou wel een heel goed idee zijn als gemeenten ruimte gaan bieden voor verduurzaming. Hakhoutbosjes, fruitbomen op plantsoenen etc. Het zou de wereld niet schelen maar wel een goed signaal afgeven.benthuis schreef:
Voetbal velden omtoveren in hakhoutbos? De broodnodige beweging niet in de vorm van sport maar d.m.v. lichamelijke arbeid
Waarschijnlijk gaat dat nooit gebeuren en moeten we het zelf regelen, lastig...
..
-
David86
Dutch John schreef: Te weinig van alles voor teveel mensen. Dus hout is net zo goed een niche. Mooi voor degenen die er toegang toe hebben en zelfs bereid zijn en de mogelijkheid hebben om met weinig snoeihout een winter door te komen.
Het probleem met deze niche (in het geval de stront de ventilator raakt) is dat iedereen er toegang tot heeft, iedereen die een houtkachel of open haard heeft in zal zich gedwongen voelen gas te vervangen voor hout, mijn wilde gok is dat er dan nog voor een paar weken hout is in NL.
Ik snap overigens nog niet waarom het NL gas niet meer zal vloeien als we in een crisis terecht komen.
Ik zou jullie hout wel stelen als ik zonder gas en hout kom en mijn gezinnetje zit te blauwbekken.. en dan ben ik nog een "nette vent". Tot zover de veiligheid die een houtkachel bied in geval van een echte crisis, je word dan een warm doelwit van ellende
..
-
pelletpower
Daar zijn verschillende oplossingen voor: of een kalashnikof of boedha.
De kern is als je iets bezit kun je het kwijtraken. Dat geldt voor tastbare dingen, maar ook voor tegenwoordig vanzelfsprekend comfort.
De kern is als je iets bezit kun je het kwijtraken. Dat geldt voor tastbare dingen, maar ook voor tegenwoordig vanzelfsprekend comfort.
-
jwardenier
Pellet hout , nou dat stook ik er ook bij ,elke week kook ik 2 grote kookpoten vol aardappelen .Ik heb een heel simpel dingetje straatklinkers rond opgestapeld kookpot er in gezet en rondom aangevuld met geel zand .Een paar pellets aan stukken slaan snoeihout en afvalhout alles gaat er onder , geen rommel natuurlijk . De zogenaamde pret stokers die halen heel wat hout uit de bossen hier en drijven de prijs dusdanig op samen met de bioverbranding fabrieken , een 80, per kub is geen uitzondering .
Ook zie ik bij een gezin . die hout stookt in speksteen fornuis elke dag een grootte roompluk boven de schoorsteen hangen , hij wordt gestookt met afval hout van een houthandel ,ook stoken ze een gietijzeren kacheltje er bij ,als de wind onze richting opstaat heb ik er behoorlijk last van .Toen we daar nog over konden praten schermden ze met de mooie cijfertjes die ze bij aankoop van de kachel er bij gekregen hadden ,Een ander gezin heeft onlangs een c v houtkachel geplaatst , het ding rookt als een oude locomotief, door dit soort kachels gaat het goede imago van de kachel we teloor . Onze kachel rookt alleen wanneer hij aangemaakt word en al word hij continu gestookt er hangt nagenoeg geen rook boven de schoorsteen .De kookpot kan wel een andere verbrander gebruiken al brand het ding bijzonder zuinig , hout is ook vaak niet erg droog . Over het stelen van hout ,ik heb 2 honden en een hele kwade ram , Gr J W
Ook zie ik bij een gezin . die hout stookt in speksteen fornuis elke dag een grootte roompluk boven de schoorsteen hangen , hij wordt gestookt met afval hout van een houthandel ,ook stoken ze een gietijzeren kacheltje er bij ,als de wind onze richting opstaat heb ik er behoorlijk last van .Toen we daar nog over konden praten schermden ze met de mooie cijfertjes die ze bij aankoop van de kachel er bij gekregen hadden ,Een ander gezin heeft onlangs een c v houtkachel geplaatst , het ding rookt als een oude locomotief, door dit soort kachels gaat het goede imago van de kachel we teloor . Onze kachel rookt alleen wanneer hij aangemaakt word en al word hij continu gestookt er hangt nagenoeg geen rook boven de schoorsteen .De kookpot kan wel een andere verbrander gebruiken al brand het ding bijzonder zuinig , hout is ook vaak niet erg droog . Over het stelen van hout ,ik heb 2 honden en een hele kwade ram , Gr J W
-
Dutch John
In dat geval kan ik je beter uitnodigen om hier te logeren/bivakkeren. Hebben jullie het warm en wij een waakhond die lelijk kan bijten....David86 schreef: Ik zou jullie hout wel stelen als ik zonder gas en hout kom en mijn gezinnetje zit te blauwbekken.. en dan ben ik nog een "nette vent". Tot zover de veiligheid die een houtkachel bied in geval van een echte crisis, je word dan een warm doelwit van ellende
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
David86
-
ritsaert snijder
-
David86