Je zal tenminste de zitting moeten veranderen in een vuurvast materiaal. De onderkant van de buis isoleren, zodat de warmte in de zitting trekt. Met een bell, whatever. Maar geen houten zitting...
welke buis voor warmtebank?
Moderator: Moderators
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: welke buis voor warmtebank?
Midas, het is niet zo belangrijk of het een buis of een bell betreft. Het verwarmen van een houten bank met een houtvuur is gewoon niet het meest briljante plan. Ook al is jouw ervaring dat de buizen niet warmer dan handwarm worden...
Je zal tenminste de zitting moeten veranderen in een vuurvast materiaal. De onderkant van de buis isoleren, zodat de warmte in de zitting trekt. Met een bell, whatever. Maar geen houten zitting...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
midas
Dis ook een mooie oplossing
Giet de buizen in beton (of wat dan ook) en bouw vervolgens de houtenbank er omheen.
http://www.offgridquest.com/homes-dwell ... -dwellings
Giet de buizen in beton (of wat dan ook) en bouw vervolgens de houtenbank er omheen.
http://www.offgridquest.com/homes-dwell ... -dwellings
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
wou je een sauna van je veranda maken...?
Hout isoleert. Als je een paar dagen tevoren je kachel aanmaakt, zal je uiteindelijk vast een keer warme billen hebben. Ik zou zeggen: doe het goed, of niet.
Hout isoleert. Als je een paar dagen tevoren je kachel aanmaakt, zal je uiteindelijk vast een keer warme billen hebben. Ik zou zeggen: doe het goed, of niet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
ritsaert snijder
Midas,
Je buis is zo dik dat je er inderdaad wel een bell van kan maken. Ik denk, ik weet bijna zeker (ik weet nog niet wat voor een kachel), dat het hout gaat branden. Heel droog hout kan bij langdurige verwarming al bij 70 - 80 graden ontbranden! En een kachel die dit traject kan verwarmen zal zeker hogere temperaturen leveren.
Ik dacht aan een bell om de weerstand te beperken. Condensatie en weerstand zijn nummer 2 en 3 (nummer 1 is dan de bank die in fik vliegt).
Ik nam aan dat het ging om een open bank waar de lucht (convectie) door heen stroomt. Vind ik geen onaardig idee. Probleem is wel dat de temperatuur redelijk hoog moet zijn en dat dan de houten bank in de lucht vliegt. Dus een laag massa (leem, klei, beton) met een open bank lijkt me prima en hoeft niet veel te kosten. Ik zou het hout als bekisting gebruiken en daarna weghalen.
5 a 10 cm massa op de buis zal trouwen snel genoeg (15 a 30 minuten) warm worden en je kan nog wat langer nagenieten.
Maar om verder iets zinnigs te zeggen is informatie over de kachel en de schoorsteen wat mij betreft wel nodig!
Je buis is zo dik dat je er inderdaad wel een bell van kan maken. Ik denk, ik weet bijna zeker (ik weet nog niet wat voor een kachel), dat het hout gaat branden. Heel droog hout kan bij langdurige verwarming al bij 70 - 80 graden ontbranden! En een kachel die dit traject kan verwarmen zal zeker hogere temperaturen leveren.
Ik dacht aan een bell om de weerstand te beperken. Condensatie en weerstand zijn nummer 2 en 3 (nummer 1 is dan de bank die in fik vliegt).
Ik nam aan dat het ging om een open bank waar de lucht (convectie) door heen stroomt. Vind ik geen onaardig idee. Probleem is wel dat de temperatuur redelijk hoog moet zijn en dat dan de houten bank in de lucht vliegt. Dus een laag massa (leem, klei, beton) met een open bank lijkt me prima en hoeft niet veel te kosten. Ik zou het hout als bekisting gebruiken en daarna weghalen.
5 a 10 cm massa op de buis zal trouwen snel genoeg (15 a 30 minuten) warm worden en je kan nog wat langer nagenieten.
Maar om verder iets zinnigs te zeggen is informatie over de kachel en de schoorsteen wat mij betreft wel nodig!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
Bij deze meneer lijkt het wel te lukken met aluminium.
https://www.youtube.com/watch?v=M2nlPB_Kq0g
https://www.youtube.com/watch?v=M2nlPB_Kq0g
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Als je begrijpt hoe een bell werkt, dan weet je dat deze oplossing tamelijk onhandig is. Veel weerstand door die meterslange ribbelbuis, en warmteoverdracht via stilstaande lucht.
Veel beter is om die ruimte als bell in te richten: minder weerstand en meer/betere warmteoverdracht.
Deze mijnheer heeft ook een stalen verbrandingsruimte waar hij nu al doorheen gestookt is...
Veel beter is om die ruimte als bell in te richten: minder weerstand en meer/betere warmteoverdracht.
Deze mijnheer heeft ook een stalen verbrandingsruimte waar hij nu al doorheen gestookt is...
-
ritsaert snijder
Ik denk dat deze buis met een verlaagde uitgang al best een beetje als bell gaat werken. Afhankelijk natuurlijk van de kachel die er wordt gebouwd.....
Mijn zitbank bij mijn kachel is vierkant en ongeveer even groot en die werkt behoorlijk als bell.
Mijn zitbank bij mijn kachel is vierkant en ongeveer even groot en die werkt behoorlijk als bell.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
Idee is nu om toch gewoon buis te gebruiken en die te omsluiten met puin en vervolgens met leem cob of wat re dan ook het meest geschikt voor is (dit moet ik nog uitzoeken). Om er een bel van te maken is volgens mij namelijk best moeilijk. zeker in het formaat bank dat ik wil, 1x2.5m
maar ik hoor t graag hoor als ik de plank weer mis sla
maar ik hoor t graag hoor als ik de plank weer mis sla
-
ritsaert snijder
Midas,
* wat is er mis met deze buis, netjes recht leggen en een verlaagde uitlaat...dat is echt beter dan een buis! De oneffenheden zijn in een bell minder erg; in een buis jagen de rookgassen langs de bovenkant.
5 a 10 cm massa lijkt me goed en zou ik proefondervindelijk bijstellen!
Maar wat voor een kachel heb je gepland en wat voor een schoorsteen?
* wat is er mis met deze buis, netjes recht leggen en een verlaagde uitlaat...dat is echt beter dan een buis! De oneffenheden zijn in een bell minder erg; in een buis jagen de rookgassen langs de bovenkant.
5 a 10 cm massa lijkt me goed en zou ik proefondervindelijk bijstellen!
Maar wat voor een kachel heb je gepland en wat voor een schoorsteen?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
Welke buis bedoel je nu precies?
de kachel

de kachel

-
ritsaert snijder
die buis die je had gemaakt van vaten...
je schreef dat je 10 meter buis had? Dat ga je denk niet halen met een j-rocket met nog een vat als bell? Maar je had het ook over 2,5 meter?
je schreef dat je 10 meter buis had? Dat ga je denk niet halen met een j-rocket met nog een vat als bell? Maar je had het ook over 2,5 meter?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
aaa ik snap de miscommunicatie.
De vaten zijn van een bestaand cafe in NY, dat werkt dus blijkbaar wel.
Thuis heb ik nog niks, de lengte die ik nodig zou hebben is 10 meter.

De vaten zijn van een bestaand cafe in NY, dat werkt dus blijkbaar wel.
Thuis heb ik nog niks, de lengte die ik nodig zou hebben is 10 meter.

-
ritsaert snijder
Oke, ik vind de olievaten een goed idee, je zou het oppervlak van de zijkanten en de bovenkant eens moeten uitrekenen. Ik zou niet boven de 10 a 12 m2 oppervlakte willen komen (schatting). Als je daarna een goede schoorsteen hebt!
Maar eigenlijk zou ik de boel bouwen en dan gaan uitproberen. Dat lijkt me echt de enige reële manier om te weten welke lengte je kan halen en dan heb je gelijk een beeld van de gevolgen!
Maar eigenlijk zou ik de boel bouwen en dan gaan uitproberen. Dat lijkt me echt de enige reële manier om te weten welke lengte je kan halen en dan heb je gelijk een beeld van de gevolgen!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
Dan gaan we morgen maar eens aan de slag met buizen!
Nog tips met betrekking tot de afwerking? Mijn buurman heeft net zijn tuin gedaan en heeft veel kapotte stenen over die ik wil gebruiken als vulling. Maar dan moet er nog een laag op en tussen worden gestort.
Nog tips met betrekking tot de afwerking? Mijn buurman heeft net zijn tuin gedaan en heeft veel kapotte stenen over die ik wil gebruiken als vulling. Maar dan moet er nog een laag op en tussen worden gestort.
-
ritsaert snijder
Lijkt me een goed idee, hou ook rekening met het uitzetten van de buisen. Als je een bindmiddel (cement) gebruikt zou ik het los stoken tijdens het droogproces.
groet!
Ritsaert
Ritsaert