Maar.... Hoewel de houtkachel op zich veelvuldig besproken is heb ik nog geen draadje gezien over wat die houtkachel nou zo goed voor de wereld zou maken. In mijn optiek zou het enthousiasme voor de houtkachel behoorlijk genuanceerd mogen worden, Het argument "ja maar mijn brandstof is hernieuwbaar" komt vaak voorbij als zo'n stinkend stuk gietijzeren ellende verdedigd moet worden. Dat brandstof hernieuwbaar is is natuurlijk fantastisch maar doe je dat ook ? Hernieuw je daadwerkelijk je brandstof ?
Een houtkachel is alleen energie en co2 neutraal als je daadwerkelijk brandhout verbouwd, dat doen maar weinig houtstokers zelf.. Veel houtstokers zullen nu zeggen ja maar mijn co2 word opgenomen door bomen buiten mijn beheer, dat klopt. De co2 uit de gaskachel van de buren ook... die boom maakt geen onderscheid, jouw co2 vervuilt de atmosfeer dus net zoveel als die van de buren die geen hout stoken...en dan hebben we het nog niet eens gehad over de overige ellende die de gemiddelde Nederlandse houtkachel uitwasemt over woonwijken en over het bedroevende rendement waarmee deze vaak veel te goedkope brandstof verstookt word.
Het doet me wat denken aan het gebruik van fossiele brandstoffen, zolang het maar goedkoop is word er naar rendement en uitstoot niet gekeken.
Hout stoken is daarmee in mijn optiek in veel gevallen niet meer dan het nuttig gebruiken van afvalstromen, niet veel anders dan het (correct) opstoken van gebruikte minerale en plantaardige oliën, niet recyclebare plastics (ja hij zegt het echt), oud papier, bermhooi, etc.
Ik verheug me op een pittige discussie