Collector + besturing

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8

Collector + besturing

Bericht door JantjeV8 »

Ik moet 1 collector vervangen, zoek er een met tenminste 20 buizen. 24 mag ook.

Gelijkertijd wil ik mijn besturing vervangen, die werkt niet goed. Is niet stabiel, blijft af en toe vast hangen en schakelt dan de pomp niet meer. Schermpje blijft dan wel zichtbaar, maar geeneen knopje doet dan nog iets.
Momenteel heb ik deze, zonder dat ik de leverancier wil benadelen:
http://www.sunsystems.nl/producten/sola ... uitgebreid

Hij moet kunnen:
- Collectorpomp op delta T schakelen.
- Naverwarming programmeren en schakelen (2kW)
- Bij te hoge boilertemp. een 3-wegklep naar m'n cv-buffer schakelen.

Bij voorkeur geen sensoren vervangen, momenteel is een aantal pt1000 toegepast.
Ik zie verschillende besturingen op internet, ook 1 die vaak voorkomt maar die lijkt erg veel op de mijne. Ik ben dus bang dat die ook niet goed gaat werken.

Iemand goeie tips?
JantjeV8

Re: Collector + besturing

Bericht door JantjeV8 »

Niemand nog wat tips?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb een soortgelijke regeling, maar die regelt bij mij alleen de zonneboiler. Naverwarming ed wordt door een arduino geregeld.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Je kent mijn ideeen uit een ander draadje. Iemand hier heeft dat werkend en het blinkt uit door eenvoud!
JW te R

Bericht door JW te R »

Het is al eerder langsgekomen; ik heb het voor je opgezocht.
Je kunt de natuur het werk laten doen. Het resultaat is een automatische toerentalregeling op de collectorpomp. Zeer eenvoudig maar niet zeer goedkoop te bereiken door een DC-pompje rechtstreeks aan te drijven met een PV-paneel. Werkt wonderbaarlijk goed.

Specificaties van de collectorpomp heb ik even geGoogled, staan in de bijlage. Het pompje draait rechtstreeks vanaf een 30 Watt PV paneeltje. Zodra het PV paneel meer dan 1 Watt levert draait het pompje al, en de pompsnelheid varieert met de licht- (=energie-) intensiteit.
Er zit ook een thermische beveiliging ingebouwd, ondermeer noodzakelijk omdat de pomp zich koelt met het rondgepompte medium. Als de temperatuur de kritische grens nadert vermindert het pompvermogen, bij 95 graden stopt de pomp helemaal totdat de temperatuur weer is gedaald. Dat laatste is bij mij overigens nog nooit gebeurd.

Actieve sturing is niet nodig. De lichtenergie komt gelijktijdig op de collectorbuizen en het PV paneel binnen, het pompje draait dus alleen als dat nut heeft.
ecocircd5solar-ed-en.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat is interessant. Ik heb een mail gestuurd voor info, kosten bedoel ik dan. Of heb jij een idee wat zo'n pompje moet kosten? En een pv paneeltje?

Je werkt dan niet met een delta T, maar zodra de zon gaat schijnen op collector en pv paneel, gaat het medium rustig aan het rondstromen. Hoe regel je de flow in dat het medium rond wordt gepompt en in elk geval warmer is als de boiler? Anders breng je de warmte juist terug naar buiten.

Naverwarming zou vrij eenvoudig met een tijdklok en thermostaatschakelaar kunnen plaatsvinden.

Volgens mij zou zo'n paneeltje al voldoen om de pomp te laten draaien, daar zou dan verder ook geen omvormers of wat dan ook tussen hoeven? Gewoon die paneel op dat pompje aansluiten??
http://www.groene-energiewinkel.nl/zonn ... -poly.html
Tim

Bericht door Tim »

Jantje,

Ik zou wel even beter zoeken, ze kosten ongeveer 1,20 per Wp. Die in je link is veel te duur.

Tim
JW te R

Bericht door JW te R »

JantjeV8 schreef: Volgens mij zou zo'n paneeltje al voldoen om de pomp te laten draaien, daar zou dan verder ook geen omvormers of wat dan ook tussen hoeven? Gewoon die paneel op dat pompje aansluiten?
Klopt. Jouw voorbeeld is zoals Tim al aangeeft nogal duur. Ook het vermogen is aan de hoge kant. 30 Watt is meer dan genoeg.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

okee, maar hoe voorkom je dat de pomp gaat draaien en de temp van het medium bijvoorbeeld maar net 30grC is, en de boiler op 60grC staat?
deleted

Bericht door deleted »

Boiler hoger plaatsen dan de collector en pompje, paneeltje en regeling kunnen ook geschrapt ...

G
JW te R

Bericht door JW te R »

JantjeV8 schreef:hoe voorkom je dat de pomp gaat draaien en de temp van het medium bijvoorbeeld maar net 30grC is, en de boiler op 60grC staat?
Dat voorkom je niet. Dit werkt het beste als je buffertank er op is ingericht de warmte gelaagd op te slaan (stratificatie). Afkoeling van de buffer is dan (vrijwel) niet mogelijk.
In dit draadje heb ik mijn systeem al eens toegelicht.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Okee, we zijn wat verder, ik heb een aanbieding van de leverancier voor het pompje ontvangen.

Een goede besturing is niet echt goedkoop, het solarpompje zit er wat boven, maar is overkomelijk, wel komt daar nog een pv-paneeltje bij. Plus dat ik een naverwarming moet bouwen, maar die componenten worden dan niet gerekend om dat die toch in het 'magazijn' liggen. Kortom, de netto meerkosten van € 150,00 (ongeveer) ga je op stroomverbruik zomaar niet terug verdienen. Het gaat dan om de eer om een zelfstandig werkende zonneboiler op het dak te hebben.

Mijn boiler is een 300L met 2 spiralen er in. De onderste zit op de zonnecollector (2 x 24 heatpipes), dus onderin de boiler is het doorgaans koud water. Alle warmte die je er van daaraf in brengt komt er rustig in, en kan mijns inziens voor de gelaagdheid zorgen.

Ik blijf met de zorg zitten, dat het pompje niet eerst de warmte uit de boiler naar buiten rondpompt. Of zou hij al circulerend toch steeds verder mee opwarmen?

Welke pomp zou ik moeten nemen? Die met G1 1/4" aansluiting geeft max. 0,85m3/uur. Die met 1/2" (=kleinere doorlaat????) geeft 1,5m3/uur. Welke zou het beste resultaat geven?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

30W zou voldoende moeten zijn?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1105 ... V?ref=list

Ik krijg geen betaalbaardere gevonden?.. Iemand tips?
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Even op ebay.de gekeken:

http://www.ebay.de/bhp/solarmodul-30w
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Hoe moeilijk kan het zijn... :oops: In elk geval bedankt.
Plaats reactie