Beste iedereen Kunnen jullie eens mee denken? Graag!
Ik sta op het punt om te verhuizen. Het huis waar ik naartoe ga heeft radiatoren en vloerverwarming op een HR combi-gasketel.
Daar ik in de winter iedere dag mijn open haard aan heb zou ik graag meer rendement hier uit gaan halen. ik ben een newby op dit onderwerp, dus graag jullie advies.
Het idee is: Een nieuwe open haard bouwen, welke zijn verbrandingslucht van buiten haalt, een schuivende glasplaat heeft om open en dicht te kunnen stoken.
Maar meest belangrijk ik wil raag een warmte-terugwin installatie (als dat het juiste woord is). De warmte die ik 's avonds genereer zou ik graag 's ochtends gebruiken om het huis mee warm te stoken. Dus bijvoorbeeld een 200 liter(?) boiler waar de cv pomp 's ochtends zijn warmte uit haalt ipv de gasketel aan te zetten.
Is dit een beetje een haalbare kaart? En welke installateurs kunnen zo'n klusje aan? Zowel het open haard gedeelte als het cv installatie gedeelte?
Welke adviezen kunnen jullie geven?
Alvast bedankt,
JJ
Openhaard op bestaande cv aansluiten?
Moderator: Moderators
-
Dutchy
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Openhaard op bestaande cv aansluiten?
Het belangrijkste advies dat ik op dit moment kan geven is om je eens goed in te lezen in deze rubriek van dit forum. De vraag die je gesteld heb is al meermaals herhaald. Heb je na het inlezen nog vragen, dan ben je van harte welkom om deze te stellen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
deleted
Johnny,
Heb je al eens een houtvergasser overwogen ?
G
Heb je al eens een houtvergasser overwogen ?
G
-
ritsaert snijder
Een massakachel zou ook wel in het plaatje kunnen passen - maar dan als low-tech variant (met een optimaal rendement). En dan de cv als back up.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Lieve
Het eerste Europese land heeft open haarden verboden, veel te veel uitstoot van fijn stof.
Je kan niet blijven hopen dat mensen verstand krijgen en zelf gaan nadenken.
Nee een open haard is geen toekomst idee.
Je kan niet blijven hopen dat mensen verstand krijgen en zelf gaan nadenken.
Nee een open haard is geen toekomst idee.