Low budget leemkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John

Low budget leemkachel

Bericht door Dutch John »

En weer kunnen we binnenkort afscheid nemen van een paar radiatoren.... De voormalige deel -nu biljart/feestruimte- krijgt isolatie middels lichtleem (topic volgt tzt). De tochtende oude staldeuren komen in kozijnen met tochtstrips. Voorzetramen voor de oude betonnen stalramen. En de twee joekels van radiatoren zijn inmiddels vervangen door een leemkachel. Een paar doelstellingen:
-maximaal budget voor de kachel: 100 euro.
-convectiekachel, want een massakachel is te traag voor de grote ruimte en kan niet in het midden. Kan wel, maar een biljart in de hoek speelt zo lastig.

Ik kan een heel verhaal gaan afsteken, maar foto's spreken meer.
Begonnen met een stuk olievat als verloren bekisting en met steenpuin:
IMG_2062_2.JPG
In het stookkamerplafond is een uitsparing voor een bypassklep annex veegluik. Later heb ik de hendel laten vervallen en het luik vastgeklemd met een bout. Bypass is onnodig gebleken.
IMG_2064_2.JPG
Lelijk gemetselde riser met de laatste resten vuurvaste steen. Het is nu echt op....
IMG_2070-2.JPG
Riser afgeraapt met kippengaas als wapening.
IMG_2072-2.JPG
Eerste stook.
IMG_2075-2.JPG
Luchtgeleiding gemonteerd. Koele lucht kan intreden via twee gaten aan de vloer. De lucht warmt op aan het vat en het rookgaskanaal en komt er aan de voorkant uit.
IMG_2079-2.JPG
Lichtleem bovenop om uitzetten van het vat te kunnen opvangen. De rest afgeraapt met kippengaas als wapening. En dan stoken zo hard het kan om de natte leem door de gaas te duwen voordat deze droogt.
IMG_2081-2.JPG
Wat versieringen.
IMG_2092-2.JPG
De uiteindelijke ruwe vorm. Tzt volgt een finishlaag in de kleur.
IMG_2106-2.JPG
Na een grondige voorbereiding duurde het bouwen 5 dagen. Met het budget zit het goed: ongeveer 50 euro totaalkosten (en 5.000 euro liefde....) De kachel zal meer wegen dan 500 kg, maar minder dan 1.000. Het is een wat trage starter, waarschijnlijk door de massieve riser en korte schoorsteen, die een paar meter onder de nok blijft. Maar eenmaal op dreef is ie zeer muzikaal en brengt de ruimte in een uur op temperatuur.

Leuk werk en inmiddels appeltje-eitje.

Groet,
DJ
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve

Re: Low budget leemkachel

Bericht door Lieve »

Mooi, dat geeft hoop om zelf ooit tot een goed resultaat te komen.
Dank je voor het delen.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Prachtig! Ik hou van de verhouding 50,- versus 5000 eenheden liefde. Veel liefde stoppen in materialen die goedkoop en makkelijk te vinden zijn geeft karaktervolle en krachtige resultaten. Als ik dat zo lees klinkt het als een receptje....maar dat is het niet in de praktijk. Maar ik zou altijd wel zo willen bouwen!

Mooi ook die ruitjes; is bij ons het duurste onderdeel :lol: :D

Ik vind het dubbele karakter ook heel interessant. Hoe lang blijft de leem warm?

@Lieve, de vuurkamer lijkt me een variant, het is veel makkelijker om gebaande wegen te bewandelen.
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Staat ie nu in de hoek tegen de werkplaats aan (waar de flipperkast stond)?
Die buis door de achtermuur, is die voor meeverwarming van de werkplaats?

Mooi gedaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Bericht door deleted »

DJ,

Ziet er weer knap uit.

Van die dubbele rookgasaansluiting achteraan kan ik ook geen kaas maken. Kan je dat wat verduidelijken ?

De vuurkamer (muren en plafond) is van gewone baksteen en gewoon beton ?

G
Dutch John

Ritsaert,

De ruitjes zijn geschonken, net zoals een aantal andere zaken. Moest alleen voor één kachelpijp, draadeinden, slijpschijven en hoeklijn naar de winkel. Alles kopen zouden de materialen op een paar honderd euro brengen.
De leem blijft nog een paar uur warm. Er is altijd nog een massakachel van te maken. Luchtgaten dichtstoppen en een dikkere laag leem om het vat aanbrengen.

Kockie,

Inderdaad, ik heb nog een elektrische (geen elektronica) flipperkast over, voor weinig. De kachelpijpen komen inderdaad uit in de werkplaats. De onderste is afgedopt en fungeert als veegluik. De bovenste gaat onder 30 graden naar 3 meter geïsoleerde (en zoals Tim opmerkte: gerefurbishte) schoorsteenpijp. Draagt niet bij aan verwarming van de werkplaats. De ruimte tussen kachel en muren is volgestampt met lichtleem. De lichtleem op de kachel maakt dat de "pet" bovenop koel blijft. Niet eens lauw, terwijl de luchttemperatuur eronder 150-200 graden bedraagt. Zeer bruikbaar spul dus, als je koelere zones zou willen creëren (kinderhandjes?). Bovendien lijkt het de hitte-expansie van de vaten te kunnen opvangen, want er is geen haarscheurtje te vinden in de leem.

G,

De zijwanden van de vuurkamer zijn van gewone baksteen en deze houden het goed. De achterste zijn gevangen in een dikke laag raap. Het plafond is van vuurbeton. Alleen de V-vormige vloer is op de voegen gescheurd, maar dat kan nergens naartoe. Ik heb geen vuurvaste cement gebruikt, alleen kleispecie.

Verder komt de secundaire lucht via een koker die los op de vloer ligt tussen de V. Opstaand luchtbuisje in de brievenbusopening. Variatie op een thema.... Nee, geen patentaanvraag.... Ook geen aparte luchtinlaat. Hij kan de lucht weghalen waar alles binnenkomt.

Wat betreft die luchtinlaat: ik heb een hoeklijntje halverwege de inlaten gelast, zodat een deel van de lucht langs het glas strijkt. De ruitjes blijven schoon. Aan de onderzijde is een "vonkenscherm" gelast, om te voorkomen dat knappend hout gloeiende kooldeeltjes naar buiten schiet. Het verdeelt de lucht bovendien, zodat je in het midden van de V geen smidsvuur krijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ah, duidelijk! Het stukje over de flipperkast heb ik maar even met de ogen dicht gelezen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hotglass

Bericht door hotglass »

Ha DJ, erg mooie kachel !
Maar het meest leerzaam vind ik iedere keer weer hoe je van helemaal "niets" weer wat moois weet te maken.

Groet,

ED
gerard

Bericht door gerard »

DJ,
Weer prachtig gemaakt, mooie KombiKachel.
groet,
Gerard
marini

Bericht door marini »

ja ik val in herhaling met de de voorgaanden maar ....knap , heel knap.
Vooral die vrije vormgeving is leuk.
WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

Erg mooi!

Vraagje m.b.t. de constructie.

Ik lees dat een metalen hear riser 1 stookseizoen mee gaat. Daarna is het opgefikt aan de onderkant. Jouw oplossing, gemetselde heatriser (of vuurbeton gegoten om een PVC buis) lijkt me dan ook de manier om te gaan voor het binnenwerk.

Hoe zit dat eigenlijk met de bell / vat, zijn daar al wat ervaringen mee hoe lang dit mee gaat? Ik heb daar nog niet echt wat over kunnen vinden dus neem aan dat dit geen probleem is, maar niet gevraagd is altijd problemen :)

In ieder geval dank voor de foto's! Heel helder verhaal.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

WernerDeJong schreef:Hoe zit dat eigenlijk met de bell / vat, zijn daar al wat ervaringen mee hoe lang dit mee gaat? Ik heb daar nog niet echt wat over kunnen vinden dus neem aan dat dit geen probleem is, maar niet gevraagd is altijd problemen :)
De rookgassen zijn in de heatriser zo heet, dat alles daarvan te lijden heeft. Maar eenmaal in de bell aangekomen zijn enerzijds de temperaturen zo laag geworden dat zuurstof lang niet zo agressief meer is. Bovendien is er aanmerkelijk minder zuurstof...
Een bell slijt wel van het aansteken: er condenseren in het begin van de stook rookgassen, waar sterke zuren in worden opgenomen. Daarna verdampt het water en slaan de zuren neer. Maar dit gaat zo langzaam dat een bell heel veel jaren mee kan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John

In aanvulling op Pietje: de gassen uit de riser stuiten tegen een stuk rvs plaat (naar ik meen een restant van een huishoudelijk apparaat) dat tegen de bovenkant van het vat geschroefd is. Dit houdt al te extreme warmte tegen. Net als Pietje ben ik van mening dat zuur condens een groter probleem kan zijn. Dus altijd heet stoken en de luchtinlaten na de stook iets open laten staan om ventilatie te behouden. Of af en toe de handel smoren om creosoot te maken en zo de binnenkant schilderen...... ahum....

Ianto Evans schrijft in zijn boekje dat hij zelden doorgestookte vaten is tegengekomen.

Groet,
DJ
WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

Super dank voor de antwoorden. Stelt me weer gerust. :)
Plaats reactie