henk schreef:Ik heb thuis ook een CV met weersafhankelijke regeling, er zijn ook 2 sensor in huis. Ik heb niet de indruk dat die 2 sensors in huis een "naregeling" is. Volgens mij bepalen die mee de temperatuur van de de CV-ketel. Het gevolg is dat als de zon binnenvalt in 1 van die ruimtes met sensor dan zakt de temperatuur van de CV en blijft de pomp draaien. Gevolg is wel dat de ruimtes aan de noordkant onvoldoende verwarmd worden. Valt dus tegen. Ik wil het systeem dan ook herzien en die sensors verbannen naar de koudste lokatie's. Als Mark een gelijkaardig sturing zou hebben dan zou hij zijn binnen-sensor in de badkamer moeten zetten.
In zekere zin is jouw regeling toch een naregeling. Op basis van de buitentemperatuur wordt als het ware een voorinstelling van de vereiste watertemperatuur gemaakt, met de terugkoppeling van de sensoren vindt hierop een correctie plaats, al naar gelang de hoogte van de werkelijke binnentemperatuur. Dus toch een soort van naregeling, maar dan één die ingrijpt op de watertemperatuur. Er zijn trouwens veel manieren te bedenken waarop je dit regeltechnisch kunt doen.
Nadeel van deze werkwijze via de watertemperatuur is, dat die in principe geldt voor het hele huis en dus geen differentiatie toelaat naar de behoefte in de verschillende vertrekken. Met thermostaatkranen kan dat wel. Zoals jij stelt kun je het probleem van de te koude vertrekken oplossen door de sensoren te verplaatsen, maar voorspelbaar is dan dat het in die andere vertrekken te heet wordt. Dit probleem is met geen enkele regeling op te lossen zo lang je aan die éne vorm van sturing vasthoudt (via de watertemperatuur).
henk schreef:
Ik heb trouwens mijn twijfels of die lage CV-temperatuur in combinatie met een continue draaiende CV-pomp wel "zuinig" is. Misschien is een iets hogere temperatuur en een CV-pomp
die maar de helft van de tijd draait zuiniger?
Wat jij hier beschrijft, lijkt op het principe van pulsbreedtemodulatie. Je kunt het vermogen dan sturen door het afwisselend aan en uitzetten van een groep. Met de aan / uit-verhouding stuur je dan het vermogen. Is denkbaar en zal ook werken, maar niet in deze opzet. De pomp beïnvloedt hier namelijk niet rechtstreeks het vermogen dat de vloer ingaat, dat doet de mengklep in combinatie met de waterthermostaat. Dus ja, het kan vermoedelijk zuiniger, maar niet zonder aanpassing van de installatie.
Daarbij moet je ook in de gaten houden dat de mengklep waarschijnlijk ook een functie heeft in het beperken van de maximum temperatuur: de vloer mag zeker niet te heet worden. Dat voelt niet aangenaam, maar sowieso mogen veel slangen niet boven de 50 graden celcius komen.