Overwegingen...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr

Re: Overwegingen...

Bericht door Erikvr »

Waarom steeds die luchtklep dicht? Te weinig zuurstof is geen optimale verbanding. Gewoon dus open laten en het vuur heet laten uitbranden. Ik heb een thermometertje op het rookkanaal en wanneer deze bij het gloeien is teruggezakt naar 100 graden gaan er pas weer een paar blokjes op.
Met hogere buitentemperaturen laat ik gewoon langere tussenpauzes voor het bijvullen, gaat prima.
De M3 is echter geen massakachel en moet ook zo niet worden gestookt. De massa zit in je vloer en muren.
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Maar toch, Erik, in de test van Herr Schleicher past hij wel de massa-stookmethode toe en haalt er erg mooie resultaten mee, met weinig hout.

Overigens, de convectieklep is geen klep die de verbrandingslucht reguliert, maar een klep die de luchtstroom door de constructie van de kachel leidt. Zet je die klep dicht, is er minder convectiestroom en zodoende meer opwarming van de stenen mantel.

De luchtklep voor de verbranding open laten staan en uit laten gloeien levert erg weinig as op, de verbranding/gloeifase gaat erg lang door.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

ah , maakte mij al creosootzorgen :mrgreen:
groet,
Erik
Plaats reactie