@sprokkelhout:
Zijn die foto's van je zelf? Heb je ook een Lotus M1 staan en zo ja, hoe bevalt die je?
Qua accumulatie is zo'n Lotus M1 (zo'n 450kg) wel de ondergrens van het functionele, althans om dat een 'massakachel' te noemen. In elk geval is het niet 1 portie stoken en 24 uur warmte. Nee, het is een kachel die je toch wel rustig door stookt op een avondje.
Wat wel er over gezegd kan worden: Als het hout op is, is absoluut merkbaar dat warmte goed behouden blijft. Anders gezegd: Voorheen (haard) op de bank in slaap sukkelend, schrok je laat in de avond wakker vanwege afkoeling. Met de Lotus M1 snurk je door, en schrik je midden in de nacht ineens wakker...
Er is meer continuiteit qua temperatuur in huis. De straling van de kachel is fijn, niet de verschroeiende hitte van een stalen/gietijzeren kachel die vaak heel plaatselijk te voelen is.
Er is wel heel rustig mee te stoken, maar even goed doorstoken werkt ook prima. Wat er bij mij door de schoorsteen verdwijnt weet ik niet, ik heb een stenen kanaal, maar op de verdieping wordt die niet overdreven warm, wat met de oude open haard wel het geval was.
Overigens vind ik speksteen wel ontzettend mooi, is persoonlijk denk ik.